Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. május 24. 07:38 Élet

A járvány vámszedői: tízezreket kérnek el egy pár száz méteres fuvarért

A Kárpátaljáról származó Bagu Krisztián három éve tanul az ukrán-magyar határ közelében fekvő Vásárosnaményon. A járvány miatt azonban bezárt az iskolája, emiatt márciusban hazautazott Kárpátaljára. A 18 éves tanuló két hónappal később, május közepén indult vissza Magyarországra, hogy levizsgázhasson az iskolájában. Az átjutás viszont valóságos kínszenvedés volt: hiába érkezett meg a csapi határhoz hajnali fél 5-re, csak több mint 14 órával később, este 7-re jutott át a határ túloldalára.


A járványveszély miatt az ukrán-magyar határon egyedül a Záhony és Csap közötti átkelő működik, amelyen kizárólag autóval lehet átmenni. Aki Krisztiánhoz hasonlóan nem rendelkezik autóval, csak komoly költségek és rengeteg várakozás árán juthat át. Bár a határ elvileg éjjel-nappal nyitva van, Krisztián és több általam elért kárpátaljai szerint az ukrán oldal valójában csak délelőtt 10-től nyit ki a Magyarországra utazók számára.

Krisztián így hiába érkezett meg már hajnalban a határra, az autós sor csak 10-kor indulhatott meg. Próbált bekérezkedni egy sorban álló autóba, de senki sem segített rajta. Három-négy óra sikertelen próbálkozás után arra jutott, hogy muszáj lesz fizetnie, ha át akar jutni. A határon rengeteg olyan kisbusz várakozik, amelyek az autóval nem rendelkező emberek kiszolgáltatottságát kihasználva valószínűtlenül drágán viszik át őket a határon.

Ukrán határőrök mérik egy belépő sofőr testhőmérsékletét a Csapnál lévő Tisza közúti határátkelőn februárban. Fotó: Nemes János/MTI

Krisztiántól 1000 hrivnyát (12 ezer forintot) kértek el a fuvarért. Ez hatalmas összegnek számít Kárpátalján, ahol nagyjából a magyarországi negyedét-ötödét, 40 ezer forintnyi hrivnyát lehet keresni egy helyi üzemben. A hétfős kisbuszban öten ültek, tehát a sofőr egy pár száz méteres fuvarral többet keresett, mint egy gyári munkás havi fizetése.

Az ukrán oldalon gyorsan átjutottak Krisztiánék, de a magyar oldal rendkívül lassan haladt. A két határállomás közötti mintegy 800 méteres utat három-négy óra alatt tették meg. „Nagyon lassan dolgozik a magyar határ, 30-40 perc volt egy autó átvizsgálása” – mondta Krisztián. A lassú áthaladást a járványhelyzet miatti korlátozások indokolják.

A magyar állampolgársággal is rendelkező kárpátaljaiaknak igazolniuk kell a tartózkodási helyüket, ahol a rájuk váró kéthetes karantént eltöltik*vagy Záhonyba vonulnak a művelődési házba saját költségen, a visszatérő ukrán vendégmunkásoknak pedig több más dokumentum mellett munkáltatójuktól és tartózkodási helyükről is igazolást kell felmutatni. Az adminisztrációt pedig jelentősen lassítja, hogy sokan csak a határon töltik ki a karanténnal kapcsolatos iratokat.

Krisztián végül át sem jutott a kisbusszal a magyar oldalon, mivel három órás araszolás után a sofőr a határállomás előtt leszállította őket.

„A fuvaros elvette a pénzt, kidobott minket és otthagyott a két határ között”

– mondta Krisztián. Ekkor ismét sikertelenül próbált bekérezkedni egy autóba egy-két órán át, végül az egyik magyar határőr megszánta őket, és segített nekik átjutni este 7-kor.

Krisztiánhoz hasonlóan rengeteg kárpátaljai magyart és ukránt érint a – járványhelyzet miatt részben érthetően – nehézkes átjutás. A járvány miatt tízezres létszámban tértek vissza magyarországi vendégmunkások Ukrajnába, akiknek a jelentős része próbál most visszajutni Magyarországra és Európa más országaiba dolgozni vagy – Krisztiánhoz hasonlóan – vizsgázni (erről itt írtunk bővebben). Az érintettek számát szemléltetni, hogy a határátkelős információkat megosztó legnagyobb Facebook-csoportnak 40 ezer tagja van.

Hazautazó vendégmunkások a záhonyi határnál március 30-án. Balázs Attila/MTI

Ilyen például Zsolt is, aki sok más kárpátaljaihoz hasonlóan építőmunkásként dolgozik Magyarországon. Ő is azért ment haza március közepén, hogy a Kárpátalján élő családjával legyen a járvány alatt. A pénz miatt most már visszatérne Magyarországra, de az adminisztráció rendkívül bonyolult. A őt alkalmazó magyar cég több mint egy hete nyújtotta be a beutazási kérelemhez szükséges papírokat a magyar rendőrségnek, de Zsolt szerint még nem kaptak választ. Saját autóval készül az átlépésre, de így is jókora sorral számolhat.

