Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. április 1. 12:41 Pénz

Imádják a magyar közbeszerzések sztárjai Mészáros Lőrinc horvát focicsapatát

Egymást váltják a magyar, illetve Magyarországon is aktív építőipari cégek az eszéki focicsapat szponzorfalán, amióta Mészáros Lőrinc lett a tulajdonos. Most éppen öt ilyen társaság támogatja az együttest, de az elmúlt szűk három évben további négy cég logója tűnt fel a szponzorok között az NK Osijek honlapján.

Az nem meglepő, hogy a Mészáros és Mészáros Kft. és a Duna Aszfalt a támogatók között van, előbbi ugyanis a klubtulajdonos Mészáros cége, míg utóbbi a korábbi felcsúti polgármester barátjának és állandó üzlettársának, Szíjj Lászlónak az érdekeltsége. A többi támogató azonban – legalábbis  normál piaci körülmények között – furcsa lenne, hasonló profilú cégek ugyanis ritkán támogatnak egy sportcsapatot, és különösen nem pénzeli senki a konkurense együttesét.

 

A hazai építőiparban azonban – legalábbis ezen a szinten – elég korlátozottan érvényesülnek csak a piaci viszonyok. Az érintett cégeknek a legnagyobb megrendelője az állam, amelyhez Mészáros Lőrinc ezer szállal kötődik, így ezek a vállalatok elég gyakran Mészáros vagy Szíjj érdekeltségeivel közösen nyernek el sokmilliárdos állami megbízásokat.

Az Eszék egyik legkitartóbb szponzora például a Belfry, amely*Korábban TRSZ Kft.-ként. lényegében a tulajdonosváltás óta támogatja a klubot. A cégről korábban sokat nem lehetett tudni, egy éve azonban lapunk megírta, hogy a magyar leányvállalata addig 60 milliárd forintnyi állami megrendelést kapott, és ezeken az elérhető adatok szerint szinte kizárólag Mészáros Lőrinchez köthető alvállalkozókkal dolgoztak. Ráadásul az osztrák Belfry-nek épp Eszéken van közös cége a Duna Aszfalttal.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMészáros Lőrinccel együtt dübörög az osztrák ügyvéd nevére bejegyzett, 60 milliárddal kitömött csodacégA Belfry-cégek rakétához hasonlítható karriert futottak be az utóbbi hónapokban a magyar közbeszerzésekben. Nem nehéz kikövetkeztetni, ki állhat a cég mögött.

 

A jelenleg is aktív támogatók között ott van még az állami tendereken a Belfry-vel gyakran konzorciumban induló, és a székesfehérvári stadiont is jegyző osztrák Strabag, illetve a felcsúti fiókteleppel is rendelkező, több aréna kialakításában is résztvevő Pharos ’95 Kft. is. Ők azonban csak néhány hónapja tűntek fel a szponzorfalon: a Pharos tavaly év végén, az osztrákok pedig csak 2019 elején*Igaz, a Strabag 2017-ben pár hónapra már megjelent a támogatók között, de aztán hirtelen el is tűnt a listáról..

Ez persze nem jelenti azt, hogy korábban az Osijeknek nélkülöznie kellett volna a magyar, illetve az osztrák építőiparból érkező kunamilliókat. A 190 milliárdos Puskás aréna egyik kivitelezője, a korábban Szíjj érdekeltségébe tartozó Magyar Építő Zrt. logója például a kezdetektől, 2016 augusztusától szerepelt a klub honlapján. Ez egyébként épp az az időszak volt, amikor a Puskás építésére kiírt tender zajlott: a 2016 végén elindított közbeszerzésen 2017 tavaszán hirdettek eredményt, és akkor írták alá a szerződést is.

A Magyar Építő mellett a másik ágazatbeli szponzor ekkor az a WHB csoport volt, amely egy évvel korábban nagyjából 3 milliárd forintért kivásárolta Orbán Viktor miniszterelnök vejét az azóta sok gondot okozó Elios Zrt.-ből. A WHB később a Magyar Építőben is részesedést szerzett (Szíjj Lászlótól), és a két cég ezután a tranzakció után szállt ki az Eszék mögül.

Az NK Osijek szponzorfala most

Sokáig azonban ekkor sem kellett nélkülöznie a magyar építőipari közbeszerzések sztárjait a csapatnak. Előbb a régi Puskást Stadiont bontó Föld Trans 2001 Kft. állt be mögéjük, majd megérkezett a másik nagy osztrák csoport, a Swietelsky is. Előbbi tavaly augusztusban tűnt el a szponzorfalról, míg utóbbi az idén év elején.

Az építőipari szponzoroknak egész biztosan komoly szerepe volt abban, hogy az NK Osijek bevételei kilőttek Mészáros Lőrinc érkezése után. A csapat már 2017-ben is nyolcszor annyi pénzből gazdálkodhatott, mint öt évvel korábban, ám az Eszék nem a horvát, hanem a magyar modellt követi.

 

A növekedés motorja ugyanis nem a sikeres utánpótlásnevelés és a játékosok eladásából származó bevétel volt, mint a legsikeresebb horvát kluboknál, hanem a szponzori pénzek megugrása. Ilyen forrásból 2017-ben közel 65-ször annyi folyt be, mint egy évvel korábban.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBeindult a biznisz Mészáros Lőrinc horvát focicsapatánálRekordigazolással keresett 1,2 millió eurót a leköszönő felcsúti polgármester csapata, de az Eszék még mindig a magyar modell szerint működik.

Pénz belfry Duna Aszfalt eszék Mészáros és mészáros NK Osijek Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Bucsky Péter
2021. július 26. 16:49 Pénz, Vállalat

Van adószám nélküli, online nem rögzített, mégis szabályos számla

A jogszabályi lehetőség és a hétköznapi gyakorlat szétválásának tipikus példája ez, egyben a könyvelők és a cégvezetők rémálma.

Szabó Bence Avatar
2021. július 16. 15:11 Pénz, Támogatói tartalom

Az árupiaci drágulás már egy éve tart és nem sok jel mutat arra, hogy egyhamar eltűnik

Az árupiaci termékekkel az utóbbi időben jól lehetett keresni, de milyen hosszú- és rövidtávú tényezők befolyásolják az árfolyamokat?

Avatar
2021. július 15. 17:00 Pénz

Jó dolog ez az újranyitás, csak ne lenne minden ennyire drága

Étterem, üdülés, szabadidő, és az újranyitásban érintett minden szolgáltatás ára úgy megugrott, hogy 2012 óta nem volt rá példa, akkor is csak a rekordmagasra emelt áfa miatt.

Fontos

Jandó Zoltán
2021. július 26. 06:49 Közélet, Vállalat

Jól hangzik, hogy a kormány intézi az építőanyagot, de az élet bonyolultabb

Teljesíthetetlennek tűnő elvárásokat fogalmaz meg az építőanyag-exportőrökkel szemben az új szabályozás, és ez sokaknak elveheti a kedvét a külföldi értékesítéstől.

Hajdu Miklós
2021. július 25. 17:07 Világ

Mintha háború közelegne, úgy kell készülniük a városoknak a szélsőséges időjárásra

Nem teketóriázhatnak tovább az önkormányzatok, előre kell venniük a klímaváltozás következményeit a problémalistájukon.

Mészáros R. Tamás
2021. július 25. 07:05 Tech, Világ

Annyi adatot gyűjöttek, hogy a Kínai Kommunista Párt is megijedt tőle

A világ legnagyobb közlekedési adatbázisával rendelkező cége Amerikában ment tőzsdére, a kínai hatóságok szerint ezt nem kellett volna.