Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2020. április 7. 12:54 Közélet

Már azelőtt padlóra kerültek az önkormányzatok, hogy a kormány tovább ütötte volna őket

A települési önkormányzatok 2018-ban 2 ezer milliárd forint bevételhez jutottak, aminek kicsit több mint fele érkezett a központi költségvetésből. A saját források közül a helyi iparűzési adó (hipa) volt a legjelentősebb, ezt az ingatlanok adói követték, és harmadik helyen állt a gépjárműadó, amit most egy tollvonással elvesz tőlük a kormány.

A bejelentés szerint a kormány 35 milliárd forintot vár a gépjárműadó einstandolásából, ami teljesen megalapozott, hiszen 2018-ban 32 milliárd folyt be ebből. Igaz, az intézkedés részben visszamenőleges hatályú, és mivel az első negyedév már eltelt az évből, a kormány valószínűleg olyan bevételeket is elvesz az önkormányzatoktól, amiket azok már el is költöttek.

Elsőre nem is tűnhet ez olyan nagy összegnek, de a szűkös forrásokból gazdálkodó önkormányzatoknál 

a gépjárműadó adta az összes bevétel 1,2 százalékát.

Ráadásul elég az önkormányzati bevételek megoszlását alaposabban megnézni, hogy kiderüljön, más miatt is drasztikusan csökkenni fognak a bevételeik. Az összes bevétel negyedét ugyanis a hipa teszi ki. Ez pedig a gazdasági visszaesés miatt jelentős mértékben csökkenni fog.

 

Mivel a hipa nem nyereség-, hanem forgalomarányos, ezért a cégek árbevételének arányában változik. Minden egyes 1 százalékos visszaesés 7 milliárd forint kiesést okoz.

Bár az idegenforgalmi adó csak 15 milliárd forint bevételt hoz, számos olyan önkormányzat van, ahol már a turizmus leállása a feje tetejére állítja a költségvetést.

A gépjárműadó központosítása is igen eltérő hatású a település mérete szerint, leginkább a budapesti kerületi önkormányzatokat sújtja.

Míg a fővárosi kerületek bevételének 1,6 százalékát teszi ki a most elvont bevétel, a megyei jogú városok önkormányzatainál már csak 1 százalékot. A fővárosi önkormányzatot viszont nem érinti az intézkedés, mert ezt az adónemet teljes egészében a kerületek kapják.

 

Külön csavar, hogy csak a bevételt központosítja a kormányzat, a beszedését nem. Tehát továbbra is az önkormányzatok munkája és költsége beszedni az adót, amit aztán utalhatnak tovább. Így bevételük nem lesz belőle, míg a költségek megmaradnak.

A 3200 önkormányzatból csupán 19 van, aminél a gépjárműadó 10 százaléknál is többet tesz ki a bevételből. A települések több mint felében 1 százaléknál több, ötödében pedig 2 százaléknál nagyobb részét adja a költségvetésének.

 

A gépjárműadó elvonását nem indokolja a központi költségvetés helyzete, a 35 milliárd forint gyakorlatilag észrevehetetlen tétel a gazdasági mentőcsomag ezermilliárdos nagyságrendjéhez képest. Talán az játszhatott szerepet a kivetésében, hogy a polgármesteri hatáskörök – végül visszavont – kormányzati csorbítása ellen sok ellenzéki és kormánypárti polgármester is felemelte a szavát. Az adó elvonása pedig nyilván minden polgármesternek fáj, pártállástól függetlenül.

A vasárnapi bejelentés, miszerint a parkolást ingyenessé teszik április 6-tól, már kifejezetten a fővárost és a belvárosi, – az V. kerület kivételével – ellenzéki vezetésű önkormányzatokat bünteti.

Az önkormányzatok gazdálkodásában összességében ez nem egy jelentős tétel, de 

parkolódíjat csak 49, túlnyomó többségében ellenzéki önkormányzatnál szednek.

A 2018-as adatok alapján évi 21 milliárd forint bevételük van az önkormányzatoknak parkolásból.

Négy önkormányzatnál a parkolás adja a teljes bevétel több mint 10 százalékát. A legtöbbet egyébként a fideszes vezetésű Belváros-Lipótvárosban, ahol már a parkolási díj néhány hetes kiesése is nagyon jelentős érvágás.

