Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. február 9. 12:11 Közélet

A Dunakeszi Járműjavító vásárolná fel a nagysebességű vonatokat gyártó Talgót

Felvásárlási ajánlatot tett a Dunakeszi Járműjavító Kft. a spanyol Talgo vonatgyártó teljes tulajdonrészére, ami a végleges és teljes átvételi szándékról árulkodik a Magyar Vasút szerint. Az üzletet még megakadályozhatja a spanyol kormány, de egyelőre nem látszik erre vonatkozó szándék, és a magyar fél is ennek elkerülésén igyekezett az elmúlt három hónapban.

Miért fontos ez? A Talgo magyar felvásárlása novemberben merült fel először, míg nagyjából egy évvel korábban a vasúti járműállomány korszerűsítését kezdte fontolgatni a kormány. Erre vonatkozóan közbeszerzés is indult, ám a tendert végül visszavonták. Ha ismét napirendre kerül az új kocsik vásárlása és összejön az üzlet, akár magyar tulajdonú cég is legyárthatja azokat.

Háttér: Az 1942-ben alapított Talgo évtizedes tapasztalatokkal rendelkezik a 200 kilométer/óra feletti sebességre képes modellek gyártásában, a közelmúltban Üzbegisztántól Dániáig a világ számos részén adott el vasúti kocsikat. A tavalyi év harmadik negyedévében 470 millió eurós árbevételt és 64,5 millió euró üzemi eredményt ért el a Talgo.

  • A Dunakeszi Járműjavító Kft. egész éves árbevétele 30,85 milliárd forint volt 2022-ben, ami nagyságrendileg 80 millió eurónak felel meg. A cég tulajdonosai között szerepel Hernádi Zsolt Mol elnök-vezérigazgató, míg korábban Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszternek is meghatározó részesedése volt benne, és évek óta nyugati partnert keres.
  • Közel 400 darab IC-kocsi beszerzését tette volna lehetővé a már említett 2022-es tender, ami meglehetősen komoly mennyiség. A közel félezer milliárd forintos beszerzés terve kimagasló volt a hazai vasúton és a Talgo szempontjából is jelentős méretű üzlet. A vásárlás sokáig nem halasztható, ugyanis ezer fölötti a selejtezésre érett vagonok száma.

Mi várható? A Dunakeszi Járműjavító szert tehet a Talgo gyors vonatokkal kapcsolatos tapasztalataira és a spanyol gyártó a változó nyomtávszélesség kezelésében is jártas. Ezzel kevés más gyártó rendelkezik, így egyedi, speciális projektekben is szerepe lehet a Dunakeszi Járműjavítónak. Ez már csak azért is lenne előny, mert az egyiptomi vasútnak szánt, oroszokkal közös projektként indult megbízáson kívül eddig csak a 30-50 éves MÁV-Start személykocsik karbantartására rendeződött be a cég, saját termékekkel nem rendelkezik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKapóra jöhet a kormánynak a spanyol vasútgyártó magyar felvásárlása, ha újra nekifutna az IC-korszerűsítésnekEgy meg nem nevezett magyar cégcsoport 40 százalékos részesedést szerezhet a Talgo nevű spanyol vasútgyártó cégben.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTíz év alatt eltűnnek az országból az ütött-kopott vonatok, ha folytatódnak a beszerzésekA legutóbb bejelentett vásárlások költsége az 500 milliárdot közelítheti, de ha minden selejtezésre érett eszközt lecserélnének, nagyjából még háromszor ennyire lenne szükség.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Dunakeszi Járműjavító talgo vasút vonat Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.