Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2023. december 7. 04:34 Közélet

Parragh és Orbán szövetsége is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a régió egyik legalacsonyabb minimálbére legyen a magyar

Ugyan jól hangzik, hogy Magyarországon decembertől 15 százalékkal emelkedik a minimálbér, de a régióban más országokban is a várható infláció felett, és akár ennél jóval nagyobb mértékben tervezik emelni a legalacsonyabb béreket. Ezért várhatóan 2024-ben sem változik meg az a helyzet, hogy régiós összehasonlításban alacsonynak számít a magyar minimálbér:

  • Szlovákiában januártól a minimálbér reálértéke várhatóan 2 százalék körül (7 százalékos emelés 5 százalékos várható infláció mellett),
  • Romániában 4 százalék körül (10 százalékos, októberben bevezetett emelés 6 százalékos várható infláció mellett, de tárgyalások folynak a további emelésről),
  • Csehországban 6-9 százalék körül (9-12 százalékos emelés 3 százalékos várható infláció mellett) emelkedik,
  • amihez képest nem alacsony a magyar minimálbér reál értelemben várhatóan 10 százalékos emelkedése (5 százalékos várható infláció mellett). 

Az emelés mértékét tekintve is kiemelkedik viszont ebből az országcsoportból a mezőnyben legerősebbnek számító lengyel minimálbér, amit jövőre kétszer, januártól, majd júliustól is emelni terveznek, összesen 22 százalékkal. Ez a várhatóan 5-6 százalékos infláció mellett a régión belül is kiemelkedő, 16-17 százalékos emelést jelentene az árak változását is figyelembe véve. 

Az alábbi ábra alapján könnyen kiszámítható, hogy bruttóban és az árkülönbség kiszűrésére használt vásárlóerő-paritáson a cseh minimálbér 7 százalékkal magasabb idén a magyarnál, így a tervezett emelések hatására nem változik majd ebből a szempontból a két ország a régión belüli pozíciója. Sőt, várhatóan egyáltalán nem változik majd a régiós sorrend.

 

Nettóban már kicsit más a sorrend a régióban. A Mazars tanácsadócég 2013-ban kezdte el publikálni a közép- és kelet-európai országok adórendszerét bemutató kiadványát, így ekkortól egységes adatok állnak rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy a bruttó bérek mekkora része maradt a dolgozóknál adózás után. 

Az alábbi grafikonon azt ábrázoltuk, hogy az egyes V4-es országokban és Romániában mennyi volt tavaly a minimálbér nettója vásárlóerő-paritáson úgy, hogy az Eurostat bruttó adatait nettósítottuk a Mazars-gyűjtés alapján. Az elvonás Csehországban volt 2023-ban a legalacsonyabb, ahol a nettó bér a 88,5 százaléka a bruttónak. Ezt követi Lengyelország (75,6 százalék), Szlovákia (67,6 százalék), Magyarország (66,5 százalék) és Románia (60,5 százalék). 

 

Ez alapján a lengyel minimálbér régiós vezető helye nettóban is megmarad, második helyre jön fel a cseh bérszínvonal, visszaesik a román, viszont az adók és járulékok levonása után is igaz marad, hogy csak a szlovák minimálbér volt alacsonyabb a régióban a magyarnál. 

A lengyel béreknél maradva abba is érdekes belegondolni, hogy idén a lengyel minimálbér nettójának vásárlóereje már több mint másfélszerese volt a magyarénak – tehát mintha itthon 154 ezer helyett 240 ezer forint lett volna a minimálbér nettója -, miközben 10 éve még csak 40 százalékkal volt magasabb. De ebben az időszakban a bruttó minimálbérek közti különbség még nagyobb mértékben növekedett: a 2013-as 23 százalékos lengyel előny idénre csaknem 37 százalékra nőtt. 

