Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. november 5. 13:54 Élet

A középosztálybeli családok is elkezdtek magánrepülővel járni

A kis magángépek üzemeltetői váratlan üzleti sikereknek örvendhettek idén, miközben a légitársaságok jelentős része csődközeli helyzetbe került a koronavírus miatt. A luxusrepülők utasai között ugyanis megjelentek a középosztálybeli nyugat-európai családok, akik a lezárások elől menekülve vagy épp a fertőzéstől tartva egyre gyakrabban döntöttek a privát gépek kibérlése mellett. Adam Twidell, a gépfoglalásokra specializálódott PrivateFly vezetője a Wired-nek azt nyilatkozta, hogy

a nyári szünidő alatt a magánrepülők utasainak húsz százaléka gyerek volt.

Az újabb célcsoport igényeinek a szolgáltatók is igyekeznek megfelelni, a fedélzetre a háziállatok is gond nélkül felvihetők, Twidell nemrég egy tizenhárom macskával repülő családról is hallott.

A kisgépek üzemeltetői márciusban kezdték érzékelni az addigi utasaikhoz képest jóval kevésbé tehetős családi ügyfelek sokasodását. Sokan ugyanis külföldön tartózkodtak, miközben a klasszikus légitársaságok már egyre kevesebb járatot indítottak, sőt eleve a nemzetközi repülőterek megközelítése is fokozódó problémát jelentett. A hazavágyó családok ugyanakkor magánrepülővel a hozzájuk legközelebbi reptérről egyénileg egyeztetett időpontban juthattak haza, miközben a fertőzés kockázatát is minimalizálhatták.

A nagyfokú rugalmasság és a viszonylagos biztonság miatt a nyári szezonban is népszerűek maradtak a privát gépek. Ekkorra a tavaszi lezárások jobbára megszűntek, és sokan vakációra indultak, előfordultak azonban hirtelen korlátozások is, amelyek gyors újratervezésre kényszerítették a nyaralókat. Giles Vickers-Jones, egy másik, magánrepüléssel foglalkozó vállalkozás alapítója egy brit család példáját hozta fel az amerikai lapnak:

Amikor újra bevezették a kéthetes karantént a Spanyolországból beutazókra, egy ott pihenő családot átszállítottunk Olaszországba, ahol nyugodtan folytathatták a nyaralásukat. Mivel a két helyszín között nem volt közvetlen járat, az utat csak a mi szolgáltatásunkkal tehették meg.

Persze az útiköltség a szokásos repülőjegy-áraknál jóval magasabb. Egy átlagosnak tekinthető kilencven perces út az Egyesült Királyság és Franciaország között nagyjából hatezer fontba, vagyis közel 2,5 millió forintba kerül, ami azonban szétteríthető akár több család között is – vagyis ha sikerül megszervezni egy közös családos nyaralást, akkor viszonylag megfizethető áron kötöttségektől mentes és színvonalas szolgáltatás jár, és nem csak a nagy gépeket fogadó légikikötők közelíthetők meg, hanem több ezer kisebb reptér is.

A várakozások szerint a járvány második hullámát is viszonylag könnyen átvészelhetik a kisgépek üzemeltetői. Igaz, az ősszel szokásos vállalati ügyfelek jórészt eltűntek, de a fokozódó szigorítások következtében egyrészt megint sokan kényszerülnek az útjukat váratlanul megszakítva hazatérni, másrészt a légitársaságok elkezdték lemondani a korábban meghirdetett járataikat, amelyek helyett az utazók egy része valószínűleg magángépet fog bérelni. Az utazni vágyók vagy kényszerülők pedig újra felértékelik, hogy a magánrepülővel való utazás során mindössze 20-30 személlyel kerülnek kapcsolatba, miközben egy hagyományos repülőút nagyjából 700 kontaktussal jár.

A Wired által idézett adatok szerint mindezek ellenére a kisgépek forgalma is csökkent idén, de messze nem olyan mértékben, mint az utasszállító repülőké. Az ágazat jövőjére nézve pedig kifejezetten kecsegtető, hogy idén sok új utas próbálta ki a magánrepülőket, és bebizonyosodott, hogy mindez nem csak a milliárdosok és hírességek kiváltsága. Twidell szerint a magánrepülő-utakra specializálódott cégeknek most kell meggyőzniük a repülni vágyókat arról, hogy a kisgépek használata egyáltalán nem számít luxusnak, hanem a nyugati világban a középosztály számára is elérhető alternatíva.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet koronavírus magánrepülőút repülés repülő Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Váczi István
2024. április 3. 15:52 Élet

Új korszak előtt a G7

Ahogy múlt héten beszámoltunk róla, új tulajdonoshoz kerül portálunk, ez a folyamat ma lezárult, így új kiadó működteti tovább a G7-et.

Debreczeni Anna
2024. április 3. 10:22 Adat, Élet

Lettországban él a legtöbb, Görögországban a legkevesebb gyermek állami gondozásban lakosságarányosan

Magyarországon a 20 463 állami gondozott gyermek 70 százaléka családoknál, 30 százaléka intézményekben élt a 2021-es adatok szerint.

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.