Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté Hajdu Miklós
2024. január 6. 04:34 Adat, Élet

Elszomorító eredmények mutatják, hogy milyen igazságtalan a magyar oktatási rendszer

A legutóbbi PISA-felmérés első gyorselemzései megállapították: bár a magyar diákok sosem teljesítettek ilyen gyengén matekból, eredményük valamivel kevésbé zuhant be a legutóbbi, négy évvel ezelőtti mérés óta, mint a nemzetközi átlag – globálisan a több millió felmért diák átlagos teljesítménye a PISA történetében még nem romlott akkorát két mérés között, mint most. Korábbi elemzésünkben a mostani kérdőíves felmérések alapján azt is megállapítottuk, hogy a túlzott telefonhasználat rendkívül rossz hatással van a diákok tanulmányi teljesítményére és mentális egészségére, ami nagy kihívás elé állítja a világon mindenhol az oktatásszabályozást. Ezúttal az eredmények és a magyar oktatási rendszer két további sajátosságára, az egyenlőtlenségre és a diákok jóllétére világítunk rá a friss eredmények alapján.

A járványnál összetettebb okok

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) háromévente veszi fel a PISA-adatokat (Programme for International Student Assessment, vagyis Nemzetközi Tanulói Teljesítménymérés Program), de a világjárvány miatt a legutóbbi mérés óta négy év telt el. A felmérés durván 80 ország több mint 10 millió 15 éves diákját reprezentálja, Magyarországon a PISA-teszteket 270 iskolában 6198 diák töltötte ki, a felmérés reprezentatív a mintegy 88 ezer 15 éves diákra nézve.

A legáltalánosabb megállapítás az, hogy a kétezres évek eleje óta felvett PISA-adatok a diákok tanulmányi eredményének csökkenését mutatják, és ebben a tendenciában a mostani felmérés erős mélypont.

Mindebből az is következik, hogy az eredmények zuhanásáért nem tehető teljes egészében felelőssé a koronavírus-járvány. Noha az iskolabezárások és az eredményromlás között erős az összefüggés, olyan országokban is romlott az eredményátlag, ahol alig volt extra szünet a jelenléti oktatásban. Vagyis a pandémia inkább felerősíthette az amúgy is negatív tendenciát.

A magyar diákok teljesítménye is inkább romlott:

  • A 2003 óta hétszer felvett matematika teszteredményekben most teljesítettek a magyar diákok a leggyengébben, 473 ponttal.
  • Szövegértésből a 2000 óta nyolcszor felvett teszteredményekből most teljesítettek a magyar diákok a második legrosszabbul, szintén 473 ponttal. 
  • Természettudományokból a 2006 óta hatszor felvett tesztadatok azt mutatják, hogy a mostani teljesítmény átlagos, és a tendencia 2015-ös mélypont óta emelkedő.

Magyarország az átlagolt eredménnyel a 28. helyen van nemzetközi összehasonlításban, és nagyjából OECD-átlagot hoz.

Van viszont két terület, ahol a magyar oktatási rendszer jelentősen eltér az OECD-átlagtól: az egyik az oktatási egyenlőtlenség, ebben negatív irányú, a másik a diákok hogyléte, ebben pozitív irányú az eltérés.

Nem igazságos oktatás

A PISA-eredményeket közlő összefoglalások egy sor különféle adattal és korrelációs elemzéssel igyekeznek megvilágítani az oktatáshoz való hozzáférés alakulását – vagyis azt, hogy egy adott ország oktatási rendszerében milyen mértékben biztosított a minőségi oktatás a diákok társadalmi hátterére, szociogazdasági státuszára vagy bármilyen más egyedi karakterisztikára való tekintet nélkül. Ezt hívják fair oktatásnak, azzal szemben, ha a jobb módúaknak több és jobb lehetőséget, a szegényebbeknek kevesebbet biztosít egy rendszer. Míg például a kanadai, dán, finn, ír, japán, lett oktatási rendszer kiemelkedően fair, addig a belga, cseh, francia, román vagy a szlovák meglehetősen unfair – a diákok teljesítménye ezeken a helyeken függ legnagyobb mértékben a diákok szociokulturális hátterétől.

Míg a tanulmányi teljesítményben a szociokulturális háttérrel magyarázott arány OECD-átlag szerint 13-15, addig Magyarországon ez több mint 25 százalék, és a 80 ország közül csak Romániában és Szlovákiában nagyobb. A három ország oktatási rendszerei a legkevésbé fair rendszerek a világon. Érdekes, hogy a szlovák és román diákoknál ez gyenge teljesítménnyel is párosul – tehát az átlagnál lényegesen alacsonyabb azon diákok aránya, akik mindhárom területen minimum átlagosan teljesítenek.

Kényszerpályára tesz

Annak, hogy egy iskolarendszer fenntartja és erősíti a társadalmi-szociokulturális különbségeket a fenti módon, az egyik legfontosabb oka a szegregáció, a diverzitás biztosításának hiánya: a hátrányos helyzetűek inkább a hátrányos helyzetűekkel, a jómódúak inkább a jómódúakkal tanulnak együtt. Ennek hátterében állhat lakóhelyi szegregáció, iskolai szegregáció – vagy mindkettő. Magyarországon a szabad iskolaválasztás is erre tolja a rendszert.