Ennek önmagában túlmutató jelentősége is van, ez ugyanis egy nemrég publikált tanulmány szerint arról árulkodik, hogy habár a 2015-ben hatalomra jutó, majd a választásokat nemrég elvesztő lengyel Jog és Igazságosságra (PiS) és a Fideszre jobboldali populista politikájuk alapján gyakran testvérpártként tekintenek, a minimálbér-emelésekkel kapcsolatos politikájuk annyira különböző, ami nemcsak a gazdaságpolitikájukban, hanem a két ország gazdasági modelljében is jelentős eltéréseket okoz. Ez az eltérés raádásul a lengyel kormányváltás esetén is releváns marad, ugyanis egyes elemzések szerint a PiS gazdaságpolitikájának számos kulcselemét az új kormánykoalíció is továbbviszi várhatóan.

Mielőtt belemegyünk az Oxfordi Egyetem kutatója, Marek Naczyk és a Wrocław-i és Tartui Egyetem kutatója, Edgars Eihmanis által bemutatott különbségekbe, érdekes még a hasonlóságoknál maradni, mert a gazdaságstratégiai eltérések ezekből kibontva lesznek érthetőbbek.

A PiS és a Fidesz politikájában is közös pont ugyanis, hogy nagy hangsúlyt fektettek a minimálbérek emelésére. Ahogy arról a G7-en is írtunk, 2012 és 2022 között többet emelkedett itthon a minimálbér, mint 2002 és 2012 között (115 és 86 százalék), a PiS pedig 2019-ben azt ígérte, hogy 2023 végére 2250-ről 4000 zlotyra emelik a legkisebb béreket. Ez, habár várhatóan 11 százalékos éves infláció után, de 2024 januárjáról valóban teljesül is, hiszen 4242 zlotyra emelkednek a legalacsonyabb bérek. A másik fontos közös pont a két vezetés között annak a felismerése, hogy a rendszerváltás után kialakult duális gazdaságszerkezeten, amelyben a domináns exportképes multinacionális cégek mellett főleg hazai tulajdonban lévő és belföldi piacokra termelő kis- és középvállalkozások vannak, változtatni kell a hazai tulajdonú cégek erősítésével egyes stratégiainak tekintett ágazatokban.

A hasonló kiindulópontból ugyanakkor eltérő stratégiák születtek, amelyre a tanulmány szerzői szerint jó példa a két párt minimálbér-emelésekhez, és különösképpen a munkára rakodó adóterhekhez való hozzállása, és az ezzel kapcsolatos eltérő kommunikációjuk. A Fidesz ugyanis a nagyobb minimálbér-emeléseket a munkáltatók által fizetendő szociális hozzájárulási adó jelentős csökkentésével kötötte össze egy több éves megállapodás keretében, ezzel a kisebb, kevésbé termelékeny cégeket óvva a bérköltségek növekedésének pluszterhétől. Ezzel szemben a PiS a járulélékok szintjének változtatása nélkül vezette be az emeléseket, és hangsúlyozta, hogy ez az intézkedés a gyengébb cégeket arra ösztönzi, hogy fejlődjenek. Bár erre a tanulmány külön nem tér ki, fontos adalék, hogy ennek akár köze is lehetett ahhoz, hogy 2015 és 2022 között az OECD adatai szerint a lengyel gazdaság hatékonysága – az egy óra alatt megtermelt hozzáadott érték – jóval nagyobb mértékben javult, mint a magyaré.

Konkrét nyilatkozatok alapján is egyértelmű, hogy mennyire más elképzelések vezérelték a Fideszt és a PiS-t.

