Az okos lányt igyekszik utánozni a kormány, kivezetés helyett csak felezgeti az extraprofit adókat
A kormány ismét módosította az extraprofit adókról szóló rendeleteket, ezúttal leginkább a Mol és a Magyarországon termelő-fejlesztő gyógyszercégek az érintettek.
Számokban:
A kőolajtermék-előállító, azaz praktikusan a Mol Nyrt. az árbevétele alapján fizet különadót, az újdonság ezúttal az, hogy ennek 2024-es mértéke 1 százalék lesz, szemben az addig érvényes 2,8 százalékkal.
A gyógyszercégek a bevételük alapján sávosan fizetnek adót, ennek mértéke jelenleg 1, 3 és 8 százalék, jövőre pedig a fele, 0,5, 1,5 és 4 százalék lesz. Újdonság, hogy ez az adó csökkenthető a Magyarországon végzett beruházásokkal és k+f tevékenységgel, legfeljebb 50 százalékig.
Ugyancsak beruházással és k+f tevékenységgel lehet 50 százalékig csökkenteni a másik, 40 százalékosra emelt gyógyszeres adót, amit a cégek a tb-támogatott termékek bevétele után fizetnek.
A bányajáradékot az eddigi fix kulcs helyett sávos rendszerűvé alakították át.
A légitársaságok extra befizetéseinek szabályait rendelet helyett már korábban külön törvénybe helyezték ki, ennek két-két, egyaránt sávos adókulcsa van, a mostani változás az Izrael területére repülő utasok után fizetett adót az alacsonyabb kulcsokhoz rendeli.
Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group együttműködő jogi partnere szerint a Magyarországon termelő, de exportra is gyártó gyógyszercégek nemzetközi versenyhátránya csökken az adók mérséklésével. A kőolajtermék előállításra kivetett adó csökkentése pedig talán azt jelzi, hogy annak kivezetését nem egyszerre, hanem fokozatosan képzelik el.
A kormány nem először nyúl hozzá váratlanul a rendeletekhez, a módosítások és a jövőbeni kivezetések részben az Európai Bizottságnak tett korábbi vállalásokat is takarják, amelyek az uniós pénzekhez való hozzáféréshez is szükségesek. Kicsit azt próbálja megoldani tehát, mint az okos lány a mesében, teljesíti is az extraprofit adók kivezetésére vonatkozó vállalását, de meg is tartja azokat a költségvetési bevételek érdekében.
Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.
A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.
Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.
Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.