Elkezdték komolyan vizsgálni a biztosítók, hogy a piacukra milyen hatással lesz az Ozempic és hasonló, a korábbiaknál jóval hatásosabb gyógyszerek széleskörű elterjedése.
Előzmények: a 2-es típusú cukorbetegek kezelésére kifejlesztett szemaglutid nevű hatóanyag, amelyet leginkább Ozempic és Wegovy márkanéven forgalmaznak, váratlanul sikeresnek bizonyult általában a kóros elhízás ellen is.
Számokban: a legnagyobb piacnak számító Egyesült Államokban a lakosság közel 40 százaléka túlsúlyos, de a szemaglutidot már a teljes felnőtt népesség 6 százaléka használja.
Miért fontos ez? A nyugdíj- és életbiztosítók nincsenek felkészülve arra, hogy a fejlett világban a 60 év feletti népesség jelentős része nagyon gyorsan, akár hónapok vagy pár év alatt normalizálja a testsúlyát, ezzel radikálisan javítja az életkilátásait, és megnöveli a várható élettartamát. A korábbi befizetések nem fogják fedezni a hosszabb élettartam következtében növekvő kiadásokat.
Felülnézet: nem a változással, hanem annak sebességével van a probléma. Amikor például a dohányzás Amerikában 42 százalékról 12-re esett vissza, annak hasonlóan kedvező egészségügyi következményei lettek, de mivel ehhez majdnem 50 évre volt szükség, a piac alkalmazkodni tudott hozzá.
Tágabb kontextus: az egyéni szint pozitívumai (egészségesebb, teljesebb, hosszabb élet) mellett természetesen az egészségbiztosítási rendszerek is nagyon jól járnak, hosszú távon rengeteg költségtől mentesülnek, ha csökken a népességen belül a kóros elhízás, és a munkaerőpiacnak is előnyös, ha minél kevesebben esnek ki korán akár részlegesen is a munkából.
Mi várható? A szemaglutid tényleges hosszabb távú társadalmi hatásait ma még nagyon nehéz megjósolni, de szakértők szerint körülbelül ahhoz hasonlítható a helyzet, mintha egy gyakran előforduló rákbetegségre találtuk volna meg a gyógymódot.
Élet
Fontos