Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. július 26. 10:22 Közélet, Pénz

Egymilliárddal drágította meg a Forma-1-es Magyar Nagydíjat a gyenge forint

Az idén kerülhet először 10 milliárd forintnál is többe a magyar adófizetőknek a lehetőség, hogy az ország Formula-1-es futamot rendezhet. Az első negyedévben még volt rá esély, hogy nem lépjük át ezt a szintet, mivel azonban a jogdíjat dollárban határozták meg, a forint pedig rengeteget gyengült a vezető devizákhoz képest, jelen állás szerint úgy tűnik, jóval 10 milliárd fölött lesz a végső összeg.

Sőt, ha a következő napokban 280 forint környékéig emelkedik a dollár árfolyama, akkor a 11 milliárd is meglehet, ami közel 1,3 milliárdos növekedés lenne az előző évhez képest. Ez ráadásul korántsem a végső összeg, amivel az állam a hazai F1-es futamot is rendező Hungaroring Sport Zrt-t (HS) támogatja. A vállalat a költségvetési törvényben rögzítettek alapján több mint 14 milliárd forintot kap működéséhez a büdzséből. Az F1 megrendezéséért fizetendő mellett ebből fedezik a HS-t terhelő többi jogdíjat, például amit a közvetítésekért kell kicsengetnie a vállalatnak.

 


Ilyen költségszint mellett egyébként az F1-es futam már úgy sem hoz annyit az országnak, mint amennyit fizetünk érte, hogy a rendezés egyre kisebb ütemben drágul. Bár a forint gyengülése miatt ez nem éppen szembetűnő, de az idén dollárban már csak 5 százalékkal kell többet fizetnünk, mint egy évvel ezelőtt. Korábban 7,5 százalékkal, 2012 előtt pedig ennél is nagyobb mértékben, évi 10 százalékkal emelkedett a jogdíj.

A mogyoródi futam nagyjából 2008-ig volt kifejezetten jó biznisz az országnak, a válság kirobbanása előtt ugyanis jóval több adóbevételt hozott, mint amennyivel a költségvetést megterhelte. Ez azonban már az idő tájt sem annak volt köszönhető, hogy jó szerződést kötöttünk volna az F1 jogairól akkor még egy személyben döntő Bernie Ecclestone-nal. Az évi 10 százalékos jogdíj-emelkedést ugyanis egész biztosan nem lehetett volna sokáig kigazdálkodni, ha nem erősödik ezzel párhuzamosan hihetetlen mértékben a forint. De erősödött, aminek eredményeként 2008-ban bár dollárban már majd kétszeresébe került a Magyar Nagydíj, mint 2002-ben, forintban alig fizettünk többet.

A válság kirobbanásával azonban fordult a kocka, és az addig jellemzően 2,5-3 milliárdos jogdíj hirtelen elkezdett évi nagyjából 1 milliárd forinttal emelkedni. A Figyelő korábbi számításai szerint

valószínűleg 2012-ben vagy 2013-ban fordulhatott át a Forma-1 költségvetési egyenlege, 2015-ben pedig már milliárdos rés volt az F1-hez köthető közvetlen állami bevételek és kiadások között.

Ez pedig azóta csak nőtt, és a trendben a jövőben sem várható változás. Miközben ugyanis a Magyar Nagydíj egyre drágább, a mogyoródi versenyhétvégére nem jönnek sokkal többen, mint korábban, és a külföldi turisták költése sem nő*Adóbevétel szempontjából csak a külföldről érkező F1-turistáknak van relevanciája.. Legalábbis egész biztos nem olyan mértékben, mint a jogdíj.

 

A budapesti szállodások például hosszú évek óta panaszkodnak, hogy a Forma-1-nek már nincs olyan jótékony hatása a turizmusra, mint az évezred elején, még akkor sem, ha ezen a hétvégén továbbra is jó a hotelek foglaltsága. Tavaly ráadásul a Magyar Nagydíj összecsúszott a vizes világbajnoksággal, utóbbira pedig olyan szerencsétlenül sikerült lefoglalni a szállodai szobákat a szervezőknek, hogy 2018-ban a vb és az F1 hónapja volt az egyetlen olyan, amikor éves összevetésben csökkent a külföldiek által Budapesten eltöltött vendégéjszakák száma.

Mindettől függetlenül a F1 Magyar Nagydíj – szemben például a Red Bull Air Race-szel – valószínűleg azon kevés hazai sportesemény között van, ami továbbra is többletbevételt hoz az országnak, és a társadalmi megítélése is inkább kedvező. Valószínűleg ez is szerepet játszott abban, hogy a kormányzat három éve 2026-ig meghosszabbította a verseny szerződését a jogtulajdonossal.

 

Ebben az időszakban pedig valószínűleg már a mogyoródi pálya felújítását sem lehet megúszni. Bár a Hungaroring modernizációjáról már évek óta beszélnek, sőt, már 2013-ban is kész tervek voltak a ring megújítására, végleges döntés azonban azóta sem született az ügyben. Tavaly Szijjártó Péter egy 35 milliárdos fejlesztést emlegetett, amiből 20 milliárd jutott volna 2018-ra, a napokban azonban Gyulay Zsolt, a HS vezérigazgatója a Népszavának azt mondta: „konkrét kormánydöntés még nem született a fejlesztésekre vonatkozólag”.

Közélet Pénz állami támogatás Forma-1 jogdíj Magyar Nagydíj nézőszám Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Kasnyik Márton
2020. november 25. 06:56 Közélet

Saját óriáscégét hitelezheti milliárdokkal a Magyar Nemzeti Bank

Ha ez átmegy, akkor a többi cégétől is vehetné a kötvényeket a jegybank milliárdokért. Nincs határa a vad ötleteknek a monetáris politikában?

Bucsky Péter
2020. november 24. 06:54 Közélet

Elhagyják a vállalkozók Parragh kamaráját, de a NAV-végrehajtást nem ússzák meg

Miközben a zsugorodó tagságú kamarai rendszer elnöke könnyítésekért lobbizik a cégek számára, a tartozások behajtása a válságban sem szünetel.

Bucsky Péter
2020. november 23. 06:31 Közélet

A számokat nézve Parragh László adócsökkentése vélhetően egy blöff

Ha az iparűzési adó elengedése bedönti az önkormányzati megrendeléseket és szolgáltatásokat, akkor recessziós lavinát indíthat el.

Fontos

Avatar
2020. november 24. 17:09 Pénz

A covid után jön az adóemelés?

A kormánynak hamarosan napirendre kell tűznie az adósság elleni harc 2.0-t, amit valószínűleg nem lehet megúszni adóemelés nélkül.

Mészáros R. Tamás
2020. november 23. 17:19 Világ

A kínai dominancia megalapozójának harangozták be, mégis gyengére sikerült a világ legnagyobb gazdasági paktuma

A világ lakosságának és GDP-jének 30 százalékára terjed ki az új ázsiai gazdasági övezet. Egyesek szerint ez megágyaz a kínai dominanciának, mások szerint semmin nem változtat.

Avatar
2020. november 22. 16:10 Adat

Minél jobban él valaki, annál jobban hisz abban, hogy ezt magának köszönheti

A vagyoni helyzet, és annak hirtelen megváltozása érdekes összefüggésben van a jövedelmekkel kapcsolatos igazságérzet megváltozásával.