Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2021. június 23. 10:03 Támogatói tartalom

A vásárlás átszivárgott a boltokból a mindennapjainkba a pandémia alatt

A vásárlási, illetve fizetési szokások tekintetében meglehetősen konzervatív magyar társadalmat is az elektronikus kereskedelem és fizetés felé mozdította a koronavírus-járvány. 2021-re jelentősen csökkent a postán sárga csekken keresztül kiegyenlített közműszámlák aránya az egy évvel ezelőtti szinthez képest, miközben az alkalmazásokon keresztüli bankkártyás befizetések gyakoribbak lettek, derül ki többek között a Mastercard támogatásával készült Fizetési Élmény Riport idei kiadásából.

A kártyahasználat térhódítása az online vásárlások területén azonban nem volt zökkenőmentes, a kéttényezős azonosítás*Ez a PSD2-ként is hivatkozott uniós irányelv írja elő, hogy az online kártyás fizetések során a bankkártya-adatok megadása mellett például a bank mobilapplikációján keresztül vagy egy SMS-ben kapott jelszóval is azonosítanunk kell magunkat. bevezetése sokakban bizonytalanságot keltett. Az idei évre mégis jelentősen megnőtt azon ügyfelek aránya, akik sikeresen fizettek kártyájukkal SMS-alapú vagy biometrikus azonosítást követően. Valamelyest növekedett a mobiltárcát (Apple Pay vagy Google Pay) használók aránya is az elmúlt egy évben – mindezen tendenciákra érdemes az e-kereskedőknek figyelmet fordítaniuk, a fogyasztók számára a fizetési lehetőségek a legfontosabb szempontok között szerepelnek a webshopok megválasztása során.

Az e-kereskedelem jóvoltából mostanra ráadásul egészen változatos élethelyzetekben vásárolnak az emberek, esetenként akár életveszélyes körülmények között is, biciklizés vagy vezetés közben. A vásárlások helyszínéül már nemcsak a boltok vagy az otthonok szolgálnak, hanem azok lényegében bárhol megtörténhetnek, ahol a fogyasztó kapcsolódni tud az internetre – ez a körülmény alapvetően változtatja meg a vásárlás és a fizetés élményét, amire egyre inkább tekintettel kell lenniük a kereskedőknek, már csak azért is, mert különböző helyzetekben eltérő termékeket vesznek az ügyfeleik.

A közelmúltban jórészt a járvány hatására a korcsoportok közötti szakadékok is mérséklődtek az online vásárlás tekintetében: mostanra a hetente online vásárlók aránya az 55-60 év közöttiek körében a legmagasabb. Fontos töréspont azonban a lakóhely, a fővárosiak jóval nagyobb arányban vásárolnak és fizetnek az interneten, mint az ország többi részén élők. Vélhetően ez a különbség összefügg azzal a tapasztalattal, miszerint a képzettebb fogyasztók jobban bíznak a digitális megoldásokban.

A kártyás fizetés lehetősége ugyanakkor fontos bizalomnövelő tényező a webshopok számára, e szempontot mérlegelik a leginkább a vásárlók a pozitív visszajelzések, az élő ügyfélkapcsolati felületek és a rendszeres oldalfrissítést követően. Az e-kereskedők iránti bizalom tavalyhoz képest jelentősen erősödött, a felhasználók legalábbis idén sokkal ritkábban szakították meg az online vásárlásokat a megbízhatóság hiánya miatt. A riport megállapításai szerint három trend következtében javulhatott a webshopok megítélése a közelmúltban:

  1. javultak a fizetési felületek,
  2. a vásárlók tapasztaltabbak, magabiztosabban ítélik meg az oldalak megbízhatóságát,
  3. a szabályozók hatékonyabban szűrik ki a kétes hátterű szereplőket.

A szimpátiát a piacon régóta folyamatosan jelenlévő – sokszor évek, évtizedek óta változatlan névvel és logóval beazonosítható – szereplők bevonásával növelhetik az e-kereskedők, a fogyasztók ugyanis az online vásárlás szereplői közül leginkább a kártyatársaságok és a tradicionális bankok iránt fejeztek ki bizalmat.

A közeljövőben a riportban foglaltak szerint egyelőre nem várható a készpénzmentesség bekövetkezte. Ennek oka a készpénz kulturális beágyazottsága és a feketegazdaság jelentősége mellett az emberek bizalmatlansága is, ami annak ellenére jelentős tényező, hogy a felmérés szerint a lakosság mindössze kilenc százaléka találkozott bankkártyacsalással saját maga vagy hozzátartozója révén. Az e-kereskedelem járvány során megnövekedett jelentősége mindenesetre aligha fog visszaszorulni, elvétve fordul elő olyan fogyasztó, aki ritkábban tervez online vásárolni idén, mint tavaly. Erre az eredményre a webshopok üzemeltetőinek érdemes odafigyelniük, és például az online vásárlás és fizetés tervezhetőségét, átláthatóságát hangsúlyozva erősíteni az ügyfeleik hűségét, illetve meggyőzni a még bizonytalankodó fogyasztókat.

A cikk megjelenését a Mastercard Magyarország támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom A pénzen túl Mastercard online bevásárlás online bolt online kereskedelem online vásárlás Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Bucsky Péter
2024. március 8. 14:42 Támogatói tartalom, Tech

Magyar gyártású midibuszokkal tehető népszerűbbé a közösségi közlekedés

A hazai gyártású Mercedes-Benz Sprinterek átvették a vezető szerepet a midibuszok piacán.

László Pál
2024. február 6. 15:35 Podcast, Támogatói tartalom

Űrhajós nem, influencer annál inkább lenne a legtöbb általános iskolás

Az alfa generációs magyar gyerekek 55 százaléka már pénzt is keresett, kétharmaduk a technológia segítségével, felük közösségi média platformokon, míg negyedük online streamelésen keresztül jutott bevételhez.

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.