Hírlevél feliratkozás
Kégl Virág
2022. január 17. 16:34 Közélet

Több mint 1000 milliárd forintnyi koronába került a norvégoknak az e-autók tavalyi tarolása

A norvég pénzügyminisztérium becslései szerint 2021-ben 30 milliárd norvég korona (1070 milliárd forint) hiány keletkezett a költségvetésben az elektromos autók támogatása miatt. Tavaly az eladott új autóknak már kétharmada elektromos volt, és csupán a 8 százalékuk volt hagyományos, benzin- vagy dízelmotoros.

Norvégiában évek óta kiemelten kezelik az elektromos mobilitást, a tavalyi nagy arányt az adókedvezmény mellett a parkolási és útdíjak megfizetése alóli mentesség is ösztönözte. Ám a támogatások mértékéhez képest is meglepő az a gyorsaság, amellyel az elektromos autók átvették a játékteret – fogalmazott Christina Bu, a Norvég Elektromos Autó Társaság főtitkára a The New York Timesnak. 2015-ben az értékesített új autóknak még csak 20 százaléka volt elektromos.

Bu szerint az intézkedések felépítése volt a kulcs: először a legkönnyebben elérhető embereket szólították meg, akik már egyébként is terveztek elektromos autót venni. A vevők mentesültek az ország új autókra vonatkozó magas adójától, emiatt könnyebben elérhető választási lehetőséggé váltak a hagyományos autókkal szemben. Emellett a töltőállomások építésére és további kedvezményekre is szükség volt ahhoz, hogy az elektromos autók népszerűsége megugorjon.

A lap azonban emlékeztet arra, hogy nem minden ország adórendszere (és főleg költségvetése) teszi lehetővé, hogy az elektromos autóvásárlást ilyen mértékben lehessen támogatni, a kedvezmények nem tarthatóak fenn örökké, hiszen minél több elektromos autó közlekedik, annál komolyabb terhet jelent a különböző kedvezményekből származó bevételkiesés.

Ezért Norvégiában 2023-tól a drágább elektromos modelleket már a tervek szerint megadóztatják, de eközben a hagyományos és hibrid autókat érintő adók tovább növekednek – már idén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLehet irigyelni a skandináv városokat, de lemásolni alighaA skandináv városok rendre kiválóan szerepelnek az élhető településeket bemutató ranglistákon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOslo példáján elképzelheted, hogy milyen lenne a sétáló BudapestNem sétálóutcákat építettek és nem tiltották ki az autókat, azok mégis eltűntek a belvárosból. Ha nem is közvetlenül, de rengeteg ötletet lehetne Budapestre szabva átvenni, hogy élhetőbb legyen a város.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet adókedvezmény e-autó norvégia Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2025. június 19. 16:19 Közélet, Világ

Brüsszelben most már feltűnően gyorsan ugranak, ha problémás magyar ügyekről van szó

Három hónapon belül megérkezett az árrésstop ügyében a felszólító levél, ami a korábbi példák alapján rendkívül gyorsnak számít.

Mészáros R. Tamás
2025. június 19. 06:07 Közélet, Világ

Súlyos önámítás, mégis terjed Orbán szuverenitásmániája

A kormányfő és holdudvara a magyar szuverenitás védelmével indokolja bel- és külpolitikai lépéseit, de a valóságban a szuverenitás megalkotása óta álszent és vitatott jelenség.

Jandó Zoltán
2025. június 18. 15:40 Közélet, Vállalat

Terjed a Mészáros-Felcsút kór az európai futballban, magyar áldozata is lehet

Mészáros Lőrinc sorsára juthat a felvidéki milliárdos Világi Oszkár: lehet, hogy meg kell válnia egyik focicsapatától, hogy azt ne zárják ki a Konferencia Ligából.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. június 20. 12:43 Adat, Élet

Teljesen felperzselheti az idei gazdasági növekedést az aszály

Az idei szárazság a 2022-es rendkívüli aszály rémképével fenyeget, ami különösen fájhat a gyengélkedő magyar gazdaságnak.

Váczi István
2025. június 19. 13:37 Világ

Kinek fogynak el hamarabb a rakétái az izraeli-iráni háborúban?

Meggyorsíthatja Amerika támadó hadba lépését, ha tényleg komolyan fenyeget, hogy Izrael kifogy a légvédelmi rakétákból.

Torontáli Zoltán
2025. június 19. 12:11 Adat, Vállalat

Feleakkora növekedést sem tudnak elérni a magyar e-kereskedők, mint a Temu és társai

Beszűkült a játéktere a hazai szereplőknek, akiknek a gazdaságpolitikai környezettel és a vevők vásárlóerejének csökkenésével is meg kell küzdeniük.