„Ma például nincs sok ember a határon, 10 órakor nagyjából 50 autó volt, de így is legalább 4-5 óra átjutni a határon”

– mondta a határ forgalmáról egy férfi, aki fuvarokat szervez a két oldal között. Szerinte az elmúlt hetekben gyakran előfordul, hogy 6-7 órát kell várakozni a határon. Azt mondta, a bekérezkedés amiatt is működik ritkán, mert az egy autóban ülőknek ugyanarra a helyre kell utazniuk. Az autóval nem rendelkezőknek pedig meghatározóan szűkíti a lehetőségeit, hogy a járvány miatt a tömegközlekedés egész Ukrajnában leállt. Értelemszerűen vasúti közlekedés sincs a két ország között, így sokaknak nem marad más, mint a méregdrága kisbuszok.

„Rengetegen akarnak gyalogosan átmenni a határon. A fuvarok ára 30 eurótól (10 500 forint) kezdődik, de olyat is hallottam, hogy 150 dollárt (48 ezer forintot) kértek el valakitől” – mondta egy megkérdezett, aki önkéntesen segíti a határon átkelőket. A határátkelős csoportban hozzászóló is azt írta, hogy 20-30 ezer forintnyi összeget kértek el tőle a pár száz méteres útért. Szerinte amiatt ilyen magas a tarifa, mert a fuvarozóknak Ukrajnába visszatérve két hétre karanténba kell vonulniuk. A kisbuszok pedig azért dobják ki a két határ között az átutazókat, mert igazolások nélkül át sem tudnának menni a magyar oldalon.

Ukrajnába csak ukrán útlevéllel vagy személyivel lehet bejutni, ez viszont egyszerűbb, mivel a megkérdezettek szerint önkormányzati buszokkal 600 forintnyi hrivnyáért áthozzák azokat Ukrajnába, akik átléptek a magyar oldalon. Azt viszont egyik megkérdezett sem tudta, hogy Magyarország felé miért nem lehet igénybe venni ezeket a buszokat.

Ezekkel az önkormányzati buszokkal tudnak hazajutni a Magyarországról érkező átkelők. Fotó: Balázs Attila/MTI

Többen beszéltek egyébként arról is, hogy már a hazajutás is nehézkes volt az ukrajnai vendégmunkásoknak. Több százezren dolgoznak a magyar mellett német, lengyel, cseh, szlovák vagy éppen olasz gyárakban. Egy cseh gyárban akár 280 ezer forintnyi koronát is össze lehet szedni egy viszonylag könnyű gyári munkával. A járványtól való félelem, a gyárak leállása vagy a család miatt milliós nagyságrendben tértek haza vendégmunkások Ukrajnába márciusban.

Egy csehországi gyárban dolgozó kárpátaljai azt mondta, hogy a hatalmas igény miatt jelentősen növekedtek a távolsági buszok árai. Míg korábban Csehországból 20-25 ezer forintnyi koronából haza tudott utazni, márciusban 60-90 ezer forintra nőttek az árak. „Amelyik busz ki tudott jönni, minden pénzt megpróbált összeszedni” – mondta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz elszakított, állásukat elvesztő magyar migránsokUkrajnai vendégmunkások tízezrei tértek haza a járvány miatt. Soknak kellett döntenie a pénz és a család között az ingázás ellehetetlenülése miatt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Kárpátalja Ukrajna vendégmunkás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Fabók Bálint
2024. március 18. 10:11 Adat, Élet

Hol eszik a legtöbb zöldséget és gyümölcsöt Európában?

Több mint négyszer annyi gyümölcsöt és zöldséget esznek átlagosan Albániában, mint Szlovákiában. A magyar fogyasztás Európa alsó negyedében van.

Pálos Máté
2024. március 18. 04:34 Élet, Közélet

Több ezer oktató szólalt fel az egyre méltatlanabb bérek ellen három nagy állami egyetemen

Azonnali béremelést, az anyagi megbecsültség hiányának megszüntetését, továbbá a zavartalan és színvonalas oktatás biztosítását kérik a fenntartótól.

Lukács András
2024. március 17. 04:33 Élet

Gyermekeink egészségét veszélyezteti a műfű és a gumiburkolat

Egyre több kutatás bizonyítja, hogy a sportpályákon, játszótereken is használt műfüves, illetve gumiburkolatú felületeknek komoly környezeti és egészségi kockázatai vannak.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. március 16. 04:37 Adat, Élet

Kihajítaná az összes gázkazánt az EU a következő 15 évben

Elfogadta az Európai Parlament a gázfűtés kivezetésére irányuló szabályokat, a lépés erősen hat majd a magyar háztartásokra.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Stubnya Bence
2024. március 14. 13:33 Közélet

Lakhatási támogatással és munkásszállókkal próbálja enyhíteni a munkaerőhiányt a kormány

Két intézkedést is bejelentettek az elmúlt időszakban, a cél a belső munkaerőtartalékok hatékonyabb kiaknázása.