Hírlevél feliratkozás
Kovács Ágnes Lilla
2019. március 13. 07:12 Fizetett hirdetés

Ha pár évente új autóra vágysz, most eljött a te időd

Egy brit fickó már a hatvanas években rájött, hogyan turbózhatja fel az autóeladásokat úgy, hogy vevői pár évente visszajöjjenek hozzá a legújabb Ford modellért. Az üzleti modelljéből kreált pénzügyi megoldás nagyon szólt Angliában, és mostantól itthon is elérhető.

A kérdésre, ki volt az, aki forradalmasította az autógyártást és -eladást, reflexszerűen Henry Ford nevét mondja be az ember. Pedig a reformerek között volt ott valaki más is. Egy srác, aki egy szekérgyártással és -szállítással foglalkozó családban nőtt fel, és akivel fiatalon elhunyt apja a halálos ágyánál megígértette: kiszáll az autóbizniszből. Bocs, apa, de nem – mondott ellent fia, Estace Wolfington. Viszont, tette hozzá, megígérem, hogy megreformálom az emberek autóvásárláshoz való hozzáállását.

Mindez Henry Ford után úgy ötven évvel, a huszadik század második felében történt. Estace új üzleti modellen kezdett gondolkodni, célként pedig azt tűzte ki: aki egyszer tőle autót vásárol, soha többé nem menjen máshoz kocsit venni.

Ehhez mindenekelőtt átgondolta az autóvásárlás pszichológiáját és arra jutott, hogy az emberek rühellik, hogy szervizzel, fenntartási költségekkel kell foglalkozniuk, ráadásul egyáltalán nem tudják kiszámítani – hogyan is tudnák, ez nem dolguk –, hogy mennyi idő alatt amortizálódik a megvásárolt járgány, s hogy azt használtként mennyiért tudják majd értékesíteni. Rájött, hogy az emberek így tehát nem egyedül az autó vásárláskori ára alapján döntenek: számít az is, mennyiért tudják azt majd használtan eladni. E tényezőkből – új ár, használt ár, fenntartással kapcsolatos kiadások – alkotta meg a „vezetés költsége” fogalmát, és azt tűzte ki célul, hogy kereskedőként azt a vásárlói számára a lehető legalacsonyabb szintre szorítsa. Számításba vette továbbá azt is, hogy az autó tulajdonosok egy idő után sok pénzt költenek javításra, miközben ő maga kereskedőként is meg tudja javíttatni a kocsikat – lényegesen kevesebbért.

Kitalálta a kereskedelmi kör – trading cycle – fogalmát, aminek lényege: meghatározni azt a pillanatot, amikor a vevőnek leginkább megéri új kocsira váltani.

Ez gondolatmenet alapozta meg azt a pénzügyi konstrukciót, amelyet aztán a Ford cég a kilencvenes évek elejétől Angliában bevezetett, s amely mostantól itthon is elérhető.

A Ford Opció nevű megoldás a következőképpen működik:

  1. A vásárló kiválasztja az új Fordját. A márkakereskedővel közösen meghatározzák a finanszírozási szerződés futamidejét (37 vagy 49 hónap), a várható éves futásteljesítményt és a fizetendő önerő mértékét (20 és 30 százalék között).
  2. A Ford Credit együttműködő finanszírozó partnere, a Merkantil Bank Zrt. meghatározza a szerződés időtartamára a fix havi lízingdíj mértékét, valamint az utolsó kiemelt lízingdíj összegét. Emellett a Ford márkakereskedő egy opciós vételárban is megállapodik a vásárlóval. Ez az az összeg, amelyet a márkakereskedő a futamidő végén fizet majd az ügyfél autójáért akkor, ha a kocsi nem lépi túl az ügyfél által vállalt futásteljesítményt, és a futamidő végi elvárt állapotban marad a kopási/elhasználódási útmutató szerint.
  3. A szerződés lejártakor a vásárlónak két lehetősége van: újra cseréli, vagy megtartja autóját.
  • 3.a.) Amennyiben új Fordba szeretne átüli a vevő, akkor a régit beszámítják: ez általában az előző autót értékesítő márkakereskedőnél történik az előre meghatározott opciós vételáron, vagy miután a tulaj saját maga eladta a régi autóját. Miután a vásárló rendezte a Ford Opció szerződés lezárásához szükséges költségeket, beleértve az utolsó kiemelt lízingdíj összegét is, az opciós vételárból esetlegesen fennmaradó összeget (beszámítási különbözet) fel lehet használni önerőként új Fordjának finanszírozásához.
  • 3.b.) Ha a vásárló úgy dönt, hogy megtartja az autót és az összes lízingdíjat kifizette, akkor csak az utolsó kiemelt lízingdíjat kell befizetni, és övé az autó.

