Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. november 5. 13:54 Élet

A középosztálybeli családok is elkezdtek magánrepülővel járni

A kis magángépek üzemeltetői váratlan üzleti sikereknek örvendhettek idén, miközben a légitársaságok jelentős része csődközeli helyzetbe került a koronavírus miatt. A luxusrepülők utasai között ugyanis megjelentek a középosztálybeli nyugat-európai családok, akik a lezárások elől menekülve vagy épp a fertőzéstől tartva egyre gyakrabban döntöttek a privát gépek kibérlése mellett. Adam Twidell, a gépfoglalásokra specializálódott PrivateFly vezetője a Wired-nek azt nyilatkozta, hogy

a nyári szünidő alatt a magánrepülők utasainak húsz százaléka gyerek volt.

Az újabb célcsoport igényeinek a szolgáltatók is igyekeznek megfelelni, a fedélzetre a háziállatok is gond nélkül felvihetők, Twidell nemrég egy tizenhárom macskával repülő családról is hallott.

A kisgépek üzemeltetői márciusban kezdték érzékelni az addigi utasaikhoz képest jóval kevésbé tehetős családi ügyfelek sokasodását. Sokan ugyanis külföldön tartózkodtak, miközben a klasszikus légitársaságok már egyre kevesebb járatot indítottak, sőt eleve a nemzetközi repülőterek megközelítése is fokozódó problémát jelentett. A hazavágyó családok ugyanakkor magánrepülővel a hozzájuk legközelebbi reptérről egyénileg egyeztetett időpontban juthattak haza, miközben a fertőzés kockázatát is minimalizálhatták.

A nagyfokú rugalmasság és a viszonylagos biztonság miatt a nyári szezonban is népszerűek maradtak a privát gépek. Ekkorra a tavaszi lezárások jobbára megszűntek, és sokan vakációra indultak, előfordultak azonban hirtelen korlátozások is, amelyek gyors újratervezésre kényszerítették a nyaralókat. Giles Vickers-Jones, egy másik, magánrepüléssel foglalkozó vállalkozás alapítója egy brit család példáját hozta fel az amerikai lapnak:

Amikor újra bevezették a kéthetes karantént a Spanyolországból beutazókra, egy ott pihenő családot átszállítottunk Olaszországba, ahol nyugodtan folytathatták a nyaralásukat. Mivel a két helyszín között nem volt közvetlen járat, az utat csak a mi szolgáltatásunkkal tehették meg.

Persze az útiköltség a szokásos repülőjegy-áraknál jóval magasabb. Egy átlagosnak tekinthető kilencven perces út az Egyesült Királyság és Franciaország között nagyjából hatezer fontba, vagyis közel 2,5 millió forintba kerül, ami azonban szétteríthető akár több család között is – vagyis ha sikerül megszervezni egy közös családos nyaralást, akkor viszonylag megfizethető áron kötöttségektől mentes és színvonalas szolgáltatás jár, és nem csak a nagy gépeket fogadó légikikötők közelíthetők meg, hanem több ezer kisebb reptér is.

A várakozások szerint a járvány második hullámát is viszonylag könnyen átvészelhetik a kisgépek üzemeltetői. Igaz, az ősszel szokásos vállalati ügyfelek jórészt eltűntek, de a fokozódó szigorítások következtében egyrészt megint sokan kényszerülnek az útjukat váratlanul megszakítva hazatérni, másrészt a légitársaságok elkezdték lemondani a korábban meghirdetett járataikat, amelyek helyett az utazók egy része valószínűleg magángépet fog bérelni. Az utazni vágyók vagy kényszerülők pedig újra felértékelik, hogy a magánrepülővel való utazás során mindössze 20-30 személlyel kerülnek kapcsolatba, miközben egy hagyományos repülőút nagyjából 700 kontaktussal jár.

A Wired által idézett adatok szerint mindezek ellenére a kisgépek forgalma is csökkent idén, de messze nem olyan mértékben, mint az utasszállító repülőké. Az ágazat jövőjére nézve pedig kifejezetten kecsegtető, hogy idén sok új utas próbálta ki a magánrepülőket, és bebizonyosodott, hogy mindez nem csak a milliárdosok és hírességek kiváltsága. Twidell szerint a magánrepülő-utakra specializálódott cégeknek most kell meggyőzniük a repülni vágyókat arról, hogy a kisgépek használata egyáltalán nem számít luxusnak, hanem a nyugati világban a középosztály számára is elérhető alternatíva.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet koronavírus magánrepülőút repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Váczi István
2024. július 19. 11:22 Élet

Tavaly a mezőgazdaság mentette meg a magyar gazdaságot, idén viszont lehúzhatja

A forróság és a szárazság egyre inkább veszélyezteti a kukorica és a napraforgó termését, ami negatívan befolyásolhatja az ország gazdasági teljesítményét.

Torontáli Zoltán
2024. július 19. 05:26 Élet

Sok buktatót és csapdát kell elkerülnie, aki az otthonfelújítási milliókra pályázik

Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.