Közelít a csúcsához a globális infláció a Nemzetközi Valutaalap vezetője szerint, ugyanakkor a globális ellátási láncok szétzilálódása hosszabb távon a magasabb inflációs szint normalizálódását vetíti előre.
Kristalina Georgieva, az IMF ügyvezető igazgatója a Bloomberg TV-nek nyilatkozva beszélt arról, hogy látszanak annak a jelei, hogy a járvány után megugró, majd a háború miatt tovább emelkedő infláció kezd tetőzni, de arra számítanak, hogy nehéz lesz visszaállni a drágulásnak arra a szintjére, amihez a járvány előtt szokhattunk hozzá.
Georgieva szerint ennek az az oka, hogy az árakra már nem csak a kereslet és a kínálat alakulása van hatással, ugyanis a járvány óta a vállalati döntéseknél az ár mellett az ellátásbiztonság is fontos tényező lett, aminek árnövelő hatása van. A fokozott geopolitikai feszültségek és a világjárvány idején fellépő komoly ellátási problémák hatására a vállalkozások jobban törekszenek arra, hogy a beszállítóik közelebb legyenek hozzájuk, még akkor is, ha az ilyen beszerzés magasabb árakat eredményez.
Az IMF múlt hónapban közzétett előrejelzése szerint a globális infláció 2022 harmadik negyedévében 9,5 százalékon tetőzik, majd 2024-re 4,1 százalék körüli szintre esik vissza.
Az idén egyre magasabb szintre emelkedő infláció kiváltó okai mögött számos olyan globális hatás állt, mint a különböző termelési szűk keresztmetszetek, egyes nyersanyagok, alapanyagok, alkatrészek hiánya, például az elektronikai termékeket és a járműveket drágító chiphiány, a szállítmányozás drágulása vagy az energiaárak emelkedése. Az elmúlt hónapokban ezek közül számos tényező esetében javult a helyzet, amihez az is hozzájárult, hogy a globális gazdasági lassulás a kereslet csökkenésével járt együtt.
Egyes tényezők ugyanakkor még úgy is növelhetik az inflációt, hogy a problémák már enyhülnek az adott területen. Ilyennek számít például a szállítmányozás.
Egy friss tanulmány szerint a szállítási költségek megugrása 2021-ben mintegy 2 százalékponttal növelte a globális inflációt, ezen belül viszont az alacsony jövedelmű országokban ez a hatás jelentősebb, a fejlett gazdaságokban alacsonyabb volt. Az ENSZ előrejelzése 2023-ra csak a 2021-es konténerdrágulás alapján a globális infláció 1,5 százalékos növekedését valószínűsítette, és az IMF március végi elemzése is azzal számolt, hogy a szállítási költségek inflációs hatása 2022 végéig még tovább erősödik.
Pénz
Fontos