Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. április 27. 16:30 Közélet, Pénz

Egyetlen alföldi úton majdnem 200 milliárdnyi megbízást kapott a Duna Aszfalt

Újabb hatalmas közbeszerzést nyert el a Szíjj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt Kft. A tiszakécskei vállalat építheti az M44 gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszát illetve a kapcsolódó építményeket, köztük egy új, 556 méter hosszú hidat is a Tisza felett.

Mindezért 50,4 milliárd forintot számlázhat majd le a Duna Aszfalt a tendert kiíró Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt-nek, hacsak nem hívják le az opciós részt is, amiért további 941 milliót kaphat a cég. A Duna Aszfalton kívül még két induló volt: a Dömper Kft. illetve a Subterra-Raab kettős 53, a Generál Mély és Magasépítő Zrt. 55,5 milliárdért vállalata volna a munkát.

A leggyakrabban csak Mészáros Lőrinc állandó üzlettársaként emlegetett Szíjj vállalatát elég gyakran találják el nagyértékű közbeszerzések. Az M44-esen sem először dolgozik a társaság: a négy részre szedett beruházásból háromnál ott volt a nyertesek között. Egy szakaszt önállóan nyertek el, míg másik kettőt a Hódút Kft-vel közösen. A korábban elnyert szakaszok:

Szakasz   Hossz (km)  Ár (milliárd)  Nyertes 
Tiszakürt-Kunszentmárton 20,5 56,5  Duna Aszfalt – Hódút
Kunszentmárton-Csabacsűd 20,5  44,0 EuroAszfalt – Swietelsky – Soltút- A-Híd
Csabacsűd -Kondoros  20,4 42,2 Duna Aszfalt – Hódút
Kondoros-Békéscsaba 18,0  41,4 Duna Aszfalt

Az egyetlen olyan rész, amin nem ők dolgoznak, a Kunszentmárton és Csabacsűd közötti 20,5 kilométer. Az erre kiírt közbeszerzést az EuroAszfalt-Swietelsky-Soltút-A Híd négyes nyerte 44 milliárdos ajánlattal.

Mindez azt is jelenti, hogy a Duna Aszfalt egyetlen autópályán nagyjából 190 milliárd forintnyi munkát nyert el egyedül, vagy a Hódúttal közösen.

A mostani beruházás azért is érdekes, mert az egy kilométerre vetített költsége messze ennek a legmagasabb. Az M44-es korábbi szakaszai 2,1-2,8 milliárd forintba kerültek kilométerenként, a  Lakitelek és Tiszakürt közötti szűk 10 kilométernél azonban 5 milliárd feletti az egységár. Ebben minden bizonnyal szerepet játszik a már említett Híd, ami egész biztosan jelentősen megdobja a költségeket. A hídról egyébként korábban a magyarepitok.hu  azt írta, hogy terveit az Uvaterv Zrt. készíti, legnagyobb szabadnyílása pedig 152 méteres lesz.

A tervezett M8-as autópályát Békéscsabával összekötő M44-es egyébként régi hiányossága a magyar úthálózatnak. Megépítését régóta tervezik, még a 2014-es választások előtt maga Orbán Viktor tett ígéretet arra, hogy az előző ciklus végére elkészül, erre azonban végül nem történt meg. Bár valószínűleg nem ez az egyetlen ok, a gyorsforgalmi út hiánya egész biztosan nagyban hozzájárult a viharsarokként is emlegetett térség gazdasági leszakadásához.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Pénz Duna Aszfalt M44 Szíjj László Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Hartvig Áron
2024. április 10. 04:34 Közélet

Ezentúl csak akkor lesz napelem a magyar háztartásokban, ha a hozzá tartozó akkumulátorra nagy támogatás jár

A jelenleg zajló háztartási napelempályázat egy dolgot már a lezárása előtt bizonyított: akkumulátorok nélkül többé nem kerülnek napelemek a háztetőkre.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Pletser Tamás
2024. április 9. 04:34 Közélet

Zsákutcába fut az elektromos autózás, ha nem lesznek jóval hatékonyabbak az akkumulátorok

Olyan lett az akkumulátor, mint a napelem, a gyártás mennyiségének növelésével már nem lehet érdemi költségcsökkentést elérni, az alapanyagok ára pedig emelkedni fog.