Hírlevél feliratkozás
Szentkirályi Balázs
2023. január 31. 20:28 Élet, Közélet

„Nehéz lesz visszaülni a tárgyalóasztalhoz” a debreceni akkumulátorgyár ügyében

A helyiek jelentős része be sem jutott a közmeghallgatásnak nevezett eseményre Nyíregyházán, mert a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kormányhivatal főbejáratát bezárták az érdeklődők előtt.

Az eseményt azért tartották, mert akkumulátorokhoz gyártana takarólemezeket a Boysen-csoport Nyíregyházán. A hírt Szijjártó Péter külügyminiszter jelentette be hétfőn. A beruházás 400 új munkahelyével közepes méretűnek számít. Az állam 5,6 milliárd forintot adna ösztönzőként a német cégcsoportnak, amely így összesen 60 milliárd forint elköltését vállalta. A cél: a BMW-gyár akkumulátorait alkatrészekkel ellátni. A Boysennek ez az első olyan beruházása, amely kizárólag az elektromos hajtású autókat szolgálná ki.

A tervezett üzem a debreceni BMW-beruházáson keresztül kapcsolódik a január 20-i, tettlegességig fajult tiltakozáshoz. Ezen a helyi gazdálkodók saját földjeiket és a helyi ivóvízkészletet féltve léptek fel az elektromos BMW-kbe akkumulátorokat gyártó kínai CATL tervezett beruházásával szemben.

A két, összefüggő eset kapcsán megkérdeztük az egyik ismert debreceni nagyvállalkozót, aki neve titokban tartása mellett járult hozzá véleménye közléséhez. Szerinte a két héttel ezelőtti események után nagyon nehéz lesz visszaülni a tárgyalóasztalhoz, és higgadtan meghallgatni egymást. A párbeszéd azért lenne fontos, hogy kiderüljön, mi a valós, mérhető és bizonyítható kockázata a CATL gyárépítésének, és mik az esetleg indokolatlan félelmek. Ezeket ki kellene beszélni bármilyen döntés előtt. Szerinte a mikepércsi gazdák földjei vannak a legnagyobb veszélynek kitéve, és a debreceni vízbázis egy része is Mikepércs körül van.

Szerinte a nyíregyházi Boysen-beruházás nem hordoz ilyen veszélyeket. A Boysen egy magas technológiai nívón gyártó fejlett gépipari, fémmegmunkáló üzem, ami eleve egy már működő ipari parkban épülhet. Ha ezekről a beruházásokról lemond a környék a CATL-tiltakozás farvizén, akkor azonnal érezhető versenyhátrányba kerülhetünk Romániával, de még inkább Lengyelországgal szemben. Forrásunk felvetette: „miért lenne jobb nekünk, ha a természetes vizeinket károsító beruházások a határ túloldalán épülnének meg, és a Tiszán lecsorogva mérgeznének bennünket?”

A beszélgetésnek két fontos – részben szubjektív – tanulsága volt: egy helyi ipari vállalkozó megerősítette, hogy fejlett technológia ugyan tényleg érkezik az akksigyárakkal Magyarországra, de valódi innováció azért nem sok. Az is kiderült a beszélgetésből, hogy fel sem merül a helyiekben valamiféle összefogás vagy kompromisszumos megoldás, akár a határ romániai oldalán élő városvezetőkkel és iparosokkal, akár a lengyel versenytárs ipari régió(k) képviselőivel, hogy nem kérnek a vizeiket potenciálisan veszélyeztető globális technológiai ipar Magyarországra telepítéséből. Pedig amíg pusztán versenytársként tekint egymásra minden régiós ország, a partnerségi lehetőségek esélyét is kizárva, addig illúzió azt gondolni, hogy Magyarország és tágabban a régió hátat tud fordítani a káros és nem fenntartható összeszerelőüzem-modellnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Parasztfelkelésre van szükség a gyár ellen” – tettlegességig fajult a közmeghallgatás a debreceni akkuüzemrőlFeszült hangulat, nőt leütő férfi és telt ház volt a valaha volt legnagyobb magyarországi beruházás környezetvédelmi közmeghallgatásán.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNyugodtan söröztek a városban a CATL vezetői a németországi beruházás bejelentése utánA vállalat most átadott türingiai beruházásával kapcsolatban környezetvédelmi aggályok helyett inkább a német-kínai viszony problémái merültek fel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kínai iparpolitika zászlóshajója érkezik Magyarországra, amelyre Brüsszelben külön stratégiát dolgoztak kiA Debrecenben beruházó CATL domináns szereplő az elektromosautó-akkumulátorok piacán. A geopolitikai feszültségek és a hazai ipari kapacitások védelme miatt azonban újabban Brüsszelben és Washingtonban sem szeretik a céget.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz egyik leggazdagabb kínai üzletember cége igyekszik Magyarországon keresztül a német autógyárak közelébe férkőzniA Debrecenbe települő CATL alapítója előbb a hordozható készülékek, majd pedig a villanyautók terjedésével kialakult akkumulátorkeresletből kovácsolt sikert.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Közélet akkumulátor akkumulátorgyártás beruházás catl civil szféra debrecen ipari park nyíregyháza tiltakozás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.