Bár a kommunikáción korábban sem spórolt a kormányzat, most az eddigiekhez képest is egészen elképesztő összegben kötött szerződést az állam ilyen jellegű megrendeléseit összefogó Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH). Az elvileg spórolási céllal alapított szervezet egy 50 milliárd forintos keretmegállapodást írt alá, úgy, hogy a szerződés kétszer megújítható, azaz a tényleges keret nettó 150 milliárd forint. Ez nagyjából 18 millió forinttal több, mint amennyibe a Puskás Stadion került.
Bár a szerződést négy nappal karácsony előtt írták alá, az NKOH eddig nem tette közzé, ezért két hete közérdekű adatigényléssel fordultunk a hivatalhoz. A szervezet azonban nem várta meg a határidő lejáratát, és két nappal azelőtt feltöltötte a dokumentumot a közbeszerzési rendszerbe.
Az így nyilvánossá vált keretszerződés sorrendben már a negyedik hasonló megállapodása az NKOH-nak, de eddig messze a legnagyobb összegű. Ez annyiban nem meglepő, hogy a hivatalt azzal az ígérettel hívták életre, hogy a korábbi, évente akár 40 milliárdot is elérő állami kommunikációs költést majd a segítségével faragják le 25 milliárdra.
Ennek megfelelően az első keretszerződést 25 milliárdról írták ki, és a pénz nagyjából egy évig ki is tartott. A következő megállapodásba azonban már bevittek egy trükköt, ekkor tették ugyanis először lehetővé a szerződés megújítását, és ezzel párhuzamosan a keret feltöltését. Így elvileg ugyan az a szerződés is egy évre és 25 milliárd forintról szólt, gyakorlatilag azonban 75 milliárdos volt a keret, a hozzá rendelt három éves időtáv pedig inkább csak elméleti maximumnak számított.
Az állam – és különösen a legtöbbet költő, eleinte kék hátterű, majd Soros György arcképével díszített plakátokkal ijesztgető Miniszterelnöki Kabinetiroda – ki is használta ezt a kiskaput. A 75 milliárdot nagyjából másfél év alatt elégették, így 2018 közepén jöhetett az újabb keretszerződés. Ekkor változtattak először a bűvös 25 milliárdos számon, ezt a megállapodást ugyanis már háromszor harminc milliárdról írták alá, az így rendelkezésre álló 90 milliárdot pedig szintén másfél év alatt költötték el.
A tervezett évi 25 milliárd helyett így kicsit több, mint négy év alatt 190 milliárd ment el, azaz évi 45, több, mint amiről a spórolás indult.
Most pedig már deklaráltan nem is akar kevesebbet költeni az állam, hiszen a decemberben aláírt megállapodásban 12 hónapra jut 50 milliárd, a duplája a korábbi ígéretnek. Ráadásul az időkorlát itt is csak elméleti, a pénzt rövidebb idő alatt is el lehet szórni. A korábbi trendek alapján pedig egyáltalán nem lenne meglepő, ha 2020-2021-ben 70 milliárd felett lenne az éves állami reklámköltés.
Ez a pénz pedig a jövőben is egyetlen vállalkozót gazdagíthat. Bár az NKOH működésének lényege az lenne, hogy a keretszerződést több piaci szereplővel is aláírja, akik aztán az egyes megbízásokért (mint például a már emlegetett plakátok, vagy éppen Nemzeti Közművek kommunikációja) egymással versenyeznek. Igen ám, de az NKOH közel két éve csak egy piaci szereplőtől vásárol, és ezúttal is csak velük írták alá a keretszerződést.
A szerencsés nyertes a New Land Media – Lounge Design cégpáros, amely Balásy Gyula tulajdonában van. A vállaltan fidesz-szimpatizáns fiatal vállalkozó sikertörténetéről már korábban is többször írtunk, cégei bevételének növekedése még Mészáros Lőrinc vállalataiét is felülmúlta.
A bevételből pedig mostanra már elég sok nyereség is megmarad: 2018-ban a 60 milliárdos forgalomból 11 milliárd forintot meghaladó adózott eredményt hozott össze a két társaság. Ha sikerül tartaniuk ezt a profitrátát, akkor a mostani 150 milliárdból több mint 27 milliárd maradhat Balásy Gyula zsebében.
A pénzt egyébként azonnal el is kezdték költeni: még a keretmegállapodás aláírásának napján az első olyan konkrét szerződés is megszületett, amit ebből finanszíroztak. Ahogy arról a 24.hu beszámolt, a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda 11,8 milliárd forintos szerződést kötött a kormányzati intézkedések népszerűsítését szolgáló kommunikációs feladatokra.
Ezt a szerződést egyébként jóval korábban nyilvánosságra hozták, és bevezetőjéből az 50 milliárdos keret ki is derült, de az összeg feltölthetőségéről a szöveg szemérmesen hallgatott. Sőt, utóbbit ezúttal a keretszerződés szövegébe sem úgy fűzték bele, ahogyan korábban, ugyanis a dokumentum nem feltöltésről ír, hanem arról, hogy a keretmegállapodás megújítása esetén a keretösszeg megújítása alkalmanként legfeljebb 50 milliárd lehet.
Mindenesetre elég egyértelműnek tűnik, hogy az új keretmegállapodás gyors, karácsony előtti aláírására is azért volt szükség, hogy az egyébként az előző keretből az utolsó forintokat is kicsavaró minisztérium ne fusson ki a pénzből, és folytatódhassanak a kormányzati kampányok. Ezzel a mostani szerződéssel
Rogán Antal tárcája 2016 novembere óta az opciós összegekkel együtt 87 milliárd forintot költött el
a kabinet intézkedéseinek népszerűsítésére, úgy, hogy általában kéthavonta kötöttek egy új megállapodást.
Közélet
Fontos