Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. október 12. 09:37 Adat, Élet

A SUV divat megakadályozza a magyar autópark zöldülését

Meghökkentő adatot közölt a minap a Vezess autós szaklap, az újság szakértői segítséggel kiszámolta, hogy 2023 első felében a Magyarországon eladott új autók átlagos fajlagos károsanyag-kibocsátása lényegében ugyanakkora volt, mint 2012-ben.

Számokban: az újság azt közölte, hogy 2012-ben szén-dioxid egyenértékben 138,97 gramm volt az egy kilométerre és egy autóra jutó átlagos kibocsátás, 2023-ban pedig 135,26 gramm.

Felülnézet: A KSH adatai szerint 2012-ben összesen 57,1 ezer új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, a legutóbbi teljes évben, 2022-ben viszont 111,5 ezret. A piac másik felét az import használt autók teszik ki, ezek kibocsátására nincs becslésünk, mindenesetre az autópark összesített átlagéletkora folyamatosan növekszik, ami arra utal, hogy a használt autók állománya nem fiatalodik, azaz nem nő az egyre jobb kibocsátási mutatókkal rendelkező modellek aránya.

  • Míg 2012-ben a KSH szerint összesen 2,9 millió személyautó futott a magyar utakon, 2022-ben már 4,1 millió volt a számuk.

A fenti adatok arra utalnak, hogy bő tíz év alatt úgy nőtt az autók száma, hogy az új autókra jutó károsanyag-kibocsátás nem csökkent annak ellenére sem, hogy a benzines és dízeles járműveknél az európai normák egyre szigorodnak, és időközben az elektromos autók is teret nyertek.

Háttér: A jelenség legfőbb oka a városi terepjárók (SUV-ok) népszerűsége, ezek a nagyobb tömeg és légellenállás miatt többet fogyasztanak.

Az összképet az is árnyalja, hogy az elektromos autók ugyan menet közben nem bocsátanak ki káros anyagokat, az életciklus elemzések alapján a jelenlegi gyártástechnológiák és energiaforrások használata mellett azonban csak akkor környezetkímélőbbek a belső égésű változatoknál, ha megfelelően sok kilométert futnak velük.

Ráadásul a hibrid, vagyis alapvetően benzines, de elektromos rásegítéses autóknál a katalógus szerinti kibocsátási értékek csak a hivatalos használati szokások szerint érvényesek, a valóságban azonban annál jóval több üzemanyagot égetnek, ha a használója az elektromos motor lehetőségeit nem használja ki teljesen. Az átlagszámolást így ez is torzíthatja negatív irányba.

Ahogy arról nemrég írtunk, egy tanulmány szerint Európában tisztességes, 4 százalékos nyereséggel lehetne kis elektromos autókat gyártani, de a szalagokról mégis egyre nagyobb arányban a méretesebb SUV verziók jönnek le, mert ezeket arányaiban nagyobb profittal lehet most eladni.

Eközben a nem SUV felépítésű kisméretű autók sorra kopnak ki a gyártók kínálatából, ezek dízeles verziói különösen hiányoznak a jó átlagos kibocsátási számokhoz, mert ezek fogyasztanák a legkevesebb üzemanyagot.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Élet autó használt autó károsanyag-kibocsátás új autó Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Torontáli Zoltán
2025. március 31. 12:18 Adat

Az EU-ban csak a bolgár és a román dolgozó munkája olcsóbb a magyarénál

Bulgáriában 11, Romániában 12,5, Magyarországon pedig 14 euró volt 2024-ben az egy órára jutó teljes munkaerőköltség. Szlovákia, Csehország és Lengyelország ennél egy szinttel magasabb sávban van.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.