A jelek szerint újabb fordulatot vesz a gyorsaságimotoros-világbajnokság (MotoGP) eddig is kacskaringós magyarországi története. Ezt a kormány már régóta szeretné megvalósítani – az utolsó ilyen futam 1992-ben volt hazánkban -, már 2021-ben leszerződött évi mintegy 4 milliárd forintért a versenyek megrendezésére a jogtulajdonos spanyol Dorna Sportsszal. Az akkor közzétett tájékoztató szerint 2023-2032 között évi 9 millió euróért rendezhetik meg hazánkban a futamot.
A versenyt egy új építésű pályán akarták megrendezni, amelynek építése végül el sem kezdődött. Utána egy darabig úgy nézett ki, hogy az állami tulajdonú, mogyoródi Hungaroring lesz a befutó. Ehelyett a teljesen magánforrásból épült balatonfőkajári Balaton Park Circuit lesz a magyar verseny helyszíne – számolt be értesüléseiről a GPOne nemzetközi szakportál. A G7 úgy értesült, hogy ezt jövő héten hivatalosan is bejelentik idehaza.
Az eredeti tervek szerint 65 milliárd forintért építették volna meg az új motorversenypályát Hajdúnánáson. A projektet a motorrajongó fideszes erős ember, Debrecen korábbi polgármestere, Kósa Lajos karolta fel. A versenypálya nem épült meg, de nem is jelentették be, hogy végképp letettek volna erről a tervről, bár készült egy előterjesztés a terület jövőjéről, amely szerint ipari park, egyetemi központ és gokartpályák kapnának ott helyet.
A magyar állam a költségvetési beszámolók szerint 2022 és 2024 között 5 milliárd forintot költött el a kelet-magyarországi versenypálya építésének előkészítésére. Még a 2024-es költségvetés júliusi állapotokat tükröző tervezete szerint is 574 millió forintot szántak erre.
Mindennek semmi értelme nem volt végül, legalábbis jelen állás szerint.
Már a hajdúnánási pálya ötletének felmerülésekor, 2020-ban megírtuk, hogy nincs értelme új versenypályát építeni, mivel az biztosan masszívan veszteséges lenne, hiszen a Hungaroringet is csak sokmilliárdos állami támogatásokkal lehet életben tartani, miközben évtizedek óta, átláthatatlan módon egy osztrák céghez kerül a bevételek érdemi része.
Ráadásul a Hungaroringen már korábban (1990-ben és 1992-ben) is rendeztek ilyen versenyt, a kormány pedig 80 milliárd forintot hagyott jóvá a mogyoródi fejlesztésre, és ez a beruházás a Forma-1-es versenyek mellett a MotoGP-re is alkalmassá teheti a pályát. Az azóta megszüntetett, Palkovics László által vezetett Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szerint azonban ez nem lett volna jó megoldás.
Az állam és a Dorna Sports közötti szerződés megváltoztatására volt szükség ahhoz, hogy a Balatonringen lehessen MotoGP-futamot rendezni, ezt a módosítást 2024. augusztus 30-án tették közzé. E szerint bármely magyarországi versenypályán meg lehet szervezni a versenyt, a pénzügyi adatok nem változtak.
A Hungaroringre költött állami források fényében továbbra is kérdés, hogy miért nem az állam saját versenypályájára viszik a MotoGP-futamot. Igaz, a Hungaroringet vezető Gyulay Zsolt egy éve azt mondta, hogy vizsgálják ennek a lehetőségét, de ehhez több ponton át kellene építeni a pályát.
Tavaly arról írtunk piaci hírek alapján, hogy a MotoGP-versenyeket a Hungaroringre hozná az állam, a balatonfőkajári Balaton Parkra pedig az állam által fizetett 900 ezer eurós (durván 350 millió forintos) jogdíjért a kisebb presztízsű Superbike versenyt tervezték elhozni.
Idén szerették volna megtartani az első balatoni Superbike versenyt, de nem sikerült a pályának minden elvárásnak, az akkreditációnak időben megfelelni. A magánpálya a MotoGP tartalék helyszíneként szerepel, ha kiesik más pálya, itt is lehet versenyt rendezni, bár idén ez elméleti lehetőség maradt.
A magyar szerződő partner a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Ezt a céget Palkovics László egykori ITM minisztersége alatt hozták létre. Miután lemondott, az állam ajándékba adta a győri Széchenyi István Egyetemet fenntartó alapítványnak – amit azóta Palkovics vezet. Így nem is egy állami, hanem egy alapítványi tulajdonú vállalat költ az állam nevében milliárdokat egy szórakoztató eseményre.
Korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk, hogy a Balaton Park Circuit finanszírozása és tulajdonosi háttere is homályos, Belize-ben bejegyzett cégekkel és egy olyan ügyvéddel, aki a botrányos lélegeztetőgép-beszerzések egyik legnagyobb haszonhúzója volt. A Telex pedig nemrég készített videós anyagot arról, hogy a balatonfőkajáriakat mennyire zavarja a hangos versenypálya.
Élet
Fontos