Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. november 15. 16:21 Élet, Közélet

Ezekben a zsákokban 136 ezer csalódott magyar ember reménye van

Mint tegnap megírtuk, Magyarország talán legszerencsésebb embere egy éven belül kétszer nyert ugyanannak a cégnek a nyereményjátékán Mercedes személyautót. Nagyjából egy a kilencszázmillióhoz a valószínűsége ennek a nyereménynek (feltéve, hogy egy-egy doboz Ferreroval próbálkozott). A sorsolás közjegyző jelenlétében zajlott, és a véletlenszerűséget garantáló számítógépes programmal húzták ki a nyertest; viszont zárt volt a sorsolás, ezért nem lehettünk ott.

Ma reggel elmentem az állami tulajdonú Szerencsejáték Zrt. egyik nyilvános sorsolására. Nem akármilyen sorsolás volt ez: olyan kaparós sorsjegyekkel lehetett pályázni, amelyek korábban már csalódást okoztak. Itt öt autót, és további 21 értékes pénznyereményt lehetett nyerni (500 ezer és 2 millió forint közötti összegekben). A nyereményjáték során 5 darab, nyeretlen Buksza kaparós sorsjegyet kellett beküldeni borítékban.*A hivatalos játékszabályzat szerint lezárt, C/5 (közepes, 162×229 mm) vagy C/5-nél kisebb méretű borítékban kellett beküldeni. A borítékon olvasható módon fel kellett tüntetni a pályázó nevét, lakcímét és az akció teljes jelmondatát: „2018 őszi Buksza sorsjegy akció”.

Reggel nyolc órakor kisebb tömeg – mintegy harminc ember – zsúfolódott össze a cég budapesti, Fehér úti logisztikai központjában. A sorolást ezért egy nagyobb teremben tartották, miután 358 darab, egyenként 19 kilogrammos zsákban voltak a beküldött borítékok.

A sorsolás megkezdése előtt elmondták, hogy összesen 136040 pályázat érkezett be. Egy személy csak egy nyereményt vihet haza. Vagyis, ha valaki több borítékot küldött be és netalántán többet is húznak ki, akkor is csak az elsőként kisorsolt nyereményét kaphatja meg.

Ha az esélyeket akarjuk latolgatni, akkor a 26 nagy értékű pénz- és autónyeremény egyikének a megnyerésének – egy darab borítékkal, vagyis pályázattal számolva – 1:5232 a valószínűsége.

Első blikkre nem is hangzik rosszul, hiszen ahhoz, hogy telitalálata legyen valakinek az ötöslottón, 1:44 millió az esélye, a négyeshez 1:103 ezerhez. Jellemzően ez utóbbi felelt meg a mai sorsoláson elnyerhető 500 ezer – 2 millió forintos pénznyereményeknek. Vagyis hússzor nagyobb valószínűséggel nyerhet valaki egy kisebb összeget a kaparós sorjegyek beküldésével, mint hogy négyese legyen az ötöslottón.

A helyszínen elnézve a zsákok hosszú sorát már nem tűnnek ennyire derűsnek a kilátások. Hiszen így látszik csak igazán, milyen elhanyagolható a valószínűsége annak, hogy éppen a mi borítékunkat húzzák ki.

A sorsolás egy többtagú bizottság és egy közjegyző előtt zajlott. Mivel rengeteg zsák volt, először egy gömbből húztak ki egy számot, amely az egyik zsákot jelölte. A sorsolási bizottság egyik tagja odament és egy késsel elvágta a zsákon lévő biztonsági plombát, majd a mélyéről kihúzott egy borítékot.

Ezt követően ellenőrizték, hogy mindenben megfelel-e az előírásoknak, vagyis olvasható a név és cím, helyes-e jelmondat, és valóban 5 darab nyeretlen sorsjegy van a csomagolásban.

Ha ez mind stimmelt, akkor felolvasták a szerencsés nevét, és a települést ahonnan pályázott. A Szerencsejáték Zrt. munkatársai azt is megengedték, hogy a sorsolásra érkezett vendégek húzzanak számot a gömbből, de a zsákba csak ők nyúlhattak, mert nem akarták azt, hogy valaki esetleg belenézzen és elolvassa a borítékon szerepelő feladó nevét, mielőtt kihúzza. Bár kicsi az esély, de lehet, hogy éppen a saját pályázatát húzná ki.