Nézzünk egy konkrét példát!
Tegyük fel, hogy egy új Ford Kuga vásárlása esetén az szerződés paraméterei az alábbiak:

Listaár 8 364 000 Ft
Önerő 20%  1 672 800 Ft
Futamidő 49 hó
Utolsó kiemelt lízingdíj 30% 2 509 200 Ft
THM 7,71%
Fix havi lízingdíj 116 678 Ft
Opciós visszavásárlási ár 4 000 000 Ft

Ekkor a fizetés ütemezése így történik:

Önerő 20% 1 672 800
Futamidő * fix havi lízingdíjak (fix havi lízingdíj * 48 hónap) 5 600 544
Utolsó kiemelt lízingdíj 30% (49. hónap) 2 509 200
Összesen (önerő+havi törlesztők+utolsó kiemelt lízingdíj) 9 782 544
Opciós visszavásárlási ár 4 000 000
Beszámítási különbözet (opciós visszavásárlási ár – utolsó kiemelt lízingdíj)  1 490 800

A teljes összeg kifizetése után tehát, amennyiben új autót szeretne az ügyfél, a kiválasztott modellnek nem kell a teljes önerejét kifizetnie, hanem csak a beszámítási különbözettel csökkentett értéket. Azaz példánk szerint csaknem másfél millióval kevesebbet.

Nem bonyolult az új megközelítés, az bevezetésekor mégis valósággal felrobbantotta a brit piacot. Olyannyira, hogy a siker nyomán hamarosan más pénzügyi szolgáltatók is hasonló ”Personal Contract Purchases” azaz PCP termékeket indítottak el. Tavaly az Egyesült Királyságban újonnan forgalomba helyezett autók több, mint nyolcvan százalékát már PCP-konstrukcióban finanszírozták. A brit adatok azt mutatják, hogy e megoldás eredményeként a vásárlók gyakrabban ülnek át új autóba, mint a hagyományos hitelszerződéseket választók, sőt, vannak olyanok is, akik azért maradnak PCP-programok részvevői, hogy idővel több új autót is használhassanak.

Gyureskó Tamás, a Ford Credit operatív vezetője szerint a mostantól itthon is elérhető konstrukció azért ilyen népszerű, mert kiszámíthatóvá teszi az autófinanszírozás költségét alacsonyabb fix havi lízingdíj és rövidebb csere ciklus mellett. A vásárlók így anélkül tudnak időről időre új, még biztonságosabb, még korszerűbb Fordot venni, hogy jelentős mértékben emelkedne a finanszírozás havi költsége, ráadásul a régi autó eladásával sem kell bajlódniuk.

S hogy miért csak most, a szigetországi debütálás után több, mint 25 évvel érkezett meg hozzánk e lízingtípus? Erre az autópiaci trendek adnak magyarázatot.

