Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. szeptember 21. 07:58 Közélet, Pénz

Megújul a Blaha, hosszabb lesz a 3-as metró, de a biciklis fejlesztések elmaradnak

Közel 6 milliárd forintot költ el különböző fejlesztésekre, illetve azok tervezésére a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK). A szervezet egyszerre nyolc közbeszerzésének eredményét tette közzé, s bár ezek közül három is eredménytelen lett, több nagyobb beruházásról is kiderült, hogy ki csinálhatja meg és mennyiért.

A legdrágább projekt az észak-déli M3 metró meghosszabbításának tervezése, ami nem meglepő, mivel elég komplex beruházásról van szó. A metróvonal négy új állomással bővülne, amelyek közül kettőt a föld alatt, kettőt a felszínen alakítanának ki. Emellett a Megyeri úti végállomásra egy intermodális csomópontot álmodott meg a BKK, így itt kezdeni kell valamit a villamos és buszvégállomással, parkolókat kell építeni, a Megyeri utat pedig át szeretnék vezetni a Budapest-Vác vasútvonal alatt.

Nem csoda, hogy a projekt tervezése is majdnem 3 milliárd forintba kerül. A munkát az ilyen jellegű állami tendereken mostanában taroló Főmterv Zrt. kapta, igaz ezúttal nem egyedül, hanem a Viköti Mérnöki Iroda Kft-vel konzorciumban. A nyertesek hatalmas összegért mások mellett

  • Készítenek egy megvalósíthatósági tanulmányt és egy költség-haszon elemzést
  • Összeállítják az engedélyezési terveket
  • Lefolytatják a szükséges eljárásokat és természetesen
  • Leszállítják a végleges kiviteli terveket.

Ehhez képest a többi projekt kicsinek számít, még akkor is, ha a Bökényföldi út – Rákosligeti határút és Cinkotai út felújítását 1,64 milliárdért vállalta a Colas Út Zrt. és HE-DO Kft. kettőse, a Fehérvári utat pedig 862 millióért újítja fel a Swietelsky.

Ezeknél vélhetően drágább lesz majd a Blaha Lujza tér megújítása, ez azonban a 3-as metróhoz hasonlóan még csak a tervezési fázisban tart. A kiírás szerint a közteret 10 ezer négyzetméteren fogják rendezni, a Rákóczi út és a Nagykörút kereszteződését akadálymentesítik és az aluljárót illetve a nyilvános wc-ket is rendbe hoznák. Most annyi derült ki, hogy rekonstrukciónak csak a tervezése közel 140 millió forintba kerül, és a megbízást a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. valamint az Uvaterv Zrt. kapta.

Nem sikerült azonban mindenhol megtalálnia a megfelelő partnert a BKK-nak. A Margit Krt. felújítását például túl drágán vállalták volna, a meghirdetett kerékpáros projektre (amely keretében két kerékpárutat újítottak volna fel, illetve a metró és a HÉV állomások mellett is tárolókat helyeztek volna el) pedig nem is érkezett ajánlat. Pedig biciklis fejlesztésekre elég nagy szükség lenne. A Magyar Kerékpárosklub épp csütörtökön publikálta nemrégiben végzett kutatását, amiből kiderült, hogy felnőtt lakosság 70 százaléka szokott kerékpározni, több mint harmada hetente többször is biciklire ül, az infrastruktúrával azonban a többség kifejezetten elégedetlen.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Pénz 3-as metró bkk Blaha Lujza tér Fehérvári út kerékpár Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Vámosi Ágoston
2025. április 27. 06:06 Közélet

Csak árrésstoppos csirkeszárnyra futja, kiterjedhet a szerdai sztrájk a közszférában

Az önkormányzati köztisztviselők után kormányablakban dolgozók is sztrájkolhatnak, és máshol is ingerültek az alacsony fizetések miatt.

Vámosi Ágoston
2025. április 25. 17:05 Közélet, Világ

Uniós forrásokat bukhat Magyarország az arcfelismerő rendszer miatt

Ha sikerül a kormánynak kiépíteni olyan rendszert, amely megfelel az uniós AI-szabályozásnak, akkor is sértheti az Alapjogi Chartát.

Torontáli Zoltán
2025. április 25. 06:07 Közélet, Vállalat

Kevesebb pénzt adna a kormány a Demján Sándor Program nyertes cégeinek

Az 1+1-nevű részt az utolsó pillanatban 1,25+0,75-re módosíthatják, így a nyertes pályázóknak nem adnának annyi támogatást, amennyit ígértek.

Fontos

Bucsky Péter
2025. április 26. 06:06 Podcast

Kimarad a nagy európai hadiipari fejlesztésekből Magyarország, és ennek jó oka van

Európában rég nem látott hadiipari fejlesztések zajlanak, de Magyarországon nincsenek olyan cégek, amelyek ebből igazán profitálni tudnának.

Vámosi Ágoston
2025. április 25. 15:24 Világ

A magyar kormány kivár, a lengyelek tovább fegyverkeznek az uniós pénzügyi engedéllyel

Már eddig is ők költötték a legtöbbet a hadseregre a NATO-tagállamok közül gazdaságarányosan, de ezt kevésnek látják az orosz fenyegetés árnyékában.

Elek Péter
2025. április 25. 13:12 Világ

Lehet logika Trump viselkedésében, de megéri?

Meglepő, túlzott és közgazdaságilag nehezen indokolható az elnök vámpolitikája, de az legalább már látszik, hogy a célkeresztben elsősorban Kína van.