Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. április 22. 14:12 Közélet

A járvány árnyékában 100 milliárdnyi közbeszerzést húzott be Mészáros Lőrinc és üzleti köre

Bár számos állami beruházás elakadt a koronavírus-helyzet miatt, úgy tűnik, hogy az igazán nagy projektekre kiírt közbeszerzések elé a járvány sem gördíthet akadályt. Az elmúlt hetekben több olyan nagy összegű tendert is lezártak, amelyek már hónapok óta húzódtak. Hivatalosan ugyan az eredményekről még nem számolt be az ezeket kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerbe azonban már feltöltötték ezeket. A nyertesek kiléte pedig ezúttal sem okozott komoly meglepetést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEltűntek a munkások, elfogyott a pénz – a járvány miatt elakadtak állami projektek isA közbeszerzéseknél is elég jól lekövethető, hogyan vágta haza a koronavírus a gazdaság egyes szegmenseit. Van, ahol munkás nincs, máshol a szállítmányok akadtak el.

Kilencvenmilliárdos autóút

A Pápa és Győr közötti 83-as főút kétszer kétsávossá fejlesztésére kiírt tenderen még február utolsó napján hirdettek eredményt. Ez a projekt – annak ellenére, hogy már korábban elkezdték – annyira masszív volt, hogy nem is egy részletben írták ki, hanem kettészedték. Az első részben a főút Pápa és Tét közötti bő 18 kilométeres szakaszának, illetve egy a pápai reptérre vezető másfél kilométeres bekötőútnak az építésére lehetett pályázni, míg a második részben a Tét és Győr közötti 17,6 kilométeres szakasz kivitelezésére.

Mind a két részre ugyanaz a négy cég, illetve konzorcium adott le ajánlatot, és bár nem kizárólag az ár számított, mind a két esetben a legolcsóbb induló nyert. A rövidebb részt a Soltút Kft. építheti 46,2 milliárdért, míg a hosszabbat a legtöbb hasonló állami megrendelést elnyerő, Szíjj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt 44,2 milliárdért. Mindez azt jelenti, hogy a főút egy kilométere 2,4 milliárd forintba kerül, aminél az elmúlt időszakban drágábban is épültek fajlagosan utak.

 

Drágán villamosítanak

A tél és a tavasz fordulóján Mészáros Lőrinc azonban nem csak gyakori üzlettársa, Szíjj László sikerének örülhetett, néhány nappal később ugyanis egy a felcsúti milliárdos érdekeltségébe tartozó cég is hasonló méretű megbízást kapott. Március 2-án hirdettek eredményt a Püspökladány és Biharkeresztes közötti 55,6 kilométeres vasútvonal villamosítására kiírt tenderen, a befutó pedig az osztrák Strabag vasúti vállalata és a Mészáros Lőrinchez kötődő R-Kord alkotta konzorcium lett egy laza 47,2 milliárdos ajánlattal.

Ez kilométerenként 850 millió forintos költséget jelent, ami rendkívül soknak tűnik.

Még úgy is, hogy a projekt elég komplex, és magán a villamosításon kívül számos más dolgot is belesűrítettek: egyes szakaszokon fejlesztik a vasúti pályát, építenek peronokat és még épületeket is. Tavaly nyáron írtunk a Szabadbattyán-Balatonfüred szakasz komoly konfliktusokkal terhelt villamosításáról, ahol a szintén magasnak tartott fajlagos költség kilométerenként 419 millió forintnál állt meg.

Akkor összehasonlításképpen két lengyel példát is említettünk, amelyek közül az egyiknél 119 millió forintra jött ki ugyanez, míg a másiknál ugyan a 200 milliót közelítette, de az egy az európai hálózat részét alkotó, kétvágányú vasútvonal volt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgymás torkának estek, mert elfogyott a pénz a túlárazások miattHáromszor drágább a vasútfelújítás, mint Lengyelországban, nem csoda, ha hamar elfogy a pénz. A maradék balatoni felhasználása körül forrnak az indulatok.

Máshol is nyert el vasúti áramrendszerhez kapcsolódó munkát az R-Kord: a részben már Mészárosék tőzsdei birodalmába bevitt cég két helyen is transzformátor alállomás teljes építészeti villamos rekonstrukcióján dolgozhat a közeljövőben, méghozzá Vácott és Újszászon. Itt a közbeszerzést három település állomásaira írták ki részekre bontva, de mindegyik részre csak ugyanaz a két cég adott le ajánlatot. Az R-Kord mellett a másik pályázó a Siemens Mobility Kft. volt, Érden ők nyertek egy 1,39 milliárdos ajánlattal. A másik két településen azonban Mészáros Lőrinc cége dolgozhat összesen 4,3 milliárd forintért.

A R-Kordnak alvállalkozóként dolgozik be mások mellett az állami MVM erre szakosodott leánycége is, amely ráadásul referenciát is biztosított a tenderen a nyertes vállalatnak. A kiírás szerint elvárás volt, hogy a pályázó az elmúlt nyolc évből fel tudjon mutatni legalább egy olyan munkát, amely során nagy- vagy középfeszültségű vasúti-vontatási transzformátor alállomást épített, bővített vagy kompletten átépített, ami ugye itt is a feladat. A leadott dokumentumok szerint ezt a referenciát biztosította az R-Kordnak az MVM Xpert Zrt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKétezer milliárd alatt nem úsznánk meg a Budapest-Kolozsvár álomvasút magyar részétA nyolcórás menetidő felének eltüntetéséhez itthon alig kellene költeni, további két óra lefaragása viszont többe kerülne, mint négy év összes vasútfejlesztése.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet 83-as főút koronavírus közbeszerzés Mészáros Lőrinc villamosítás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. július 25. 08:56 Közélet

Gyomros a magyar gazdaságnak: fél hónapra teljesen leállhat Budapesten a konténerszállítás

Olyan rosszul ütemezték a pályafelújítást, hogy a nemzetközi áruforgalom tizedét lebonyolító terminálok egyikére sem lehet majd eljutni.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 04:50 Közélet, Világ

A földgáznál már lazán kiválthatná a kormány az orosz szállításokat

Az orosz gáz nagy részét már akkor is nélkülözni lehetne, ha a külügyminiszter tárgyalásain lebeszélt ügyleteknek csak a fele valósul meg.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.