Nem kis meglepetést okozott év elején, amikor kiderült, hogy az okostelefonok megjelenése óta 2017 volt az első olyan év, amikor nem tudtak többet eladni belőlük a globális piacon, mint egy évvel korábban. Most úgy tűnik, hogy ha nem is rögtön, de hosszabb távon ismét fordulhat a trend. Igaz, az emberek többsége már nem is telefont, hanem egy kisebb tévét szeretne hordani a zsebében.
A közelmúltban több elemzést is közzétettek arról, hogyan alakultak az okostelefon-eladások az év első felében, és mi várható a jövőben. A múltbeli adatokban sincs teljes konszenzus, igaz, abban nagyjából egyetértenek az elemzőcégek, hogy darabszámban továbbra is szűkül a piac.
A GfK csütörtökön hozta nyilvánosságra az első félévre vonatkozó becsléseit, és eszerint 693,5 millió okostelefont értékesítettek világszerte, valamivel több mint 213 milliárd dollár értékben. Utóbbi 3 százalékkal haladja meg a 2017 első hat hónapjában mértet, mivel azonban az átlagár 4 százalékkal nőtt, ez azt jelenti, hogy darabban kifejezve – ha csak egy hajszállal is, de – tényleg kevesebb készülék fogyott, mint tavaly.
Az ágazatra specializálódott IDC ennél jóval nagyobb visszaesést becsült. Szerintük az első negyedévben majdnem 3, a másodikban pedig 1,8 százalékkal értékesítettek kevesebb okostelefont világszerte. Az első féléves eladásokat ők csak 676 millióra saccolták.
Emiatt egyébként az IDC az év egészében sem vár növekedést, igaz, úgy kalkulálnak, hogy a második félévben már javulhat a helyzet, elsősorban a kínai piac feltámadásának köszönhetően. A világ legnépesebb országában az elmúlt hónapokban szinte leszoktak az emberek az okostelefon-vásárlásról: az első félévben 11 százalékkal zuhantak az eladások. Ehhez képest a július és december közötti időszakra várt 2 százalékos hanyatlás tényleg komoly előrelépésnek tekinthető.
Persze az valójában az ünnepi szezonban dől majd el, hogy milyen évet zár a szektor, hiszen karácsony környékén fogy messze a legtöbb telefon. Tavaly is ennek az időszaknak a gyenge számai vágták haza az ágazat egész évét. Összességében azonban úgy tűnik, hogy az idén sem lesz növekedés, inkább stagnálhat, enyhén szűkülhet a piac.
Jövőre azonban ismét fordul a kocka, és ha nem is lesz jelentős a bővülés mértéke, hosszabb távon is növekedési pályára állhat a szektor. Ez pedig elsősorban a nagyobb kijelzővel felszerelt készülékek iránti igény megugrásának köszönhető. Tavaly az eladott telefonok még kevesebb mint felének volt 5,5 colosnál nagyobb kijelzője, ez az arány már most 63 százalék, 2022-re pedig közel 85 lesz. Ráadásul igazán nagy potenciál ezen belül is a még nagyobb készülékekben van: az IDC szerint négy év múlva majdnem minden második eladott okostelefon kijelzőjének mérete 6 és 7 col között lesz. Tavaly ezek részesedése nagyjából 3-4 százalék volt. (A grafikonon az évre kattintva válthat az adatok között.)
A magyarázat nyilván az, hogy az emberek többsége számára egyre inkább az okostelefonok multimédiás funkciói a fontosak, ezek pedig nagyobb kijelzővel jobban élvezhetőek.
Vállalat
Fontos