Hírlevél feliratkozás
Kégl Virág
2022. január 17. 16:34 Közélet

Több mint 1000 milliárd forintnyi koronába került a norvégoknak az e-autók tavalyi tarolása

A norvég pénzügyminisztérium becslései szerint 2021-ben 30 milliárd norvég korona (1070 milliárd forint) hiány keletkezett a költségvetésben az elektromos autók támogatása miatt. Tavaly az eladott új autóknak már kétharmada elektromos volt, és csupán a 8 százalékuk volt hagyományos, benzin- vagy dízelmotoros.

Norvégiában évek óta kiemelten kezelik az elektromos mobilitást, a tavalyi nagy arányt az adókedvezmény mellett a parkolási és útdíjak megfizetése alóli mentesség is ösztönözte. Ám a támogatások mértékéhez képest is meglepő az a gyorsaság, amellyel az elektromos autók átvették a játékteret – fogalmazott Christina Bu, a Norvég Elektromos Autó Társaság főtitkára a The New York Timesnak. 2015-ben az értékesített új autóknak még csak 20 százaléka volt elektromos.

Bu szerint az intézkedések felépítése volt a kulcs: először a legkönnyebben elérhető embereket szólították meg, akik már egyébként is terveztek elektromos autót venni. A vevők mentesültek az ország új autókra vonatkozó magas adójától, emiatt könnyebben elérhető választási lehetőséggé váltak a hagyományos autókkal szemben. Emellett a töltőállomások építésére és további kedvezményekre is szükség volt ahhoz, hogy az elektromos autók népszerűsége megugorjon.

A lap azonban emlékeztet arra, hogy nem minden ország adórendszere (és főleg költségvetése) teszi lehetővé, hogy az elektromos autóvásárlást ilyen mértékben lehessen támogatni, a kedvezmények nem tarthatóak fenn örökké, hiszen minél több elektromos autó közlekedik, annál komolyabb terhet jelent a különböző kedvezményekből származó bevételkiesés.

Ezért Norvégiában 2023-tól a drágább elektromos modelleket már a tervek szerint megadóztatják, de eközben a hagyományos és hibrid autókat érintő adók tovább növekednek – már idén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLehet irigyelni a skandináv városokat, de lemásolni alighaA skandináv városok rendre kiválóan szerepelnek az élhető településeket bemutató ranglistákon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOslo példáján elképzelheted, hogy milyen lenne a sétáló BudapestNem sétálóutcákat építettek és nem tiltották ki az autókat, azok mégis eltűntek a belvárosból. Ha nem is közvetlenül, de rengeteg ötletet lehetne Budapestre szabva átvenni, hogy élhetőbb legyen a város.

Közélet adókedvezmény e-autó norvégia Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Pálos Máté
2022. november 26. 19:03 Közélet

A mai tanártüntetés előtt adott pluszpénzt a kormány az egyházi iskoláknak

Magyarázhatja a rendeletek időzítését, hogy az egyházi iskolákban dolgozó tanárok első tömeges és nyílt különdemonstrációja óta ez az első jelentős pedagógusmegmozdulás.

Hajdu Miklós
2022. november 25. 19:33 Közélet, Vállalat

Tarlós célját is teljesíti Karácsony a milliárdos nyereségű FCSM visszavásárlásával

Amellett, hogy egységesen kezelheti a jövőben a főváros a vízi közműveket, egy régi konfliktus is lezárulhat a csatornázási művek külföldi befektetőjével.

Halácsy Péter
2022. november 25. 16:37 Élet, Közélet

Miért nem tudja az iskola a vállalkozói gondolkodásmódot fejleszteni?

A gyerekeknek olyan szemléletet érdemes átadni, hogy merjenek hibázni, és a sikertelenségre ne végérvényes kudarcként, hanem kihívásként tekintsenek - írja a Prezi társalapítója.

Fontos

Stubnya Bence
2022. november 30. 06:51 Pénz

Az osztrákok megmutatták, mire képes egy jól szervezett vasutassztrájk, amit a magyar vasutasok több próbálkozásra sem tudtak összehozni

A vasutasokat képviselő szakszervezet szeretné elérni, hogy a rosszabbul keresőknek ne csökkenjen a reálbére, az állami vállalat vezetője szerint viszont más iparágban nem adnak ilyen jó bérajánlatot.

Kolozsi Ádám
2022. november 29. 06:56 Pénz, Világ

Egy tradicionális iparág szép csendben rommá keresi magát az energiaválságon

A fűtéskimaradás és az áramellátás bizonytalanságának rémképe jól meglökte az eladási statisztikákat.

Hajdu Miklós
2022. november 28. 18:28 Vállalat

Egyre több jel utal arra, hogy a kínai CATL akkumulátorgyár és a BMW együttműködik Debrecenben

A BMW nyáron letette debreceni gyárának alapkövét, majd kisvártatva a kínai CATL hatalmas beruházást jelentett be. A napokban ismét a BMW lépett, a bajor vállalat ugyanis akkumulátorok összeszerelésére alkalmas üzemmel egészíti ki debreceni beruházását.