Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. május 31. 17:05 Közélet, Pénz

Ennyi pénzt még Simicska Lajos sem tudott csinálni útépítésből

Kiugróan nagy profitot ért el 2017-ben az állami építőipari megrendeléseken rendre taroló Duna Aszfalt Kft. A Mészáros Lőrinccel jó személyes és üzleti kapcsolatban álló Szíjj László vállalata majdnem 19 milliárd forintos adózott nyereséget hozott össze. Ehhez képest kifejezetten szerény, hogy Szíjj csak 12 milliárdot vett ki a vállalatból osztalék formájában.

Építőipari cég az újkori magyar gazdaságtörténetben nem igazán termelt még ekkora eredményt. Még az ereje teljében lévő Simicska Lajos Közgépe is „csak” 13 milliárdos nyereséget produkált legjobb évében, közvetlenül a nagy összeveszés előtt.

A rekordprofit azért is meglepő kissé, mert a cég árbevétele messze elmaradt az eddigi csúcstól. Bár a 75 milliárd forint kevésnek semmiképpen sem mondható, két éve ennél majdnem 50 milliárddal nagyobb összeg szerepelt ezen a soron a Duna Aszfaltnál. A mostanihoz hasonló forgalmat pedig az elmúlt években mások is tudtak: a Közgép például kétszer jutott 100 milliárd fölé, de volt 80 milliárdot meghaladó árbevétele 2013 óta a Strabag főcégének és a Swietelsky Magyarország Kft-nek is.

 

Azaz első ránézésre egy nem kiugróan magas bevételből sikerült hatalmas nyereséget elérni. Némileg árnyalja azonban a képet, hogy a cég beszámolója szerint az árbevételen túl ezúttal elég tetemes egyéb bevétele is volt a Duna Aszfaltnak. Összesen több mint 36 milliárd forint, ám azt, hogy ez miből tevődött össze, nem részletezi az éves jelentés. (Szíjj további cégeiben is jelentős árbevételre tettek szert: a Vakond Via 2,8 milliárdról 12,9 milliárdra, a Hódút Kft. 15,9 milliárdról 39,7 milliárd forintra növelte árbevételét, utóbbi 2,9 milliárd forint nyereséget hozott össze.)

A Duna Aszfalt eddig sem volt kicsi cég, a kormány elsőszámú útépítőjévé csak az Orbán-Simicska háború kirobbanása, és a Közgép ezzel együtt járó háttérbe szorulásával vált. Hogy mennyire automatikusan a Duna Aszfalt a megoldás, ha útépítésről van szó, jól mutatja, hogy a cég (egyedül vagy konzorciumban) csak az M44-es autópálya építésén közel 200 milliárd forintnyi megbízást kapott az elmúlt szűk egy évben. Jelentős részben a hasonló megrendeléseknek köszönhetően a vállalat az előző öt évben egészen elképesztő, 52 milliárdos nyereséget termelt, amiből Szíjj László*Illetve Varga Károly, aki 2015-ig tulajdonostársa volt a cégben 31 milliárdot ki is vett osztalékként.

A vállalatban azonban a jelentős kifizetés ellenére is rengeteg pénz maradt, tavaly év végén például 30 milliárd pihent a cég bankszámláin. Bár ezt egyelőre nem verték nagydobra, de pénz egy része szinte biztosan terjeszkedésre kell, méghozzá részben külföldön. Két hete írtuk meg, hogy a társaság egy 125 milliárdos útépítésen vesz részt Afrika szívében, de ennél közelebbi projektjeik is vannak.

A terjeszkedésre utal az is, hogy a Duna Aszfalt 2017-ben több mint tízmilliárd forint értékben szerzett  tartós részesedést különböző cégekben. Megvásárolták többek között a veszprémi férfi kézilabdacsapat többségi tulajdonrészét, beszálltak a Szőke Tisza Kft-be, és lett egy Mészáros Lőrinccel közös bolgár építőipari érdekeltségük is.

Közélet Pénz Duna Aszfalt Szíjj László útépítés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2020. június 3. 13:49 Közélet

A rendszerváltáshoz mérhető kihívás vár ránk

Sok korábbi válsághoz hasonlították már a mostani helyzetet, idehaza a rendszerváltást követő időszak tanulságait is érdemes felidézni.

Jandó Zoltán
2020. június 2. 14:56 Közélet

Gigantikus szobrokat állíttat Budán a Magyar Nemzeti Bank

Lesz felhőből kiugró kilenc aranyszínű oroszlán, a korábbi Telekom-székház elé pedig egy harcoló medve-bika szobor kerül, tízméteres alapzatra.

Bucsky Péter
2020. június 2. 06:42 Közélet

Nem csak az állam, az önkormányzatok is két kézzel szórják a pénzt versenysportra

Főleg néhány megyeszékhelynél durvult el a pénzköltés a sportlétesítmények fenntartására. A lakosság egészségi állapota ettől biztosan nem lesz jobb.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. június 3. 06:31 Vállalat

Mészáros Lőrinc lehet az ország legnagyobb munkaadója az állam után

A Mészáros-csoport vállalatai összesen mintegy 25 ezer munkavállalót foglalkoztatnak. Ennél több alkalmazottja itthon csak a Magyar Postának van.

Avatar
2020. június 2. 17:35 Vállalat

Nem baj, ha szigorúak a pályázat feltételei

A koronavírus-válság körüli pályázatokban megjelent szempontként, hogy a rossz cégeket nem kell támogatni. Ez nem baj, a szubjektív szempontok viszont rontják a hitelességet.

Váczi István
2020. június 1. 17:40 Világ

Újabb erős érv szól a négynapos munkahét mellett

Sok embernek most vagy pénze nincs, vagy ideje, ami a kelleténél is borúsabbá teszi a turisztikai kilátásokat. Rövidebb munkaidővel ezen is lehetne segíteni.