A PISA-felmérés ezt az úgynevezett iskolai izolációs indexszel méri, ami azt mutatja, hogy milyen esélyei vannak egyes diákcsoportoknak együtt tanulni más diákcsoportok képviselőivel. Az alábbi ábrán ez alapján a különböző rendszerekben a hátrányos helyzetű (rossz, átlag alatti szociokulturális háttér) és előnyös helyzetű (jó szociokulturális háttér) diákcsoportok koncentrációját láthatjuk: minél előbb szerepel egy ország a listán, annál jobban izolálja az ugyanolyan diákokat. Ezen a listán Magyarország rendkívül előnytelen helyen szerepel: olyan országok mögött zárja az első 10-et, mint Chile, El Salvador, Brazília, Románia.

A matekból alulteljesítők például Magyarországon szóródnak szét az iskolák között legkevésbé – de hasonló problémával küzd Szlovákia és Ausztria is. Ezekben a rendszerekben csak az ilyen hátrányos helyzetű iskolák célzott segítése és felültámogatása hozhat eredményeket, áll a PISA-összefoglalóban.

Támaszkodás a családi háttérre

A magyar oktatási rendszer extrém igazságtalan jellegét már a 2018-as és korábbi PISA-adatok is megmutatták – 2018-ban Európában nálunk volt a legmagasabb a tesztpontszám-különbségek társadalmi-gazdasági háttérrel magyarázott aránya, míg a szövegértésből jól teljesítő és rossz családi hátterű tanulók aránya 10 év alatt 1,3 százalékpontot emelkedett, ami rendkívül alacsony. Egyetlen olyan ország van, Bulgária, ahol nemzetközi összehasonlításban 2009-ben és 2018-ban is rosszabbul teljesített a magyarénál az oktatás a rossz családi hátterű, de jól teljesítő tanulók megtalálásában/fejlesztésében.

Az idei eredmények matematikából egy hajszállal jobbak: a rossz családi hátterű, de matekból jól teljesítő diákok aránya Magyarországon bőven elmarad az OECD-átlagtól (bő 10 százalék fölött), de meghaladja a 8 százalékot, és ezzel előzi Szlovákiát, Romániát, Bulgáriát, de még Ausztriát is. 

Az átlag mögött a matematikaeredményben is látszik a társadalmi-gazdasági háttér meghatározottsága: a magyar eredmény nagyjából átlagos, de a társadalmi-gazdasági státusz szerinti tizedek közötti különbségek átlag felettiek – az alsó két tized és az átlag közötti különbség hatalmas, megközelítőleg az OECD-átlag duplája.

Jóllét és iskolán kívüli hatások

A felmérés elkülönít az egyenlőség, a tanulmányi eredmény, illetve a diákok hogylétének biztosítása területén ellenálló oktatási rendszereket: Japán, Dél-Korea és Litvánia mindhárom területen ellenálló, az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság képes fair rendszert biztosítani. Magyarország – a német, finn, román, svéd oktatási rendszerrel együtt – a diákok hogylétének szempontjából bizonyult ellenállónak.

A magyar diákok ugyanis alapvetően az OECD-átlagnál jobban érzik magukat az iskolában, például átlag alatti diák tapasztalt iskolai zaklatást, és ez csökkent az elmúlt négy évben. A diákok átlag feletti arányban mondják azt, hogy könnyen szereznek barátot, míg az átlagnál kevesebben számoltak be arról, hogy magányosnak érzi magát az iskolában.

Mindemellett a magyar diákok az átlagnál magasabb százaléka érzi az iskolai közösség tagjának magát, és a szülői támogatás, érdeklődés mértéke is meghaladja az átlagot. Magyarországon kifejezetten magas azon diákok aránya, akiknek egy családtagja minimum hetente kétszer a napi iskolai munkáról kérdez, ezen a listán az ötödikek vagyunk. Más kérdés, hogy a nagyfokú szülői aktivitás az iskolarendszer hiányosságait is jelezheti, és a szülői aktivitásra, családi háttere való támaszkodás – ahogy például a tapasztalt és idős tanárok nagy aránya is – akár azt is magyarázhatja, miért ütötte meg az európai átlagnál kevésbé a koronavírus-járvány miatti iskolabezárás-hullám a magyar oktatási rendszert és benne a diákok tanulmányi eredményét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA magyar oktatási rendszer elindult a latin-amerikanizálódás útjánMagyarország lemaradt arról a fejlett országokat jellemző trendről, miszerint egyre többet közpénzt fordítanak az oktatásra – a magánforrások térnyerése ugyanakkor nem kecsegtet fényes kilátásokkal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAhova születsz, ott is maradsz – a magyar közoktatási rendszer egyik nagy kudarcaA balkáni szint felé csúszó magyar közoktatás egyik legnagyobb problémája, hogy nem képes kiegyenlítő hatást gyakorolni a társadalmi-gazdasági különbségekre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSosem teljesítettek ilyen rosszul a magyar diákok matekból a PISA-tesztenA friss adatok szerint a magyar oktatási rendszer a nemzetközi átlagnál lényegesen kevésbé képes kiegyenlíteni a társadalmi különbségeket.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Élet közoktatás PISA tanulmányi eredmény Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Váczi István
2024. november 15. 12:49 Adat, Közélet

Nem látszik a béke a jövő évi magyar költségvetésen

Elvileg visszavette a kormány a honvédelmi kiadásokat a büdzsé első verziójához képest, de így is kifejezetten sokat szán honvédségi beszerzésekre.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.