Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2024. szeptember 14. 05:24 Élet, Közélet

A Balatonnál lehet a magyar MotoGP-futam, az állam ötmilliárd forintja füstölt el

A jelek szerint újabb fordulatot vesz a gyorsaságimotoros-világbajnokság (MotoGP) eddig is kacskaringós magyarországi története. Ezt a kormány már régóta szeretné megvalósítani – az utolsó ilyen futam 1992-ben volt hazánkban -, már 2021-ben leszerződött évi mintegy 4 milliárd forintért a versenyek megrendezésére a jogtulajdonos spanyol Dorna Sportsszal. Az akkor közzétett tájékoztató szerint 2023-2032 között évi 9 millió euróért rendezhetik meg hazánkban a futamot.

A versenyt egy új építésű pályán akarták megrendezni, amelynek építése végül el sem kezdődött. Utána egy darabig úgy nézett ki, hogy az állami tulajdonú, mogyoródi Hungaroring lesz a befutó. Ehelyett a teljesen magánforrásból épült balatonfőkajári Balaton Park Circuit lesz a magyar verseny helyszíne – számolt be értesüléseiről a GPOne nemzetközi szakportál. A G7 úgy értesült, hogy ezt jövő héten hivatalosan is bejelentik idehaza.

Füstbe ment terv

Az eredeti tervek szerint 65 milliárd forintért építették volna meg az új motorversenypályát Hajdúnánáson. A projektet a motorrajongó fideszes erős ember, Debrecen korábbi polgármestere, Kósa Lajos karolta fel. A versenypálya nem épült meg, de nem is jelentették be, hogy végképp letettek volna erről a tervről, bár készült egy előterjesztés a terület jövőjéről, amely szerint ipari park, egyetemi központ és gokartpályák kapnának ott helyet.

A magyar állam a költségvetési beszámolók szerint 2022 és 2024 között 5 milliárd forintot költött el a kelet-magyarországi versenypálya építésének előkészítésére. Még a 2024-es költségvetés júliusi állapotokat tükröző tervezete szerint is 574 millió forintot szántak erre.

Mindennek semmi értelme nem volt végül, legalábbis jelen állás szerint.

Már a hajdúnánási pálya ötletének felmerülésekor, 2020-ban megírtuk, hogy nincs értelme új versenypályát építeni, mivel az biztosan masszívan veszteséges lenne, hiszen a Hungaroringet is csak sokmilliárdos állami támogatásokkal lehet életben tartani, miközben évtizedek óta, átláthatatlan módon egy osztrák céghez kerül a bevételek érdemi része.

Ráadásul a Hungaroringen már korábban (1990-ben és 1992-ben) is rendeztek ilyen versenyt, a kormány pedig 80 milliárd forintot hagyott jóvá a mogyoródi fejlesztésre, és ez a beruházás a Forma-1-es versenyek mellett a MotoGP-re is alkalmassá teheti a pályát. Az azóta megszüntetett, Palkovics László által vezetett Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szerint azonban ez nem lett volna jó megoldás.

Irány a Balaton

Az állam és a Dorna Sports közötti szerződés megváltoztatására volt szükség ahhoz, hogy a Balatonringen lehessen MotoGP-futamot rendezni, ezt a módosítást 2024. augusztus 30-án tették közzé. E szerint bármely magyarországi versenypályán meg lehet szervezni a versenyt, a pénzügyi adatok nem változtak.

A Hungaroringre költött állami források fényében továbbra is kérdés, hogy miért nem az állam saját versenypályájára viszik a MotoGP-futamot. Igaz, a Hungaroringet vezető Gyulay Zsolt egy éve azt mondta, hogy vizsgálják ennek a lehetőségét, de ehhez több ponton át kellene építeni a pályát.

Tavaly arról írtunk piaci hírek alapján, hogy a MotoGP-versenyeket a Hungaroringre hozná az állam, a balatonfőkajári Balaton Parkra pedig az állam által fizetett 900 ezer eurós (durván 350 millió forintos) jogdíjért a kisebb presztízsű Superbike versenyt tervezték elhozni.

Idén szerették volna megtartani az első balatoni Superbike versenyt, de nem sikerült a pályának minden elvárásnak, az akkreditációnak időben megfelelni. A magánpálya a MotoGP tartalék helyszíneként szerepel, ha kiesik más pálya, itt is lehet versenyt rendezni, bár idén ez elméleti lehetőség maradt.

Ellentmondásos szereplők

A magyar szerződő partner a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Ezt a céget Palkovics László egykori ITM minisztersége alatt hozták létre. Miután lemondott, az állam ajándékba adta a győri Széchenyi István Egyetemet fenntartó alapítványnak – amit azóta Palkovics vezet. Így nem is egy állami, hanem egy alapítványi tulajdonú vállalat költ az állam nevében milliárdokat egy szórakoztató eseményre.

Korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk, hogy a Balaton Park Circuit finanszírozása és tulajdonosi háttere is homályos, Belize-ben bejegyzett cégekkel és egy olyan ügyvéddel, aki a botrányos lélegeztetőgép-beszerzések egyik legnagyobb haszonhúzója volt. A Telex pedig nemrég készített videós anyagot arról, hogy a balatonfőkajáriakat mennyire zavarja a hangos versenypálya.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElképesztően drága veszteséggyár lesz, a kormány mégis megépíttetiKülföldi példák alapján nem sok üzleti potenciál lesz a 65 milliárdos hajdúnánási motorversenypályában. A finnek egy hasonló létesítményt nem egész 9 milliárdból hoztak ki.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem használnák Forma 1-re a 75 milliárdért épített balatoni Forma 1-es pályát, és nem ez az egyetlen furcsaságKét belize-i cég, százmilliós adótartozásokban érintett izraeli-magyar pilóta és a lélegeztetőgépes üzlet egyik főszereplője áll a rejtélyes beruházás mögött.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Közélet Balaton Park Circuit hajdnúnánás humda hungaroring motogp Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.