Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. augusztus 11. 16:03 Pénz, Világ

Jelentősen enyhült a drágulást okozó szállítmányozási káosz

Habár úgy tűnik, hogy Magyarországon és egész Európában is messze van még a drágulás tetőzése – Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke nemrég például arról beszélt, hogy nem kizárható, hogy itthon őszre 20 százalék körülire nő az infláció -, vannak azért jó hírek is az infláció mögötti trendekkel kapcsolatban. Vagy kevésbé ambiciózusan fogalmazva: a helyzet lehetne rosszabb is.

Ahogy arra a Financial Times szerzője a napokban megjelent cikkében felhívja a figyelmet, több mutató alapján is úgy néz ki, hogy jelentősen javult a globális tengeri szállítmányozási helyzet, ami az egyik kiváltó oka volt a drágulásnak az elmúlt másfél évben:

  • 45 százalékkal csökkent a tavaly őszi csúcshoz képest a nemzetközi kereskedelemben sztenderdnek számító 40 lábas konténerek szállítási díja a Freightos nemzetközi szállítmányozási vállalat adatai alapján.
  • A Los Angeles-i kikötő előtt feltorlódott hajók száma az év elejéhez képest 75 százalékkal csökkent, miközben június volt a kikötő történetének egyik legforgalmasabb hónapja.
  • A New York-i Federal Reserve Bank által létrehozott – a problémákat összegző – globális ellátási lánc nyomásindex (Global Supply Chain Pressure Index) júliusra 57 százalékkal csökkent a tavaly év végi csúcshoz képest.

A lap által idézett mutatók mellett több más, Magyarországról nézve is releváns indikátor szintén javulást mutat. A világ legnagyobb kikötői közötti díjakat összesítő Drewry World Container Index csaknem 35 százalékot csökkent január közepéhez képest, és ezen belül a Magyarországra érkező kínai import szempontjából releváns alindexek, például a Sanghaj és Genova vagy Rotterdam közti díjakról árulkodó indexek is jelentősen visszaestek. Az év elejéhez képest szintén jelentősen csökkent a Kínából a világ különböző pontjaira irányuló szállítmányok globális árindikátora, a Shanghai Containerized Freight Index.

A Financial Times cikke szerint az enyhüléshez hozzájárult, hogy a kikötők és a logisztikai cégek hatékonyabbá váltak a nagy terhelés kezelésében, hosszabb távon ugyanakkor nem ez, hanem a globális gazdasági kilátások romlása normalizálhatja a szállítmányozási díjakat. Erre utal az is, hogy a Philadelphiai Fed által megkérdezett amerikai termelő vállalatok több mint 40 százaléka számít például a szállítási idők csökkenésére a következő hat hónapban, és a júliusi beszerzési menedzserindexek alapján is csökkennek a megrendelések.

Mindezek ellenére nem egyértelmű, hogy az enyhülés zavartalanul folytatódik majd. A karácsonyi szezon közeledtével felpörgő rendelések a jelenlegi kapacitások mellett például újból fennakadásokat okozhatnak, és szintén kockázatot jelent, ha az inflációtól elmaradó béremelések miatt sztrájkba kezdenek valamelyik kikötőben. Emellett az USA keleti partjainál és az észak-európai kikötőkben még mindig komoly sorok vannak, és a kínai zéró Covid intézkedések miatt is benne vannak a pakliban a nagyobb fennakadások.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég sokáig eszi a magyar fizetéseket a konténerkáoszA tengeri szállítmányozás díjai az év elején már csökkenésnek indultak a világban, de a magyar piac túl kicsi ahhoz, hogy ezt egyből megérezzük. Ráadásul még egyáltalán nem biztos, hogy vége a globális felfordulásának.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Világ infláció konténer tengeri szállítmányozás Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Jandó Zoltán
2024. május 6. 05:32 Pénz, Vállalat

Nem a Gazprommal lesz a politikai haszonszerzés eszköze a Fradi és a magyar labdarúgás

Mert már régen az. A magyar futballban soha nem alakult ki valódi szponzoráció. A Fidesz hatalomra kerülését követően a baráti pénzeket a politikai motiváció váltotta fel.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 7. 11:08 Adat, Közélet

Magyar egészségügy 2024: inkasszó, eszközhiány, 100 milliárdos adósság

A magyar tulajdonban lévő egészségügyi beszállító cégek lehetnek a kórházi adósságállomány folyamatos növekedésének vesztesei. Több vállalat is elhagyhatja a piacot.

Stubnya Bence
2024. május 7. 05:38 Közélet, Világ

A románok fogyasztanak, a magyarok beruháznak, de ki lesz ettől gazdagabb hosszú távon?

Románia fogyasztásorientált gazdasági stratégiával hagyta le egy főre eső GDP-ben Magyarországot. A magyar gazdaságpolitika viszont még inkább a beruházásokra fókuszálna.

Jandó Zoltán
2024. május 6. 14:24 Adat, Vállalat

Most látszik, mennyire megütötte az oroszokat, hogy nem veszik a gázukat Európában

Az európai piac összeomlása miatt lett közel negyed évszázadnyi nyereséges működés után 2023-ban veszteséges a Gazprom orosz gázóriás.