Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. május 31. 17:05 Közélet, Pénz

Ennyi pénzt még Simicska Lajos sem tudott csinálni útépítésből

Kiugróan nagy profitot ért el 2017-ben az állami építőipari megrendeléseken rendre taroló Duna Aszfalt Kft. A Mészáros Lőrinccel jó személyes és üzleti kapcsolatban álló Szíjj László vállalata majdnem 19 milliárd forintos adózott nyereséget hozott össze. Ehhez képest kifejezetten szerény, hogy Szíjj csak 12 milliárdot vett ki a vállalatból osztalék formájában.

Építőipari cég az újkori magyar gazdaságtörténetben nem igazán termelt még ekkora eredményt. Még az ereje teljében lévő Simicska Lajos Közgépe is „csak” 13 milliárdos nyereséget produkált legjobb évében, közvetlenül a nagy összeveszés előtt.

A rekordprofit azért is meglepő kissé, mert a cég árbevétele messze elmaradt az eddigi csúcstól. Bár a 75 milliárd forint kevésnek semmiképpen sem mondható, két éve ennél majdnem 50 milliárddal nagyobb összeg szerepelt ezen a soron a Duna Aszfaltnál. A mostanihoz hasonló forgalmat pedig az elmúlt években mások is tudtak: a Közgép például kétszer jutott 100 milliárd fölé, de volt 80 milliárdot meghaladó árbevétele 2013 óta a Strabag főcégének és a Swietelsky Magyarország Kft-nek is.

 

Azaz első ránézésre egy nem kiugróan magas bevételből sikerült hatalmas nyereséget elérni. Némileg árnyalja azonban a képet, hogy a cég beszámolója szerint az árbevételen túl ezúttal elég tetemes egyéb bevétele is volt a Duna Aszfaltnak. Összesen több mint 36 milliárd forint, ám azt, hogy ez miből tevődött össze, nem részletezi az éves jelentés. (Szíjj további cégeiben is jelentős árbevételre tettek szert: a Vakond Via 2,8 milliárdról 12,9 milliárdra, a Hódút Kft. 15,9 milliárdról 39,7 milliárd forintra növelte árbevételét, utóbbi 2,9 milliárd forint nyereséget hozott össze.)

A Duna Aszfalt eddig sem volt kicsi cég, a kormány elsőszámú útépítőjévé csak az Orbán-Simicska háború kirobbanása, és a Közgép ezzel együtt járó háttérbe szorulásával vált. Hogy mennyire automatikusan a Duna Aszfalt a megoldás, ha útépítésről van szó, jól mutatja, hogy a cég (egyedül vagy konzorciumban) csak az M44-es autópálya építésén közel 200 milliárd forintnyi megbízást kapott az elmúlt szűk egy évben. Jelentős részben a hasonló megrendeléseknek köszönhetően a vállalat az előző öt évben egészen elképesztő, 52 milliárdos nyereséget termelt, amiből Szíjj László*Illetve Varga Károly, aki 2015-ig tulajdonostársa volt a cégben 31 milliárdot ki is vett osztalékként.

A vállalatban azonban a jelentős kifizetés ellenére is rengeteg pénz maradt, tavaly év végén például 30 milliárd pihent a cég bankszámláin. Bár ezt egyelőre nem verték nagydobra, de pénz egy része szinte biztosan terjeszkedésre kell, méghozzá részben külföldön. Két hete írtuk meg, hogy a társaság egy 125 milliárdos útépítésen vesz részt Afrika szívében, de ennél közelebbi projektjeik is vannak.

A terjeszkedésre utal az is, hogy a Duna Aszfalt 2017-ben több mint tízmilliárd forint értékben szerzett  tartós részesedést különböző cégekben. Megvásárolták többek között a veszprémi férfi kézilabdacsapat többségi tulajdonrészét, beszálltak a Szőke Tisza Kft-be, és lett egy Mészáros Lőrinccel közös bolgár építőipari érdekeltségük is.

Közélet Pénz Duna Aszfalt Szíjj László útépítés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2019. december 13. 11:12 Közélet

Megpróbáltuk a Paks II-t bepasszírozni az európai Green Dealbe, és részben sikerült is

A csehekkel és a franciákkal közösen sikerült elérni, hogy az atomenergia választható lehetőség legyen a zöld célok elérésénél.

Bucsky Péter
2019. december 12. 16:22 Közélet

Kormányközeli üzleti körök tarolták le a közéleti lapok piacát, aztán állami pénzből tőkésítik fel

Nagy pénzt lehet csinálni közéleti nyomtatott lapokkal Magyarországon. A baj csak az, hogy a nyereség forrása túlnyomó részt az állami támogatás.

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2019. december 12. 06:50 Közélet

Kirúgták a vizes vb gazdasági igazgatóját, 587 millió forint adó elcsalásával gyanúsítják

Többen egybehangzóan állítják, hogy Dubajban lehet Balogh Sándor, aki ellen üzletszerűen elkövetett költségvetési csalás gyanúja miatt adtak ki körözést.

Fontos

Avatar
2019. december 13. 17:11 Élet

Az oltásellenesek visszaélnek azzal, hogy a többség beoltatja magát

El lehet kerülni egy kicsit kellemetlen élményt, ha a többiek nagy része keresztülmegy rajta. Klasszikus potyautas probléma az oltásellenesség.

Jandó Zoltán
2019. december 13. 06:57 Vállalat

Vajna Tímea túl akart adni öröksége egy fontos részén, de a bíróság közbelépett

Osztatlan közös tulajdont csináltak volna a cégből, de a cégbíróság nem engedte. Közben a vállalat meg is szűnhet, mivel fél éve késik a beszámolójával.

Torontáli Zoltán
2019. december 12. 14:16 Világ

A német ipar elkezdte legalább annyira ellenezni a Green Dealt, mint Magyarország

Ismét egymásra találhatnak a kelet-európai államok és a német autóipar. A tagállamok a szenes erőműveik miatt, a németek pedig a várható elbocsátások, illetve a belsőégésű motorok gyors kimúlása miatt ellenzik az emisszió visszafogásának felgyorsítását.