Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2021. június 23. 10:03 Támogatói tartalom

A vásárlás átszivárgott a boltokból a mindennapjainkba a pandémia alatt

A vásárlási, illetve fizetési szokások tekintetében meglehetősen konzervatív magyar társadalmat is az elektronikus kereskedelem és fizetés felé mozdította a koronavírus-járvány. 2021-re jelentősen csökkent a postán sárga csekken keresztül kiegyenlített közműszámlák aránya az egy évvel ezelőtti szinthez képest, miközben az alkalmazásokon keresztüli bankkártyás befizetések gyakoribbak lettek, derül ki többek között a Mastercard támogatásával készült Fizetési Élmény Riport idei kiadásából.

A kártyahasználat térhódítása az online vásárlások területén azonban nem volt zökkenőmentes, a kéttényezős azonosítás*Ez a PSD2-ként is hivatkozott uniós irányelv írja elő, hogy az online kártyás fizetések során a bankkártya-adatok megadása mellett például a bank mobilapplikációján keresztül vagy egy SMS-ben kapott jelszóval is azonosítanunk kell magunkat. bevezetése sokakban bizonytalanságot keltett. Az idei évre mégis jelentősen megnőtt azon ügyfelek aránya, akik sikeresen fizettek kártyájukkal SMS-alapú vagy biometrikus azonosítást követően. Valamelyest növekedett a mobiltárcát (Apple Pay vagy Google Pay) használók aránya is az elmúlt egy évben – mindezen tendenciákra érdemes az e-kereskedőknek figyelmet fordítaniuk, a fogyasztók számára a fizetési lehetőségek a legfontosabb szempontok között szerepelnek a webshopok megválasztása során.

Az e-kereskedelem jóvoltából mostanra ráadásul egészen változatos élethelyzetekben vásárolnak az emberek, esetenként akár életveszélyes körülmények között is, biciklizés vagy vezetés közben. A vásárlások helyszínéül már nemcsak a boltok vagy az otthonok szolgálnak, hanem azok lényegében bárhol megtörténhetnek, ahol a fogyasztó kapcsolódni tud az internetre – ez a körülmény alapvetően változtatja meg a vásárlás és a fizetés élményét, amire egyre inkább tekintettel kell lenniük a kereskedőknek, már csak azért is, mert különböző helyzetekben eltérő termékeket vesznek az ügyfeleik.

A közelmúltban jórészt a járvány hatására a korcsoportok közötti szakadékok is mérséklődtek az online vásárlás tekintetében: mostanra a hetente online vásárlók aránya az 55-60 év közöttiek körében a legmagasabb. Fontos töréspont azonban a lakóhely, a fővárosiak jóval nagyobb arányban vásárolnak és fizetnek az interneten, mint az ország többi részén élők. Vélhetően ez a különbség összefügg azzal a tapasztalattal, miszerint a képzettebb fogyasztók jobban bíznak a digitális megoldásokban.

A kártyás fizetés lehetősége ugyanakkor fontos bizalomnövelő tényező a webshopok számára, e szempontot mérlegelik a leginkább a vásárlók a pozitív visszajelzések, az élő ügyfélkapcsolati felületek és a rendszeres oldalfrissítést követően. Az e-kereskedők iránti bizalom tavalyhoz képest jelentősen erősödött, a felhasználók legalábbis idén sokkal ritkábban szakították meg az online vásárlásokat a megbízhatóság hiánya miatt. A riport megállapításai szerint három trend következtében javulhatott a webshopok megítélése a közelmúltban:

  1. javultak a fizetési felületek,
  2. a vásárlók tapasztaltabbak, magabiztosabban ítélik meg az oldalak megbízhatóságát,
  3. a szabályozók hatékonyabban szűrik ki a kétes hátterű szereplőket.

A szimpátiát a piacon régóta folyamatosan jelenlévő – sokszor évek, évtizedek óta változatlan névvel és logóval beazonosítható – szereplők bevonásával növelhetik az e-kereskedők, a fogyasztók ugyanis az online vásárlás szereplői közül leginkább a kártyatársaságok és a tradicionális bankok iránt fejeztek ki bizalmat.

A közeljövőben a riportban foglaltak szerint egyelőre nem várható a készpénzmentesség bekövetkezte. Ennek oka a készpénz kulturális beágyazottsága és a feketegazdaság jelentősége mellett az emberek bizalmatlansága is, ami annak ellenére jelentős tényező, hogy a felmérés szerint a lakosság mindössze kilenc százaléka találkozott bankkártyacsalással saját maga vagy hozzátartozója révén. Az e-kereskedelem járvány során megnövekedett jelentősége mindenesetre aligha fog visszaszorulni, elvétve fordul elő olyan fogyasztó, aki ritkábban tervez online vásárolni idén, mint tavaly. Erre az eredményre a webshopok üzemeltetőinek érdemes odafigyelniük, és például az online vásárlás és fizetés tervezhetőségét, átláthatóságát hangsúlyozva erősíteni az ügyfeleik hűségét, illetve meggyőzni a még bizonytalankodó fogyasztókat.

A cikk megjelenését a Mastercard Magyarország támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom A pénzen túl Mastercard online bevásárlás online bolt online kereskedelem online vásárlás Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

Debreczeni Anna
2024. július 24. 09:41 Támogatói tartalom

Megérkezett a bankkártyák Usain Boltja, amivel igénylés után szinte rögtön fizethetünk is

Ha valaki új kártyát igényel az Erste Banknál, akkor ezentúl nem kell megvárnia, amíg a plasztiklap elkészül, mert egy órán belül használhatja a mobilján keresztül.

László Pál
2024. május 28. 09:45 Podcast, Támogatói tartalom

A generatív MI olyan, mint az úthenger – dönteni kell, hogy elé állunk vagy felülünk rá

Minden cégnek jobb, ha inkább felül, és megpróbálja irányítani ezt a dolgot.

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.