A kormányban is feszültségeket okozott, hogy a szenvedő akkuiparra fogadtak
A kormányban is voltak viták arról, hogy jó ötlet volt-e a jelenleg épp szenvedő akkugyártókat Magyarországra édesgetni.
Mi történt? A kormányon belül sincs egyetértés abban, hogy jó ötlet volt-e az akkumulátoripar mellett elköteleződni – többek között ez is kiderült a Direkt36 Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter felemelkedéséről szóló cikkéből.
Egy tavaszi kormányülést idéz fel a cikk ezzel kapcsolatban, ahol Nagy a gyenge év eleji jármű- és akkumulátoripari adatok kapcsán Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szemére vetette, hogy a külügy rosszul mérte fel a helyzetet, és „nem jó lóra” tett azzal, hogy egymás után ösztönözte az akkumulátoripari szereplők hazai beruházásait.
Szijjártó a cikk szerint azzal próbálta félresöpörni Nagy érveit, hogy a piac általában úgy működik, hogy a kezdeti fellendülést visszaesés követi, az eladások azonban szerinte később vissza fognak állni egy magasabb szintre.
Előzmények: Magyarországon a 2010-es évek végétől telepedtek le az elektromobilitásra való átállásban kulcsfontosságú akkumulátoripari szereplők a magyar kormány támogatásával.
A világ hat legnagyobb akkumulátorcella-gyártója közül már négy (CATL, BYD, SK On, Samsung SDI) foglalkozik vagy fog akkumulátorgyártással/összeszereléssel foglalkozni Magyarországon a bejelentett vagy már megvalósított beruházások alapján.
2022-ben Magyarországon volt a világ negyedik legnagyobb akkumulátorgyártó kapacitása, és az előrejelzések szerint ez így is marad a közeljövőben.
Az akkumulátoripar felfutása a régióban nem csak Magyarországra jellemző, Lengyelországba is sok ilyen beruházás megy.
Számokban: ameddig az energiaárak elszállása jelentette a legnagyobb kihívást a magyar gazdaságnak, a jármű- és akkuipar inkább húzta a magyar ipart, miközben az energiaintenzív iparágak szenvedtek, ahogy az alábbi ábrán látszik.
A várakozásokhoz képest alacsonyabb villanyautós kereslet miatt azonban az akkumulátorgyártás 2023 vége óta szenved, bár május és július között már minimális javulás volt látható a termelésben.
Mi várható? Nehéz megjósolni, hogy ez a jelenség mennyire lesz tartós, és hosszabb távon továbbra is reális forgatókönyv, hogy mégiscsak berobban majd az akkugyártás, és valóban a magyar ipar húzóágazatává válik.
Ha a visszaesésből helyre is áll az iparág, sokat számít majd az is, hogy mely magyar üzemmel rendelkező szereplők jönnek ki jól az egyre intezívebbé váló piaci versenyből.
A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.