Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. december 9. 10:20 Közélet

Az Orbán-bányákból szállították volna a követ a Magyar Közútnak, de más nyerte a tendert

Két cég indult a Magyar Közút Zrt. útépítésekhez szükséges kőanyagok beszerzésére kiírt tenderén, és bár ezek közül az egyik az Orbán-bányákból szállított volna, nem ők nyerték a közbeszerzést. A vesztes vállalat kapcsolata a miniszterelnök családjának cégeivel azonban így is érdekes. Néhány évvel ezelőtt az Orbán-család vállalatai ugyanis még nagyon ügyeltek arra, hogy ne szállítsanak közvetlenül állami megrendelésekre, mostanra azonban ebből a törekvésből kevés maradt.

Huszonötezer tonna

Az állami tulajdonú Magyar Közút Zrt. még nyáron írt ki közbeszerzést üledékes zúzott kő beszerzésére a nyugati országrész útépítéseihez. A hat megyét érintő tenderen nagyjából 25 ezer tonnányi kőanyag leszállítása volt a tét, és bár a kő annyira nem drága, így is százmilliós tételről van szó. A két részletben meghirdetett közbeszerzést végül teljes egészében a Pilis-Logistic Kft. nyerte valamivel több mint 220 milliós ajánlattal.

A végül befutó cégen kívül még két másik vállalat próbálkozott, ezek közül az egyiket azonban kizárták, így ténylegesen két társaság között dőlt el a verseny. A nyertesen kívül még a Nemzetközi Alapanyag és Késztermék Kereskedelmi, avagy

NAKK Zrt. adott le érvényes ajánlatot, de ők nagyjából negyvenmillióval drágábban vállalták volna csak a munkát.

Annak, aki követi a politikai kötődésű cégek sorsát, ismerős lehet a NAKK Zrt. neve, a vállalat ugyanis korábban a miniszterelnök testvére, Orbán Áron, majd édesapja, Orbán Győző tulajdonában volt. A kormányfő családja közel három éve, 2017 végén kiszállt a vállalatból. A kapcsolat azonban nem szakadt meg teljesen, a vállalat tulajdonosa ugyanis Orbánék egy másik cégének ügyvezetője lett.

A mostani közbeszerzésből pedig az is kiderült, hogy a NAKK Zrt.-t nemcsak a cégvezető köti Orbánék vállalataihoz, hanem üzleti kapcsolat is. A tender dokumentációja szerint ugyanis a NAKK Zrt. két alvállalkozót nevezett meg ajánlatában, a Nehéz Kő és a Dolomit Kft.-ket, márpedig utóbbi két vállalat jelenleg is Orbán Győzőé (a Nehéz Kőben egyedüli tag, a Dolomit Kft.-ben többségi tulajdonos). Ebből a két cégből csak az elmúlt öt évben 5,5 milliárd forintnyi osztalékot vett ki a család.

 

A közvetlen Orbán-érdekeltségek feltűnése egy közbeszerzési dokumentumban azért érdekes, mert korábban nagyon figyeltek arra, hogy – bár ez építőipari beszállítóként nem könnyű, de – ne tűnjenek fel állami projekteknél. A Direkt36 több olyan esetet feltárt, amikor beszállítóként már korábban is állami pénzhez jutottak, ám ezek eddig sokkal rejtettebb kapcsolatok voltak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy grafikonon az Orbán-család milliárdossá válásaAz üzleti világban ritkán látható olyan hatékonyan működő cég, mint amilyen a kormányfő édesapjáé. A bevétel közel fele a nyereség, és így az osztalék is, miközben beruházásokra is sokat költenek.

Amikor erről kérdezték, a miniszterelnök először azt mondta, meg van lepődve, hogy a családja cégei állami projektekben akár beszállítóként vesznek részt, majd azzal zárta rövidre a beszélgetést, hogy ilyen minőségükben nem közvetlenül állami megrendelést teljesítenek. A mostani tender azonban ebben is új szintet jelent. Bár a NAKK ugyan közvetlenül már nem Orbánék cége, de korábban az volt, és láthatóan most is nagyon erős a kötődés, azaz úgy tűnik, kevésbé lett fontos a látszat.

A NAKK-hoz hasonlóan egyébként a győztes cégnek sincs közvetlen tulajdonában kőbánya, így ők is partnercégektől vásárolják a követ, amit aztán logisztikai vállalatként az útépítésekre szállítanak. Kiss Ákos, a cég ügyvezetője a G7-nek elmondta, nem először vesznek részt ilyen közbeszerzésen, már a Magyar Közút 2019-es keretszerződésébe is bekerültek, ám akkor még csak az ország középső megyéire adtak ajánlatot. A cégvezető azt nem kívánta elárulni, hogy mely bányáktól vásárolnak, de annyit elmondott, hogy nem a Dolomit és Nehéz Kő Kft.-kel állnak kapcsolatban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet dolomit kft Nehéz Kő Kft. Orbán Győző Orbán Viktor Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. július 25. 08:56 Közélet

Gyomros a magyar gazdaságnak: fél hónapra teljesen leállhat Budapesten a konténerszállítás

Olyan rosszul ütemezték a pályafelújítást, hogy a nemzetközi áruforgalom tizedét lebonyolító terminálok egyikére sem lehet majd eljutni.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 04:50 Közélet, Világ

A földgáznál már lazán kiválthatná a kormány az orosz szállításokat

Az orosz gáz nagy részét már akkor is nélkülözni lehetne, ha a külügyminiszter tárgyalásain lebeszélt ügyleteknek csak a fele valósul meg.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.