Az egyik ok a szárnyaló kereslet: tavaly az új személy- és kishaszongépjármű-eladások közel 17 százalékkal növekedtek itthon. Több, mint 166 ezret adtak el belőlük. A magánvásárlói piac élénkülésének fő mozgatórugója pedig a kapcsolódó finanszírozási konstrukciók iránti nyitottság volt. A Magyar Lízing Szövetség hivatalos adataiból az látszik, hogy a 2008-2009-es válság évei után 2014 óta dinamikus növekedés tapasztalható a finanszírozási termékek piacán: a kiskereskedelmi személygépkocsi- és kishaszonjármű-lízing piacon a kihelyezések mértéke négy év alatt több mint kétszeresére nőtt. A finanszírozási összegek is emelkedtek, az utóbbi két év alatt 24-ről 31 százalékra.

E piaci trendeket lovagolja meg tehát a Ford Credit (a Ford Motor Company saját tulajdonú globális pénzügyi szolgáltatója, melynek Budapesten működő magyar kirendeltsége, a Ford Credit Hungary) együttműködő finanszírozó partnerével, a Merkantil Bankkal.

S hogy milyen változások várhatóan ezen új, pénzügyi megoldás nyomán? Nos, az eddigi tapasztalatok alapján a ciklikus finanszírozás alkalmazásával az autók használati ideje 3-4 évre csökken: a vásárlók akár harmadik, negyedik, ötödik, vagy hatodik Fordjukat is hasonló feltételekkel finanszíroztathatják.

Az egykori srác pedig – ma már ősz hajú üzletember – elégedetten dőlhet hátra: betartotta, amit apjának ígért.

Fizetett hirdetés Ford lízing Olvasson tovább a kategóriában

Fizetett hirdetés

Forint Ferenc
2019. október 22. 13:48 Fizetett hirdetés

Már 3200 forintért kapható Windows 10

Ebben a webshopban eszméletlenül jó áron kínálják a Microsoft termékeit.

Debreczeni Anna
2019. október 3. 15:24 Fizetett hirdetés

Megelőzhetők a lakásvásárlás miatti álmatlan éjszakák, ha közjegyző segítségét kérjük a szerződéskötéshez

Az ingatlanvásárlás egyszerű folyamatnak tűnhet, pedig sokféle buktató van benne.

Forint Ferenc
2019. augusztus 5. 10:26 Fizetett hirdetés

Új lakás 30 százalék árelőnnyel: ilyen még nem volt Budapesten!

Amikor 2014-ben repülőrajtot vettek a budapesti újlakásárak, kevesen hitték volna, hogy az akkor még csak a budai Vár és az V. kerület luxusfejlesztéseit jellemző, egymillió forint feletti négyzetméterárak pár év elteltével a VI., VII. és a VIII. kerületben is általánossá válnak. Ráadásul, 2020-tól a jelenlegi 5 százalék helyett újra 27 százalék általános forgalmi adó terheli majd az új lakások többségét, amivel a fővárosi négyzetméterenkénti átlagár bizonyosan meghaladja majd az egymillió forintot.

Fontos

Tóth István János
2019. október 22. 17:13 Közélet

A piaci versenyt is porig rombolja a korrupció

Ahogy egyre korruptabbá váltak a közbeszerzések, úgy vált egyre koncentráltabbá a piac. Ez az egész ország növekedését rombolja.

Bucsky Péter
2019. október 22. 06:44 Közélet

A botrányhősök 18 milliárdot kaszáltak, mióta Borkai a polgármester

Az utóbbi 13 évben a győri közbeszerzések 37 százalékát olyan cégek nyerték, amelyek tulajdonosainak vagy vezetőinek neve előkerült a polgármester botrányában.

Váczi István
2019. október 21. 06:55 Élet

Elköltöttek 17 milliárdot, de még mindig rákkeltő víz folyik a csapból

Az ország 85 településén tavaly elérte vagy meghaladta az ivóvíz arzéntartalma a határértéket, pedig 70-ben már rég lezárult a probléma megszüntetésére hivatott beruházás. Itt is felbukkannak az állami megrendelések sztárjai.