Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 30. 18:00 Tech, Vállalat

Már csak a hívők hisznek a Teslában, de még mindig elég sokan vannak

Megroggyant Elon Musk eddig hihetetlen sikersztorija, a Tesla, másképp nehéz értelmezni azt a cég számára kedvezőtlen eseménysorozatot, amely az elmúlt napokban történt. A cég leglátványosabb, de korántsem legfontosabb kudarcaként 123 ezer Model S szedánt hívott vissza, mert kiderült, hogy az autók kormányműve könnyen tönkre megy, ha sózott téli utakon halad.

Ez a cég eddigi legnagyobb visszahívása, a probléma ugyanakkor nem tűnik súlyosnak, inkább csak arculatvesztő hatása lehet. A kormánymű ugyanis a valóságban még sosem romlott el, de ha mégis ez történne, akkor a tesztek szerint pusztán több erőt kell kifejteni a kormány elforgatásához alacsonyabb sebességnél.

Sokkal fontosabb, hogy a Moody’s a héten lerontotta a Tesla hitelbesorolását, mert azt feltételezi, hogy megint nem tudja tartani az üzleti terveit. Az autógyártó már régóta szeretné elérni, hogy a Model 3-ból hetente 2500-at tudjon gyártani, ez lenne a tömeggyártáshoz szükséges tempó. A mennyiségi követelményt azonban a Tesla a várakozások szerint ismét nem tudja elérni, ami azért veszélyes, mert a Model 3 megfelelő arányú értékesítése nélkül a cég feléli a vagyonát, nem keletkezik elég bevétele, és a csőd szélére kerül.

Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy szintén a héten jelentették be annak a vizsgálatnak az elindítását, amely annak a balesetnek a körülményeit tisztázza majd, amelyben egy Tesla vezetője meghalt. Elképzelhető, hogy az autó a balesetkor önvezető módban volt, ezt pedig könnyen értékelné úgy a közvélemény, hogy a Tesla megölte a sofőrjét, ami megint csak nem tenne jót a cégnek.

Mindez összességében oda vezetett, hogy a befektetők jelentős része elkezdett szabadulni a Tesla részvényeitől, ami megnehezíti a cég feltőkésítését. A társaság részvényeinek árfolyama az elmúlt egy hónap alatt 20 százalékkal esett, vagyis a Tesla piaci istenítésének sok befektető véget vetett. (Igaz, a kötvények ugyanekkor nem vesztettek értékükből, ami arra utal, hogy a Tesla számára igazán fontos befektetőknek még mindig van türelme.)

A céggel egy év alatt nagyot fordult a világ. Korábban az autóipar forradalmi újítójaként bíztak benne, mert a Model S szedánért a luxuspiac szinte megőrült, az autók önvezető képessége látszólag messze megelőzte a versenytársakét, és Elon Musk azt ígérte, hogy az olcsóbb Model 3 piacra dobásával betör az alacsonyabb pénztárcájú szegmensbe is, vagyis a minőség után meglesz a mennyiségi áttörés is.

Ez a fantasztikus növekedési sztori volt az, amely nagyra emelte a várakozásokat, és ezzel együtt a részvények árfolyamát is. A Model 3 gyártása azonban eddig mennyiségi értelemben teljes kudarc, és a Tesla borzasztó ütemben égeti a pénzt. Egyes szakértők már azt mondják, hogy számításaik szerint a cég az év végére fizetésképtelenné válhat, ha nem lesz meg az áttörés.

A Tesla köztudottan kockázatos részvény volt mindig is, “kölcsön vett időn és pénzen élt”, ahogy egy szakértő elég frappánsan megfogalmazta. A társaság jelentős részben hitelből és kötvénykibocsátásból építette fel magát, és bár az első kötvényeket csak 2025-ben kell elkezdeni kifizetni, a romló pénzügyi helyzet bizonytalanná teszi, hogy lesz-e még akkor Tesla egyáltalán.

A legfőbb probléma az, hogy a Tesla üzletének jelentős része egyre inkább buboréknak tűnik, vagyis a cég számos esetben nem tudja hozni az ígéreteit. A pénzügyi szempontból olyan fontos Model 3 kapcsán Elon Musk ekőször azt mondta, 2017-ben az utakon lesz, és 2018-ra ennek segítségével évi 500 ezer autót fognak gyártani. Később már azt mondta, hogy 2017-ben 100 ezer Model 3 fog legördülni a szalagokról, de 2017 augusztusában már azzal állt elő, hogy majd decemberre a gyártás eléri a havi 20 ezres darabszámot.

Ezzel szemben a kiábrándító valóság az, hogy az elmúlt év utolsó három hónapjában összesen 2425 Model 3-as készült. Ez az autó nem csak azért nagyon fontos, mert az eladásából kellene elkezdeni visszafizetni a kötvényesek pénzét, hanem azért is mert ennek kellene megtermelnie a jövőbeni beruházások pénzügyi alapját. Csakhogy Musk ezzel is megint előre szaladt, mert nemrég bemutatta például az elektromos Tesla kamiont, amelyet már 2019-re ígért, de sem gyártóbázisa, sem töltőhálózata, de legfőképpen finanszírozási alapja nincs.

Ráadásul a tényleges számok, amelyek gyakran nem tükrözik Musk korábbi ígéreteit, mindig csak a negyedéves jelentések nyilvánosságra hozatalakor derülnek ki, ami minden cégnél hitelvesztést jelentene. A Teslának azonban nem csak befektetői, hanem hívői vannak, akik feltétlenül bíznak a karizmatikus vezérben. Ráadásul ezek a hívők azok, akik türelmesen várnak a Model 3-jaikra, miközben milliárd dolláros nagyságrendben finanszírozzák a céget. Ennek fényében lehet újra érdekes, hogy mi lesz a Tesla féléves jelentésének jövő héten várható közzététele után.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFogyóban a Tesla pénze, közben a beígért autókat sem szállítjaJúnius végére a Teslának mindenképpen fel kellene pörgetnie a Model 3-as gyártását, mert ha nem tud nagyobb mennyiségben értékesíteni, akkor kifogy a pénzből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz ember, aki tegnap az űrbe lőtte fel a használt autóját, úgy látja, elkényelmesedett a cégeMegéri a nagy médiafelhajtás pörgetése, a Teslát egymilliárd dollárral hitelezik a saját vevői. Kell is pénz, mert továbbra is égetik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Vállalat autó elon musk kormánymű model 3 tesla visszahívás Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.