Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2023. október 19. 04:34 Közélet

Nagy vihart keltett Vitézy kijelentése, most itt vannak a számok

Nagy port vert fel a sajtóban, amikor Vitézy Dávid a G7 podcastjában arról beszélt, hogy a tíz legjobb vasútfejlesztési szakember közül kilenc távozott Lázár János miniszteri színre lépése kapcsán. A nyilatkozatot a minisztérium félreértette vagy rosszul interpretálta, pedig a műsorból egyértelműen kiderült, hogy a BKK egykori vezérigazgatója, korábbi közlekedési államtitkár nem általában a vasúti dolgozókról, hanem a fejlesztési terveket kidolgozó szakemberekről beszélt, azon belül is a vezető pozícióban lévőkről.

Kíváncsiak voltunk a tényekre, ezért megkerestük az Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM). Közérdekű adatigénylésünkre csak részben, több emlékeztető után válaszoltak. Azt kérdeztük meg, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a többi, év elején a minisztériumba integrált állami vállalat esetében mennyien dolgoztak 2023. augusztus 31-ével is az ÉKM-nél azok közül, akik 2022. december 31-én az adott cégnél dolgoztak, és mennyien voltak közülük vezető munkavállalók.

A megadott adatok szerint nincs komoly probléma: a NIF-en kívül négy társaságot*BMSK Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt. – BMSK Beruházási Zrt.
BMSK Sport Közhasznú Nonprofit Kft. – BMSK Sport Nkft.
NFP Nemzeti Fejlesztési Programiroda Nonprofit Kft. – NFP Nkft.
Sopron-Fertő Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság -Sopron-Fertő Turisztikai Zrt.
olvasztottak a minisztériumba január 1-jén, és az 857 fős állományból 762 fő fogadta el az ÉKM ajánlatát a tárca közlése szerint. Közülük augusztus 31-én még 680-an dolgoztak a minisztérium kötelékében. Ez messze áll a tömeges felmondástól, de

az ÉKM szerint is nyolc hónap alatt minden ötödik munkavállaló felállt az egykori állami cégektől.

Érdekes volt azonban a közérdekű adatkérésre megadott adatokat a cégnyilvántartással összevetni. Az ÉKM által vállalatonként megadott munkavállalói létszám 30 százalékkal volt alacsonyabb, mint – a még a cégek különállása idején – hivatalosan a NAV-nak leadott foglalkoztatotti adatok. A hivatalos decemberi adatokkal összevetve augusztus végéig a munkavállalók 44 százaléka hagyta ott Lázárékat.

Az alábbi grafikonon megjelenítettük a cégnyilvántartás szerinti munkavállalói létszámot és a minisztériumi adatközlést is. Az eltérés oka lehet, hogy például a már felmondási idejüket töltő kollégákat nem vették figyelembe. Információink szerint ugyanis már 2022 őszén látni lehetett, hogy egyelőre nem érkeznek be az uniós pénzek, illetve várható volt, hogy átadják a közlekedési területet Lázár Jánosnak, és maguktól is egyre többen indultak el.

A minisztériumba olvadt vállalatok közül azonban csak a NIF közlekedésfejlesztési társaság. Érdemes azonban még egy korábban közel háromszáz fős vállalatot is figyelembe venni. A korábban Vitézy Dávid által vezetett Budapesti Fejlesztési Központ jogutódjaként létrejött NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nzrt. feladatait november 1-jével átadták az ÉKM-ba integrált cégeknek, a vállalat végelszámolását január 1-jén kezdték meg. A – részben a volt dolgozóktól származó – információink szerint innen csak a munkatársak töredéke ment tovább az ÉKM-be. Ezt erősíti meg, hogy a vonatkozó kormányhatározat szerint se kellett őket átvenni, továbbá az ÉKM létszámának alakulása is erre utal.

A közlekedésfejlesztésben szinte az összes vasúti, közúti, intermodális projektet, továbbá a nagyobb kerékpárút-építéseket előkészítő NIF és NKK 2022 augusztusában még 914 főt foglalkoztatott. Az ÉKM közlése és a cégadatbázis alapján közülük egy évvel később 350-en dolgoztak az ÉKM kötelékében. Ha eltekintünk a cserélődéstől, akkor ebből az derül ki, hogy 

a közlekedésfejlesztési vállalatok munkavállalóinak csak a 38 százaléka dolgozik ma az ÉKM-nél és az NKK-nál.

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a vezető állású kollégák közül mennyien maradtak az ÉKM-nel, de erről nem adott ki adatokat a minisztérium. A NIF-re vonatkozóan igazgatóságonként is kértük az adatokat – ezt sem kaptuk meg. Különösen a vasúti igazgatóság vezetői esetében volt nagy a lemorzsolódás: a szakmai körökben elérhető információk szerint a vasúti vezetők és tapasztalt szakemberek harmada, ha a helyén maradhatott. Az NKK esetében még rosszabb az arány.

Az összes integrált vállalat és a minisztérium munkavállalói létszámát összegyűjtöttük az alábbi grafikonban 2022 januárjától kezdve. Az adatok arra utalnak, hogy jelentős számban hagyták el a dolgozók Lázár minisztériumát. 2022 első felében még nem létezett az ÉKM, így júliustól lehet az érintett cégek és a tárca alkalmazotti létszámát végigkövetni.

2022 júliusában az ÉKM és az érintett vállalatok 1838 főt alkalmaztak, és decemberben is még 1541 főt. 2023 januárjában azonban már csak 1247 fő dolgozott a szervezeteknél – fél év alatt így eltűnt a munkavállalók harmada. Pedig ebben természetesen az is benne van, hogy egyes távozók helyére időközben új munkavállalókat vettek fel.

Igaz, ez a nagy különbség átmenetinek bizonyult, és idén augusztusra már csak 4 százalékkal maradt el a létszám a korábbi alkalmazási szinttől. Már csak az a kérdés, hogy minőségileg hogyan sikerült a csere.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTízből kilenc vasútfejlesztési szakember elhagyta a szakmát Lázár János érkezése ótaMagyarország az egyetlen uniós ország, ahol nincsen folyamatban vonatok beszerzése, a következő években még több probléma lesz a MÁV-Start vonataival. Vitézy Dávid a G7 Podcast vendége.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTúlszaladt a költségvetési olló, 90 milliárdot kell kérnie Lázárnak vonatokra és buszokraFolytatódik a tűzoltás a közösségi közlekedési ágazatban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa egyik legtöbbet késő vasútja lett a MÁVAz utóbbi hónapokban látványosan romlott a menetrendszerűség, és az elhibázott kormányzati döntések miatt a következő években még többet késnek majd a vonatok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElhanyagolták az ország legfontosabb vasútvonalát, de az Orbán-bányák kövének átrakodójára jutott 10 milliárdKönnyen meg lehetett volna előzni a vészhelyzetet, de az ehhez szükséges pénzt inkább jelentéktelen projektekre költötte a kormány.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet építési- és közlekedési minisztérium közlekedés közlekedésfejlesztés közlekedéspolitika közlekedéstervezés Lázár János vitézy dávid Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2025. március 31. 11:06 Közélet

Törlik az ezermilliárdos brazil kamukötvényt birtokló céget, mert nincs bankszámlája

Elrendelte a Brasil Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.