Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. november 5. 13:54 Élet

A középosztálybeli családok is elkezdtek magánrepülővel járni

A kis magángépek üzemeltetői váratlan üzleti sikereknek örvendhettek idén, miközben a légitársaságok jelentős része csődközeli helyzetbe került a koronavírus miatt. A luxusrepülők utasai között ugyanis megjelentek a középosztálybeli nyugat-európai családok, akik a lezárások elől menekülve vagy épp a fertőzéstől tartva egyre gyakrabban döntöttek a privát gépek kibérlése mellett. Adam Twidell, a gépfoglalásokra specializálódott PrivateFly vezetője a Wired-nek azt nyilatkozta, hogy

a nyári szünidő alatt a magánrepülők utasainak húsz százaléka gyerek volt.

Az újabb célcsoport igényeinek a szolgáltatók is igyekeznek megfelelni, a fedélzetre a háziállatok is gond nélkül felvihetők, Twidell nemrég egy tizenhárom macskával repülő családról is hallott.

A kisgépek üzemeltetői márciusban kezdték érzékelni az addigi utasaikhoz képest jóval kevésbé tehetős családi ügyfelek sokasodását. Sokan ugyanis külföldön tartózkodtak, miközben a klasszikus légitársaságok már egyre kevesebb járatot indítottak, sőt eleve a nemzetközi repülőterek megközelítése is fokozódó problémát jelentett. A hazavágyó családok ugyanakkor magánrepülővel a hozzájuk legközelebbi reptérről egyénileg egyeztetett időpontban juthattak haza, miközben a fertőzés kockázatát is minimalizálhatták.

A nagyfokú rugalmasság és a viszonylagos biztonság miatt a nyári szezonban is népszerűek maradtak a privát gépek. Ekkorra a tavaszi lezárások jobbára megszűntek, és sokan vakációra indultak, előfordultak azonban hirtelen korlátozások is, amelyek gyors újratervezésre kényszerítették a nyaralókat. Giles Vickers-Jones, egy másik, magánrepüléssel foglalkozó vállalkozás alapítója egy brit család példáját hozta fel az amerikai lapnak:

Amikor újra bevezették a kéthetes karantént a Spanyolországból beutazókra, egy ott pihenő családot átszállítottunk Olaszországba, ahol nyugodtan folytathatták a nyaralásukat. Mivel a két helyszín között nem volt közvetlen járat, az utat csak a mi szolgáltatásunkkal tehették meg.

Persze az útiköltség a szokásos repülőjegy-áraknál jóval magasabb. Egy átlagosnak tekinthető kilencven perces út az Egyesült Királyság és Franciaország között nagyjából hatezer fontba, vagyis közel 2,5 millió forintba kerül, ami azonban szétteríthető akár több család között is – vagyis ha sikerül megszervezni egy közös családos nyaralást, akkor viszonylag megfizethető áron kötöttségektől mentes és színvonalas szolgáltatás jár, és nem csak a nagy gépeket fogadó légikikötők közelíthetők meg, hanem több ezer kisebb reptér is.

A várakozások szerint a járvány második hullámát is viszonylag könnyen átvészelhetik a kisgépek üzemeltetői. Igaz, az ősszel szokásos vállalati ügyfelek jórészt eltűntek, de a fokozódó szigorítások következtében egyrészt megint sokan kényszerülnek az útjukat váratlanul megszakítva hazatérni, másrészt a légitársaságok elkezdték lemondani a korábban meghirdetett járataikat, amelyek helyett az utazók egy része valószínűleg magángépet fog bérelni. Az utazni vágyók vagy kényszerülők pedig újra felértékelik, hogy a magánrepülővel való utazás során mindössze 20-30 személlyel kerülnek kapcsolatba, miközben egy hagyományos repülőút nagyjából 700 kontaktussal jár.

A Wired által idézett adatok szerint mindezek ellenére a kisgépek forgalma is csökkent idén, de messze nem olyan mértékben, mint az utasszállító repülőké. Az ágazat jövőjére nézve pedig kifejezetten kecsegtető, hogy idén sok új utas próbálta ki a magánrepülőket, és bebizonyosodott, hogy mindez nem csak a milliárdosok és hírességek kiváltsága. Twidell szerint a magánrepülő-utakra specializálódott cégeknek most kell meggyőzniük a repülni vágyókat arról, hogy a kisgépek használata egyáltalán nem számít luxusnak, hanem a nyugati világban a középosztály számára is elérhető alternatíva.

Élet koronavírus magánrepülőút repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Katona Hajnalka
2021. december 5. 13:04 Élet

Néha még a harag is lehet jó tanácsadó

Persze csak akkor, ha az ember azért haragszik, mert igazságtalanságot lát, mert ilyenkor hajlamosabb jobban segíteni az érintettnek.

Pálos Máté
2021. december 4. 15:35 Adat, Élet

A térségben csak Magyarországon nőtt a legfontosabb termékenységi mutató

Tavaly sem csökkent, és feltehetően még idén is nő a magyar termékenységi ráta. Ez azonban nem jelenti feltétlenül azt, hogy jóval több gyerek születne.

Pálos Máté
2021. november 30. 14:12 Élet

Karikó Katalin a Szegedi Egyetem professzora lett, és induló kutatására fordítja az egyik legrangosabb díja után járó 53 millió forintot

A 2022-es Jeantet-Collen-díjat a transzlációs orvostudományért Karikó Katalin magyar, valamint Uğur Şahin és Özlem Türeci német kutatók megosztva kapjták.

Fontos

Török Zoltán
2021. december 7. 17:46 Pénz

Mit tanulhatunk Harry Pottertől az inflációról?

A sorozat első kötetében elpusztították a bölcsek kövét, így a későbbiekben nem fenyegette infláció a szereplőket. A mi világunkban ez kicsit bonyolultabb.

Jandó Zoltán
2021. december 7. 16:37 Pénz, Vállalat

Kiderült, kinek adta el az állam a volt Malév-székházat 3,8 milliárdért

Az a vállalkozó szerezte meg az államtól a Malév-székházat, aki a budapesti repülőteret épp az állammal közösen vásárolná meg. Nem ez volt az első hatalmas ügylet a felek között.

Mészáros R. Tamás
2021. december 7. 06:51 Adat, Világ

Zakatol, de nem jut előre a Magyarország nevű összeszerelő üzem

A magyar gazdaságban megtermelt érték egyre nagyobb részét exportáljuk, de nem lépünk feljebb a nemzetközi termelési láncokban az OECD friss adatai szerint.