A sorsoláson egyébként két elektromos autót, két középkategóriás szedánt és egy alsó-közép kategóriás kombit sorsoltak ki. Ha valaki megnyeri az autót, el is adhatja, vagy a kereskedővel megállapodhat abban is, hogy pénzt ad helyette. Úgy tudjuk, hogy ebben az esetben sokkal kisebb összeg jár, ezért a legtöbb nyertes inkább átveszi a kocsit, és ha nincs szüksége rá, akkor saját maga adja el.

A tárgynyereményeken kívül 5 darab kétmilliós, 7 darab egymillió, és 9 darab félmillió forintos pénznyereményt is kisorsoltak.*Ezen kívül 17-en nyerhettek ötvenezer forintot, de ezeket mi nem vettük figyelembe, amikor a nyerés valószínűségét számoltuk ki.

 

Korábban arról is írtunk, hogy milyen sokan vesznek részt szerencsejátékokban. Ez is egy káros szenvedély, elég csak abba belegondolni, hogy a magyar emberek minden 60. megkeresett forintjukat önként a Szerencsejáték Zrt.-nek, azaz a magyar államnak adják. És ezen kívül még rengeteg más szerencsejáték van Magyarországon.

A cég nem véletlenül rendez évente többször olyan akciót, amikor a nyeretlen kaparós sorsjegyeket lehet beküldeni. Az elmúlt években dinamikusan nőtt a sorjegyek eladása. Miközben 2016-ban 77,1 milliárd forintos bevétel volt a Szerencsejáték Zrt.-nek sorsjegyekből tavaly már 90 milliárd forint fölé kúszott ez az összeg. Ezzel a második helyen vannak a Tippmix mögött, a harmadik legtöbb bevételt az állami cégnek még mindig az ötös lottó hozza.

Élet Közélet Buksza kaparós sorsjegy nyeremény sorsolás Szerencsejáték Zrt. Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Fabók Bálint
2019. május 17. 06:41 Élet

Inkább emberként bánnak a dolgozókkal, csak ne kelljen felvenni senkit

A munkaerőhiány jelentős változásokra sarkallta a cégeket. Elkezdett számítani, hogy mit akarnak az alkalmazottak, és a HR-szakma is átalakult.

Váczi István
2019. május 15. 12:18 Élet

Apasági szabadságra mentek, és rájöttek, hogy nem akarnak több gyereket

Népszerű a 12 éve bevezetett apasági szabadság Spanyolországban, de csökkentette a tervezett gyermekszámot a férfiak esetében.

Fabók Bálint
2019. május 12. 07:23 Élet

Akkor tehetünk a legegyszerűbben a klímaváltozás ellen, ha átalakítjuk az étrendünket. De hogyan?

Mennyire ártalmas a marhahús a klímának? Mi van a sajtokkal? Milyen tenyésztett halat enni ökológiai szempontból? Néhány tanács a klímát féltőknek.

Fontos

Váczi István
2019. május 16. 06:53 Közélet, Vállalat

Az ország legnagyobb földesura lett Mészáros Lőrinc

Nem kell tovább számolgatni, Mészáros agrárholdingjának vezetője maga mondta el, hogy már mindenkinél nagyobb területen gazdálkodnak.

Hajdu Miklós
2019. május 15. 16:46 Vállalat

Nem a Mercedes-beruházás felfüggesztése miatt kerülhet bajba a magyar autóipar

Magyarország szempontjából sokkal fontosabb, hogy mi lesz az autóipari beszállítókkal, ha tényleg beüt a válság az ágazatban.

Váczi István
2019. május 14. 06:54 Közélet

Az oktatásban káoszt hozott, ideje kipróbálni a közlekedésben

Pár éve még 24 Volán-vállalat volt, hamarosan csak egy marad. Közben meg kellene nyitni az ágazatot a magáncégek előtt, de ez valószínűleg csak minimális szinten történik meg.