Hírlevél feliratkozás
Hobot Péter
2022. július 26. 09:06 Podcast, Támogatói tartalom

Most lesz igazán feszítő az ukrán menekültek foglalkoztatási helyzete

Európába több mint ötmillió menekült érkezett Ukrajnából. Az elhúzódó háború miatt gyorsan fogynak a megtakarításaik, emiatt egyre nagyobb szükségük lesz munkahelyekre, hogy fenntartsák magukat. A Boston Consulting Group a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal karöltve egy olyan rendszeren dolgozik, ami megkönnyíti az ukrán menekültek foglalkoztatását, mind a vállalatoknak, mind a munkakereső menekülteknek. A projektről Turny Ákossal, a BCG projektvezetőjével beszélgettünk.

A műsort a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket.

A menekültek az első hetekben jellemzően egy biztonságot adót helyet keresnek, de később több igény is felmerül, amiben segíteni kell nekik. Leginkább azért, mert a menekültek többsége – szemben az ukrán vendégmunkásokkal kapcsolatban a háború előtt kialakult sztereotípiákkal – nem egyedülálló férfi, hanem gyermekes anyák, nagycsaládok és idősek. Orvosi ellátásra szorulnak, a gyerekeket iskoláztatni kell, és ahogy telnek a hetek, egyre fontosabbá válik számukra, hogy saját jövedelemből tudják fenntartani magukat és családjukat, derül ki a beszélgetésből.

A kutatásaink alapján azt mondhatjuk, hogy a menekültek közel kétharmada pénzügyi tartalékok nélkül távozott otthonról. A tartalékok is fogynak, a munkalehetőségek Ukrajnában pedig egyre limitáltabbak. Azt látjuk, hogy a menekültek egy része már elhelyezkedett, egy részük még tud távolról dolgozni Ukrajnába, de azt látszik, hogy a munkaképes korú menekültek körülbelül fele keres munkát. Ez Európában meghaladja az egymillió főt, itthon húsz-, harmincezer embert jelenthet

– mondja Turny Ákos. A BCG közel 500 menekülttel készített felmérést a helyzetükről az elmúlt hónapokban. 

Magyarországon körülbelül hetvenezer betöltetlen állás van. Kérdés, hogy ezeken a munkahelyeken alkalmazhatóak-e a menekültek.

A kereslet és a kínálat nem teljesen fedi egymást. A kimutatásaink alapján a munkakeresők többsége magasabb végzettségű, jellemzően fehérgalléros munkakörökben dolgoztak Ukrajnában. Ugyanakkor nem beszélik a magyar nyelvet. A magyar munkaerőpiacon a betöltetlen állások 42 százalékához magas végzettség kell, 37 százalékához szakképzettség, és az állások csak 20-21 százaléka látható el végzettség nélkül. Aki nem beszéli a magyar nyelvet, az sajnos nem fog tudni elhelyezkedni itthon a magas végzettséget igénylő állásokban. [… ] Másik probléma, hogy szállást kell biztosítani a munkavállalóknak, akik jellemzően ketten, hárman jönnek Ukrajnából, és egyikőjük tud csak dolgozni, munkásszállók erre nem alkalmasak. A gyerekeket el kell helyezni napközben, hogy az anya tudjon dolgozni

– sorolja a nehézségeket Turny Ákos, amivel a munkáltatóknak valamilyen szinten meg kell birkózniuk, ha úgy döntenek, hogy állást ajánlanak menekülteknek.

Természetesen már most is léteznek Facebook-csoportok vagy weboldalak, ahol a különböző cégek és vállalkozások álláslehetőségeket ajánlanak a menekülteknek. A BCG a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal közösen egy olyan kezdeményezésen dolgozik, amely ezeknek egy jól működő, a menekültek és a cégek számára is biztonságos alternatíváját nyújtaná, mentorálási és egyéb támogató szolgáltatásokkal együtt.

Mi azt javasoljuk, hogy fel kell mérni a cégeket, hogy tudnak-e biztonságosan foglalkoztatni menekülteket; nyelvileg tudják-e támogatni őket, megfelelőek-e a munkakörülmények, olyan-e a munkakör, amit el tudnak végezni menekültek. Mikor ezzel megvagyunk, a jelentkező munkakeresőknek kiajánljuk a lehetőségeket, és megpróbáljuk összekötni a cégekkel. Itt van egy fontos lépcső, amiben az MMSZ-nek nagy tapasztalata van, hogy segít a menekülteknek mentorálással; segít az önéletrajzírásban, felkészíti őket az interjúra, és elmagyarázza, hogy mi várható a munkahelyen. […] Abban segítünk, hogy az elvárások a munkakereső és munkahelyek között összhangban legyenek

– magyarázza Turny Ákos.

A projekt célja, hogy a modell egész Európában használható legyen, és sok százezer ember helyzetén tudjon javítani.

A podcast elkészítését a Boston Consulting Group támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Podcast Támogatói tartalom BCG kutatás munka munkaerőpiac Turny Ákos ukrán menekültek Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Stubnya Bence
2025. február 1. 06:08 Podcast

Mosolygósnak mondják a filippínó vendégmunkásokat, de sokuk lesz depressziós Magyarországon

Többszörösen kiszolgáltatott, sérülékeny csoport az itthon dolgozó EU-n kívüli vendégmunkásoké, a magyarok pedig saját kiszolgáltatottságuk miatt bizalmatlanok velük szemben. G7 Podcast!

Holtzer Péter
2025. január 25. 06:01 Podcast

Amikor jön a gyerek és beléd rúg, akkor nem az az első gondolatod, hogy ez a gyerek bajban van

A pedagógusok, nevelők nincsenek felkészülve a viselkedészavaros gyerekek kezelésére, ebben igyekszik segíteni a NoBadKid – Pressley Ridge Alapítvány.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.