Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. április 1. 12:41 Pénz

Imádják a magyar közbeszerzések sztárjai Mészáros Lőrinc horvát focicsapatát

Egymást váltják a magyar, illetve Magyarországon is aktív építőipari cégek az eszéki focicsapat szponzorfalán, amióta Mészáros Lőrinc lett a tulajdonos. Most éppen öt ilyen társaság támogatja az együttest, de az elmúlt szűk három évben további négy cég logója tűnt fel a szponzorok között az NK Osijek honlapján.

Az nem meglepő, hogy a Mészáros és Mészáros Kft. és a Duna Aszfalt a támogatók között van, előbbi ugyanis a klubtulajdonos Mészáros cége, míg utóbbi a korábbi felcsúti polgármester barátjának és állandó üzlettársának, Szíjj Lászlónak az érdekeltsége. A többi támogató azonban – legalábbis  normál piaci körülmények között – furcsa lenne, hasonló profilú cégek ugyanis ritkán támogatnak egy sportcsapatot, és különösen nem pénzeli senki a konkurense együttesét.

 

A hazai építőiparban azonban – legalábbis ezen a szinten – elég korlátozottan érvényesülnek csak a piaci viszonyok. Az érintett cégeknek a legnagyobb megrendelője az állam, amelyhez Mészáros Lőrinc ezer szállal kötődik, így ezek a vállalatok elég gyakran Mészáros vagy Szíjj érdekeltségeivel közösen nyernek el sokmilliárdos állami megbízásokat.

Az Eszék egyik legkitartóbb szponzora például a Belfry, amely*Korábban TRSZ Kft.-ként. lényegében a tulajdonosváltás óta támogatja a klubot. A cégről korábban sokat nem lehetett tudni, egy éve azonban lapunk megírta, hogy a magyar leányvállalata addig 60 milliárd forintnyi állami megrendelést kapott, és ezeken az elérhető adatok szerint szinte kizárólag Mészáros Lőrinchez köthető alvállalkozókkal dolgoztak. Ráadásul az osztrák Belfry-nek épp Eszéken van közös cége a Duna Aszfalttal.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMészáros Lőrinccel együtt dübörög az osztrák ügyvéd nevére bejegyzett, 60 milliárddal kitömött csodacégA Belfry-cégek rakétához hasonlítható karriert futottak be az utóbbi hónapokban a magyar közbeszerzésekben. Nem nehéz kikövetkeztetni, ki állhat a cég mögött.

 

A jelenleg is aktív támogatók között ott van még az állami tendereken a Belfry-vel gyakran konzorciumban induló, és a székesfehérvári stadiont is jegyző osztrák Strabag, illetve a felcsúti fiókteleppel is rendelkező, több aréna kialakításában is résztvevő Pharos ’95 Kft. is. Ők azonban csak néhány hónapja tűntek fel a szponzorfalon: a Pharos tavaly év végén, az osztrákok pedig csak 2019 elején*Igaz, a Strabag 2017-ben pár hónapra már megjelent a támogatók között, de aztán hirtelen el is tűnt a listáról..

Ez persze nem jelenti azt, hogy korábban az Osijeknek nélkülöznie kellett volna a magyar, illetve az osztrák építőiparból érkező kunamilliókat. A 190 milliárdos Puskás aréna egyik kivitelezője, a korábban Szíjj érdekeltségébe tartozó Magyar Építő Zrt. logója például a kezdetektől, 2016 augusztusától szerepelt a klub honlapján. Ez egyébként épp az az időszak volt, amikor a Puskás építésére kiírt tender zajlott: a 2016 végén elindított közbeszerzésen 2017 tavaszán hirdettek eredményt, és akkor írták alá a szerződést is.

A Magyar Építő mellett a másik ágazatbeli szponzor ekkor az a WHB csoport volt, amely egy évvel korábban nagyjából 3 milliárd forintért kivásárolta Orbán Viktor miniszterelnök vejét az azóta sok gondot okozó Elios Zrt.-ből. A WHB később a Magyar Építőben is részesedést szerzett (Szíjj Lászlótól), és a két cég ezután a tranzakció után szállt ki az Eszék mögül.

Az NK Osijek szponzorfala most

Sokáig azonban ekkor sem kellett nélkülöznie a magyar építőipari közbeszerzések sztárjait a csapatnak. Előbb a régi Puskást Stadiont bontó Föld Trans 2001 Kft. állt be mögéjük, majd megérkezett a másik nagy osztrák csoport, a Swietelsky is. Előbbi tavaly augusztusban tűnt el a szponzorfalról, míg utóbbi az idén év elején.

Az építőipari szponzoroknak egész biztosan komoly szerepe volt abban, hogy az NK Osijek bevételei kilőttek Mészáros Lőrinc érkezése után. A csapat már 2017-ben is nyolcszor annyi pénzből gazdálkodhatott, mint öt évvel korábban, ám az Eszék nem a horvát, hanem a magyar modellt követi.

 

A növekedés motorja ugyanis nem a sikeres utánpótlásnevelés és a játékosok eladásából származó bevétel volt, mint a legsikeresebb horvát kluboknál, hanem a szponzori pénzek megugrása. Ilyen forrásból 2017-ben közel 65-ször annyi folyt be, mint egy évvel korábban.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBeindult a biznisz Mészáros Lőrinc horvát focicsapatánálRekordigazolással keresett 1,2 millió eurót a leköszönő felcsúti polgármester csapata, de az Eszék még mindig a magyar modell szerint működik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz belfry Duna Aszfalt eszék Mészáros és mészáros NK Osijek Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.