Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. július 16. 16:59 Közélet

Két évet kaphatna az a sofőr, aki a veronai balesetben érintetthez hasonló buszt vezet

A veronai buszbaleset miatt új paragrafussal egészítené ki a büntető törvénykönyvet a Fidesz. A beadott módosító javaslat lényege az, hogy két évig terjedő börtönnel lehetne sújtani azt a sofőrt, aki olyan iskolásokat vagy időseket, betegeket szállító buszt vezet, amelyet engedély nélkül alakítottak át.

Úgy tudjuk, hogy pillanatnyilag ez a vétség szabálysértésnek minősül, most azonban megjelenne a btk.-ban is, “jogellenesen átalakított személyszállító jármű vezetése” címén. Ha nem iskolabuszról van szó, akkor a büntetés felső határa egyéves szabadságvesztés lenne.

A 17 halálos áldozatot követelő baleset kapcsán az olaszországi vizsgálat állapította meg, hogy a buszon két átalakítást is végeztek engedély nélkül. Egyrészt öt fővel megnövelték a busz férőhelyeinek számát, másrészt egy másik üzemanyagtartályt is beépítettek. Az továbbra sem egyértelmű, hogy ezek a beavatkozások milyen szerepet játszottak a balesetben.

Mindenesetre, ha a parlament elfogadja a módosítást, akkor ezentúl a buszsofőrön komoly teher lesz annak ellenőrzésére, hogy a busz üzembentartója végzett-e átalakítást a járművön, és ha igen, akkor azt engedélyeztette-e. Az átalakítás ugyanis továbbra sem tilos, csak engedélyköteles. A gyakorlatban ennek ellenőrzését egyelőre nehéz elképzelni, márpedig ha a sofőr nem vesz észre bármilyen átalakítást, és nem tud meggyőződni annak jogszerűségéről, akkor börtönt kockáztat.

A büntetéshez természetesen nem kell balesetnek bekövetkeznie, engedély nélkül átalakított busszal ugyanis elvileg egy métert sem lehet haladni közúton. A sofőrt tehát a közúti ellenőrzésen is megfoghatják, a buszt pedig az igazoltatás után gyanú esetén műszaki vizsgára is küldhetik.

Nem ez lenne az első törvénymódosítás, amelyet a veronai buszbaleset vált ki, a buszos iskolai kirándulások új feltételeit már korábban kormányrendeletben rögzítették. Ennek részleteiről itt és itt írtunk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDuplájára nőtt az iskolai síutak buszos költsége a veronai baleset után hozott rendelet miattMegdrágította és meghosszabbította az iskolai buszos utazásokat az új rendelet, amely érdekes módon az iskolaigazgatók és a szülők vállára is elég nagy terhet rakott.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet börtönbüntetés busz engedély veronai buszbaleset Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Pálos Máté
2023. november 27. 13:43 Közélet

Egyetlen személy dönthetne a kutatóhálózatok sorsáról

A Magyar Kutatási Hálózat átszervezése tovább ronthatja a magyar kutatói autonómiát és kutatási szabadságot.

Stubnya Bence
2023. november 27. 04:34 Közélet, Vállalat

Kell-e félteni a magyar dolgozókat a vendégmunkásoktól?

Az ellenzék szerint káros a vendégmunkásokat hazai jelenléte, a kormány szerint a magyar munkahelyeket védik. De mi történik eközben a munkahelyeken?

Bod Péter Ákos
2023. november 26. 17:20 Adat, Közélet

Mekkora gond a magyar államadósság?

Magyarország a térségünk legnagyobb arányú és legköltségesebb államadósságával kerül bele az egyébként is sok turbulenciával járó gazdaságszerkezeti és geopolitikai átmenetbe.

Fontos

László Pál
2023. november 28. 15:31 Podcast, Támogatói tartalom

Megváltozott, ahogy a munkám értékéről és áráról gondolkozom

A Pénz(m)érték sorozat ötödik részében az X-generációsok mesélnek arról, mit jelent számukra a pénz és a fenntarthatóság kapcsolata.

Jandó Zoltán
2023. november 28. 09:28 Adat

Kocsmaarmageddon van Magyarországon, de a kantinoknak jól megy

Több mint ezer vendéglátóhely szűnt meg 2023 első felében Magyarországon. A leggyorsabban továbbra is a italüzletek száma csökken.

Pálos Máté
2023. november 27. 19:16 Adat

Annyira keveset költünk egészségügyre, hogy az EU sereghajtói közé kerültünk

A GDP-arányos adat leginkább azt mutatja meg, hogy a döntéshozók mennyire tekintik fontos területnek az egészségügyet.