 

A 49 önkormányzatnál összességében a teljes bevétel 2,6 százalékát adta a parkolás. A fővárosi kerületeknél azonban már 6,5 százalék ez az arány.

Minden egyes munkanap, amikor nem kell parkolási díjat fizetni, 67 millió forint kiesést okoz a fővárosi kerületeknek.

Ráadásul ez a bevétel a fővárosi önkormányzatnál is hiányzik, amelynél a bevételek egy százalékát adták a parkolási bevételek 2018-ban. (Persze azt is figyelembe kell venni, hogy az otthon dolgozók jó részének most amúgy sem kellene parkolási díjat fizetnie, vagyis a tényleges bevételkiesés ennél kisebb.)

Az is igaz, hogy ennél – az önkormányzatok felől nézve – vadabb ötletek is szárnyra kaptak már: a Parragh László vezette, számos alkalommal a kormányzati terveket megszondáztató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) javaslatai között ugyanis feltűnt a helyi iparűzési adó megszüntetése is, még a koronavírus-válság előtt.

De ha az önkormányzati szektorban kereste a Fidesz a pénzmegtakarítás lehetőségét, akkor a már gyakorlatilag minden funkciót nélkülöző megyei jogú önkormányzatokat is megszüntethette volna. Az évi 4,7 milliárdot költő intézmények összes kiadásának harmada a képviselők fizetése. Az összesen 354 képviselő 70 százaléka fideszes.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTaláltunk egy titkos fideszes kádertemetőtValószínűleg senkinek nem tűnne fel, ha egyik napról a másikra megszüntetnék a megyei önkormányzatokat. Kivéve a képviselőket és bürokratákat, akik onnan kapják a fizetésüket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz adatok azt mutatják, hogy nagyon gyanúsan üzemeltetik a kerületek a parkolási rendszertA rendszer átláthatatlan, ezért összeszedtünk mindent, amit számokban tudni lehet. Az eredmény nem szívderítő. Például Budapesten valamiért négyszer drágábban üzemeltetnek egy parkolóhelyet, mint Bécsben.

Közélet koronavírus megszorítások önkormányzat Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2020. május 31. 11:11 Közélet

Fontos, hogy ne csak a szuperterjesztő emberekre, hanem a víruskeltető helyekre is figyeljünk

Egy kimondhatatlan nevű síparadicsom több európai régióban is szorosan összefüggött a korai koronavírus fertőzésekkel.

Fabók Bálint
2020. május 29. 06:29 Közélet

Megalapította első cégét, azonnal megpályázott nyolcmilliárd forint állami támogatást, és nyert

Sok ezren vesztették el a munkájukat a turizmusban, de ahelyett, hogy rajtuk segítettek volna, inkább a leggazdagabb magyarok között osztottak szét 83 milliárdot egy kirívóan visszás pályázaton.

Jandó Zoltán
2020. május 27. 08:23 Közélet

Kilencvenmilliárdért építi meg az új Duna-hidat Paksnál a kormány kedvenc útépítője

A hídra főleg a paksi atomerőmű bővítése miatt van szükség, és 25 kilométernyi utat is építhet hozzá a Duna Aszfalt a következő három évben.

Fontos

Váczi István
2020. június 1. 17:40 Világ

Újabb erős érv szól a négynapos munkahét mellett

Sok embernek most vagy pénze nincs, vagy ideje, ami a kelleténél is borúsabbá teszi a turisztikai kilátásokat. Rövidebb munkaidővel ezen is lehetne segíteni.

Torontáli Zoltán
2020. június 1. 07:02 Élet

Megéri leköltözni vidékre, hogy zöldséget és gyümölcsöt termeljünk magunknak?

Két tévhit akadályozza, hogy egy család önellátóvá váljon élelmiszerből. Az egyik, hogy a pázsit helyett káposztát és uborkát kell nézni a ház ablakából, a másik, hogy a kapálásba bele kell rokkanni a cél érdekében. A számok mást mutatnak.

Jandó Zoltán
2020. május 29. 15:31 Vállalat

Öt év alatt 91 milliárdnyi profitot termelt Simicska Lajos útépítő utódja

Több mint 157 milliárdnyi árbevételt és 24,4 milliárdos profitot hozott 2019-ben a Duna Aszfalt. Ez nemcsak a cég, hanem a teljes magyar építőipar történetében rekord.