Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. július 26. 10:22 Közélet, Pénz

Egymilliárddal drágította meg a Forma-1-es Magyar Nagydíjat a gyenge forint

Az idén kerülhet először 10 milliárd forintnál is többe a magyar adófizetőknek a lehetőség, hogy az ország Formula-1-es futamot rendezhet. Az első negyedévben még volt rá esély, hogy nem lépjük át ezt a szintet, mivel azonban a jogdíjat dollárban határozták meg, a forint pedig rengeteget gyengült a vezető devizákhoz képest, jelen állás szerint úgy tűnik, jóval 10 milliárd fölött lesz a végső összeg.

Sőt, ha a következő napokban 280 forint környékéig emelkedik a dollár árfolyama, akkor a 11 milliárd is meglehet, ami közel 1,3 milliárdos növekedés lenne az előző évhez képest. Ez ráadásul korántsem a végső összeg, amivel az állam a hazai F1-es futamot is rendező Hungaroring Sport Zrt-t (HS) támogatja. A vállalat a költségvetési törvényben rögzítettek alapján több mint 14 milliárd forintot kap működéséhez a büdzséből. Az F1 megrendezéséért fizetendő mellett ebből fedezik a HS-t terhelő többi jogdíjat, például amit a közvetítésekért kell kicsengetnie a vállalatnak.

 


Ilyen költségszint mellett egyébként az F1-es futam már úgy sem hoz annyit az országnak, mint amennyit fizetünk érte, hogy a rendezés egyre kisebb ütemben drágul. Bár a forint gyengülése miatt ez nem éppen szembetűnő, de az idén dollárban már csak 5 százalékkal kell többet fizetnünk, mint egy évvel ezelőtt. Korábban 7,5 százalékkal, 2012 előtt pedig ennél is nagyobb mértékben, évi 10 százalékkal emelkedett a jogdíj.

A mogyoródi futam nagyjából 2008-ig volt kifejezetten jó biznisz az országnak, a válság kirobbanása előtt ugyanis jóval több adóbevételt hozott, mint amennyivel a költségvetést megterhelte. Ez azonban már az idő tájt sem annak volt köszönhető, hogy jó szerződést kötöttünk volna az F1 jogairól akkor még egy személyben döntő Bernie Ecclestone-nal. Az évi 10 százalékos jogdíj-emelkedést ugyanis egész biztosan nem lehetett volna sokáig kigazdálkodni, ha nem erősödik ezzel párhuzamosan hihetetlen mértékben a forint. De erősödött, aminek eredményeként 2008-ban bár dollárban már majd kétszeresébe került a Magyar Nagydíj, mint 2002-ben, forintban alig fizettünk többet.

A válság kirobbanásával azonban fordult a kocka, és az addig jellemzően 2,5-3 milliárdos jogdíj hirtelen elkezdett évi nagyjából 1 milliárd forinttal emelkedni. A Figyelő korábbi számításai szerint

valószínűleg 2012-ben vagy 2013-ban fordulhatott át a Forma-1 költségvetési egyenlege, 2015-ben pedig már milliárdos rés volt az F1-hez köthető közvetlen állami bevételek és kiadások között.

Ez pedig azóta csak nőtt, és a trendben a jövőben sem várható változás. Miközben ugyanis a Magyar Nagydíj egyre drágább, a mogyoródi versenyhétvégére nem jönnek sokkal többen, mint korábban, és a külföldi turisták költése sem nő*Adóbevétel szempontjából csak a külföldről érkező F1-turistáknak van relevanciája.. Legalábbis egész biztos nem olyan mértékben, mint a jogdíj.

 

A budapesti szállodások például hosszú évek óta panaszkodnak, hogy a Forma-1-nek már nincs olyan jótékony hatása a turizmusra, mint az évezred elején, még akkor sem, ha ezen a hétvégén továbbra is jó a hotelek foglaltsága. Tavaly ráadásul a Magyar Nagydíj összecsúszott a vizes világbajnoksággal, utóbbira pedig olyan szerencsétlenül sikerült lefoglalni a szállodai szobákat a szervezőknek, hogy 2018-ban a vb és az F1 hónapja volt az egyetlen olyan, amikor éves összevetésben csökkent a külföldiek által Budapesten eltöltött vendégéjszakák száma.

Mindettől függetlenül a F1 Magyar Nagydíj – szemben például a Red Bull Air Race-szel – valószínűleg azon kevés hazai sportesemény között van, ami továbbra is többletbevételt hoz az országnak, és a társadalmi megítélése is inkább kedvező. Valószínűleg ez is szerepet játszott abban, hogy a kormányzat három éve 2026-ig meghosszabbította a verseny szerződését a jogtulajdonossal.

 

Ebben az időszakban pedig valószínűleg már a mogyoródi pálya felújítását sem lehet megúszni. Bár a Hungaroring modernizációjáról már évek óta beszélnek, sőt, már 2013-ban is kész tervek voltak a ring megújítására, végleges döntés azonban azóta sem született az ügyben. Tavaly Szijjártó Péter egy 35 milliárdos fejlesztést emlegetett, amiből 20 milliárd jutott volna 2018-ra, a napokban azonban Gyulay Zsolt, a HS vezérigazgatója a Népszavának azt mondta: „konkrét kormánydöntés még nem született a fejlesztésekre vonatkozólag”.

Közélet Pénz állami támogatás Forma-1 jogdíj Magyar Nagydíj nézőszám Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2019. december 13. 11:12 Közélet

Megpróbáltuk a Paks II-t bepasszírozni az európai Green Dealbe, és részben sikerült is

A csehekkel és a franciákkal közösen sikerült elérni, hogy az atomenergia választható lehetőség legyen a zöld célok elérésénél.

Bucsky Péter
2019. december 12. 16:22 Közélet

Kormányközeli üzleti körök tarolták le a közéleti lapok piacát, aztán állami pénzből tőkésítik fel

Nagy pénzt lehet csinálni közéleti nyomtatott lapokkal Magyarországon. A baj csak az, hogy a nyereség forrása túlnyomó részt az állami támogatás.

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2019. december 12. 06:50 Közélet

Kirúgták a vizes vb gazdasági igazgatóját, 587 millió forint adó elcsalásával gyanúsítják

Többen egybehangzóan állítják, hogy Dubajban lehet Balogh Sándor, aki ellen üzletszerűen elkövetett költségvetési csalás gyanúja miatt adtak ki körözést.

Fontos

Avatar
2019. december 13. 17:11 Élet

Az oltásellenesek visszaélnek azzal, hogy a többség beoltatja magát

El lehet kerülni egy kicsit kellemetlen élményt, ha a többiek nagy része keresztülmegy rajta. Klasszikus potyautas probléma az oltásellenesség.

Jandó Zoltán
2019. december 13. 06:57 Vállalat

Vajna Tímea túl akart adni öröksége egy fontos részén, de a bíróság közbelépett

Osztatlan közös tulajdont csináltak volna a cégből, de a cégbíróság nem engedte. Közben a vállalat meg is szűnhet, mivel fél éve késik a beszámolójával.

Torontáli Zoltán
2019. december 12. 14:16 Világ

A német ipar elkezdte legalább annyira ellenezni a Green Dealt, mint Magyarország

Ismét egymásra találhatnak a kelet-európai államok és a német autóipar. A tagállamok a szenes erőműveik miatt, a németek pedig a várható elbocsátások, illetve a belsőégésű motorok gyors kimúlása miatt ellenzik az emisszió visszafogásának felgyorsítását.