A tanulmány Orbán Viktor egy, a 2016-ban megkötött hatéves bérmegállapodásról szóló 2021-es nyilatkoztatát idézi, amelyben a kormányfő arról beszélt, hogy azért csökkentik az adókat, hogy a pénzt a munkaadók béremelésre költsék. A 2016-os megállapodás alapján a munkaadók által fizetendő szocho-t 27-ről 2022-re 13 százalékra csökkentették, míg Lengyelországban a munkaadókra és munkavállalókra vonatkozó adóterhek is változatlanok maradtak (22,7, illetve 19,2-22,4 százalék). Amikor a PiS megígérte, hogy 4000 zlotyra emelik a minimálbért, az ellenzék azzal vádolta a kormánypártot, hogy csődbe akarják vinni a kisebb lengyel cégeket, a PiS-elnök Jarosław Kaczyński egy konferencián elmondott beszédét idézve visszatérően. Ebben arról beszélt, hogy ha valaki nem képes magasabb bérköltségek mellett üzemeltetni a cégét, az egyszerűen nem való vállalkozónak.

A kutatók Kaczyński egy másik nyilatkozatát is idézik ebből az időszakból, amiben az ellenzék vádjaira reagált. Ebben arról beszélt, hogy ahhoz, hogy a legalacsonyabb béreket emelni lehessen, a gazdaságot modernizálni kell, és a bérek emelése kikényszeríti ezt a modernizációt. Azt is megjegyezte, hogy a minimálbér emelése a munkavállalók mellett a “jó munkaadók” érdeke is, akik képesek előre tekinteni, és akik tesznek azért, hogy fejlődjenek, hogy így fennmaradjanak. Ezek egyébként még Kaczyński visszafogottabb megszólalásai, egy szintén idézett 2013-as interjúban azt mondta, hogy sok lengyel vállalat tele van exkommunistákkal, és emiatt sok vállalkozó egyáltalán nem innovatív, és a munkavállalók kizsákmányolásából él, erre pedig az a megoldás, ha az állam rákényszeríti őket a bérek emelésére. Az exminiszterelnök Mateusz Morawieczki hasonlóan érvelve azt mondta, hogy ez “alapvető váltást jelent” a gazdasági modellben, a PiS 2019-es kampányának pedig az egyik ígérete “a lengyel típusú jóléti állam” létrehozása volt.

A PiS politikusainak szavai alapján a skandináv országok gazdasági modelljének egyik lényegi mechanizmusa melletti elköteleződés sejlik ki. Az eredetileg Svédországban két szakszervezeti közgazdász által az 1950-es években kitalált, majd országos gazdaságpolitikává emelt Rehn-Meidner modell lényege éppen az, hogy a kamarák és szakszervezetek által meghatározott iparági szintű minimálbérekkel kényszerítették ki, hogy a kisebb és hatékonytalanabb cégek fejlődjenek, vagy adják át a terepet olyan cégeknek, amik képesek a magasabb bérek kigazdálkodására. Lengyelországban a modell több lényeges elemét nem vették át (a gyengébb cégeknél munkahelyüket elvesztők átképzésére alkalmas felnőttképzési rendszer, a magasabb bérek visszafogása az alacsonyabbak emelése mellett), ugyanakkor a tanulmány szerzői szerint már az is figyelemre méltó, hogy a PiS a minimálbéremelésekre a technológiai előrelépés eszközeként tekintett.

Magyarországon ehhez képest a kormány kesztyűs kézzel bánt a kevésbé termelékeny munkaadókkal, és a minimálbérek emelése kifejezetten a “versenyképtelen nyugati jóléti állam” helyett bevezetett munkaalapú társadalom koncepciójába illeszkedett. Eszerint pedig a minimálbért azért kellett emelni, hogy “szakítsunk a munka helyett segélyt kínáló politikával”. Itt érdemes még felidézni az PiS ettől eléggé eltérő vízióját, ami a 2019-es választási programjuk szerint azt jelölte ki célul, hogy “a gazdasági fejlődés minden lengyel helyzetét javítsa, foglalkozástól, lakóhelytől és társadalmi háttértől függetlenül.”

