Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. július 26. 10:22 Közélet, Pénz

Egymilliárddal drágította meg a Forma-1-es Magyar Nagydíjat a gyenge forint

Az idén kerülhet először 10 milliárd forintnál is többe a magyar adófizetőknek a lehetőség, hogy az ország Formula-1-es futamot rendezhet. Az első negyedévben még volt rá esély, hogy nem lépjük át ezt a szintet, mivel azonban a jogdíjat dollárban határozták meg, a forint pedig rengeteget gyengült a vezető devizákhoz képest, jelen állás szerint úgy tűnik, jóval 10 milliárd fölött lesz a végső összeg.

Sőt, ha a következő napokban 280 forint környékéig emelkedik a dollár árfolyama, akkor a 11 milliárd is meglehet, ami közel 1,3 milliárdos növekedés lenne az előző évhez képest. Ez ráadásul korántsem a végső összeg, amivel az állam a hazai F1-es futamot is rendező Hungaroring Sport Zrt-t (HS) támogatja. A vállalat a költségvetési törvényben rögzítettek alapján több mint 14 milliárd forintot kap működéséhez a büdzséből. Az F1 megrendezéséért fizetendő mellett ebből fedezik a HS-t terhelő többi jogdíjat, például amit a közvetítésekért kell kicsengetnie a vállalatnak.

 


Ilyen költségszint mellett egyébként az F1-es futam már úgy sem hoz annyit az országnak, mint amennyit fizetünk érte, hogy a rendezés egyre kisebb ütemben drágul. Bár a forint gyengülése miatt ez nem éppen szembetűnő, de az idén dollárban már csak 5 százalékkal kell többet fizetnünk, mint egy évvel ezelőtt. Korábban 7,5 százalékkal, 2012 előtt pedig ennél is nagyobb mértékben, évi 10 százalékkal emelkedett a jogdíj.

A mogyoródi futam nagyjából 2008-ig volt kifejezetten jó biznisz az országnak, a válság kirobbanása előtt ugyanis jóval több adóbevételt hozott, mint amennyivel a költségvetést megterhelte. Ez azonban már az idő tájt sem annak volt köszönhető, hogy jó szerződést kötöttünk volna az F1 jogairól akkor még egy személyben döntő Bernie Ecclestone-nal. Az évi 10 százalékos jogdíj-emelkedést ugyanis egész biztosan nem lehetett volna sokáig kigazdálkodni, ha nem erősödik ezzel párhuzamosan hihetetlen mértékben a forint. De erősödött, aminek eredményeként 2008-ban bár dollárban már majd kétszeresébe került a Magyar Nagydíj, mint 2002-ben, forintban alig fizettünk többet.

A válság kirobbanásával azonban fordult a kocka, és az addig jellemzően 2,5-3 milliárdos jogdíj hirtelen elkezdett évi nagyjából 1 milliárd forinttal emelkedni. A Figyelő korábbi számításai szerint

valószínűleg 2012-ben vagy 2013-ban fordulhatott át a Forma-1 költségvetési egyenlege, 2015-ben pedig már milliárdos rés volt az F1-hez köthető közvetlen állami bevételek és kiadások között.

Ez pedig azóta csak nőtt, és a trendben a jövőben sem várható változás. Miközben ugyanis a Magyar Nagydíj egyre drágább, a mogyoródi versenyhétvégére nem jönnek sokkal többen, mint korábban, és a külföldi turisták költése sem nő*Adóbevétel szempontjából csak a külföldről érkező F1-turistáknak van relevanciája.. Legalábbis egész biztos nem olyan mértékben, mint a jogdíj.

 

A budapesti szállodások például hosszú évek óta panaszkodnak, hogy a Forma-1-nek már nincs olyan jótékony hatása a turizmusra, mint az évezred elején, még akkor sem, ha ezen a hétvégén továbbra is jó a hotelek foglaltsága. Tavaly ráadásul a Magyar Nagydíj összecsúszott a vizes világbajnoksággal, utóbbira pedig olyan szerencsétlenül sikerült lefoglalni a szállodai szobákat a szervezőknek, hogy 2018-ban a vb és az F1 hónapja volt az egyetlen olyan, amikor éves összevetésben csökkent a külföldiek által Budapesten eltöltött vendégéjszakák száma.

Mindettől függetlenül a F1 Magyar Nagydíj – szemben például a Red Bull Air Race-szel – valószínűleg azon kevés hazai sportesemény között van, ami továbbra is többletbevételt hoz az országnak, és a társadalmi megítélése is inkább kedvező. Valószínűleg ez is szerepet játszott abban, hogy a kormányzat három éve 2026-ig meghosszabbította a verseny szerződését a jogtulajdonossal.

 

Ebben az időszakban pedig valószínűleg már a mogyoródi pálya felújítását sem lehet megúszni. Bár a Hungaroring modernizációjáról már évek óta beszélnek, sőt, már 2013-ban is kész tervek voltak a ring megújítására, végleges döntés azonban azóta sem született az ügyben. Tavaly Szijjártó Péter egy 35 milliárdos fejlesztést emlegetett, amiből 20 milliárd jutott volna 2018-ra, a napokban azonban Gyulay Zsolt, a HS vezérigazgatója a Népszavának azt mondta: „konkrét kormánydöntés még nem született a fejlesztésekre vonatkozólag”.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Pénz állami támogatás Forma-1 jogdíj Magyar Nagydíj nézőszám Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Hartvig Áron
2024. április 10. 04:34 Közélet

Ezentúl csak akkor lesz napelem a magyar háztartásokban, ha a hozzá tartozó akkumulátorra nagy támogatás jár

A jelenleg zajló háztartási napelempályázat egy dolgot már a lezárása előtt bizonyított: akkumulátorok nélkül többé nem kerülnek napelemek a háztetőkre.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Pletser Tamás
2024. április 9. 04:34 Közélet

Zsákutcába fut az elektromos autózás, ha nem lesznek jóval hatékonyabbak az akkumulátorok

Olyan lett az akkumulátor, mint a napelem, a gyártás mennyiségének növelésével már nem lehet érdemi költségcsökkentést elérni, az alapanyagok ára pedig emelkedni fog.