Az eltérő elképzelések a jövedelmi egyenlőtlenségekre is hatással voltak. A lengyel minimálbér ugyan eleve jobb helyen volt a jövedelmi eloszlásban a PiS 2015-ös hatalomra kerülése idején, de 2021-ig az átlagbérhez képest 41-ről 45 százalékra nőtt, a mediánbérekhez képest pedig 51-ről 55 százalékra. A Fidesz kormányzása alatt a minimálbér mindvégig megmaradt az átlagbérekhez képest 35 százalékos szinten, miközben a mediánbérekhez képest 47-ről 45 százalékra csökkent 2010 és 2021 között.

De mi áll az eltérő megközelítések hátterében? Ez már csak azért is érdekes kérdés, mert mindkét párt szavazói bázisa összetett, ezért a pártoknak annak a politikai kockázatát is mérlegelniük kellett, hogy miközben az alacsony jövedelmű szavazóiknak kedvezhettek a béremelésekkel, a kisvállalkozó szavazóik érdekeit sérthették vele. Mivel a Fidesz szavazótáborán belül nagyobb volt az iparban és szolgáltató szektorban dolgozók aránya, és kisebb kisvállalkozóké, mint PiS-ében, látszólag ellentmondásos, hogy éppen a PiS emelte úgy a legkisebb béreket, hogy nem kompenzálta a kisvállalkozókat járulékcsökkentésekkel.

A kutatók szerint a különbségeket az magyarázza, hogy

a két párt más érdekvédelmi szervezettekkel állt szövetségben, és így eltérő rétegek potenciális szavataira pályáztak.

A Fidesz esetében az egyik fontos szereplő Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), a másik pedig a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) volt. A szervezetekkel közös nyilatkozatok a 2010-es “Nemzeti Együttműködés Programja” nevű dokumentumba is bekerültek, ezek pedig külön ki is emelték, hogy az új kormánnyal közös prioritás az adók csökkentése. Demján Sándor, a VOSZ elnök 2010-ben még nyíltan arra is buzdította a VOSZ tagjait, hogy szavazzanak a Fideszre. Később azonban vele megromlott Orbán Viktor viszonya, és a későbbiekben már a korábban is stabil Fidesz-szövetségesnek számító Parragh László, és az MKIK vált a Fidesz elsődleges szövetségesévé a munkaadói szervezetek közül. Ezt a kormánnyal kötött további partnerségi megállapodás sora mellett az is alátámasztja, hogy az MKIK 2012-es beszámolójában önmagát a “kormány legfontosabb gazdaságpolitikai partnerének” nevezte.

A PiS ehhez képest nem állt szövetségben munkadói szervezetekkel, ellentétben szoros szövetségese volt az egyik nagy lengyel szakszervezeti szövetség, a Szolidaritás. Habár ez a szövetség soha nem vált hivatalossá, számos Szolidaritás-tag került fel a párt országos listáira, a szervezet regionális képviseletei rendszeresen támogatták nyíltan a PiS-t, és a szövetség hivatalosan is a PiS elnökjelöltjeit támogatta 2007-ben, 2015-ben és 2020-ban is. A Szolidaritás támogatásáért cserébe a PiS egyrészt a minimálbérek emelését, másrészt bizonyos szociális jutattások kiterjesztését garantálta (ezért sem csökkentették az ezeket finanszírozó járulékokat).

A kutatók szerint az eltérések ellenére viszont nem érdemes eltúlozni sem ezeknek a szövetségeknek a jelentőségét sem: a PiS “lengyel jóléti állam” modellje ugyanis azért nem volt annyira ambíciózus, számos nagy ellátórendszer alulfinanszírozottsága nem szűnt meg Lengyelországban, és a Szolidaritás fő követelését, az iparági szintű bértárgyalások rendszerét sem vezették be. Magyarország kapcsán pedig azt jegyzik meg, hogy az MKIK-val kötött megállapodásokban is benne van annak a lehetősége, hogy azok “fejlesztő állami” fordulatot vegyenek, és hozzájáruljanak a magyar kis- és középvállalkozások technológiai előrelelépéséhez és az exportteljesítményük javulásához.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Fidesz gazdaságpolitika Lengyelország minimálbér pis V4 Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.