Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. július 17. 11:02 Élet

Elkezdődött, a svédek vasúttal váltanák ki a repülést klímavédelmi okokból

A svéd kormány utasította az állami közlekedési hatóságot (Trafikverket), hogy készítsen hatástanulmányokat, illetve terveket arra, hogy Svédország és Európa egyes nagyvárosai között naponta közlekedő éjszakai vonatjáratokat indítsanak – írja az International Railway Journal.

A Trafikverketnek gyorsan kell dolgoznia, már 2020. január 15-re jelentést kell készíteni a projekt állásáról, és jövő áprilisig be kell mutatni az eredményeket. Jelentős munkát kell addig elvégezni, mert nem csak útvonalakat kell javasolni, hanem ki kell dolgozni az új járatok üzleti tervét is. Meg kell határozni, hogy milyen fejlesztésekre lenne szüksége a svéd állami vasúttársaságnak a szolgáltatáshoz, mennyi bevételt hozhatnak az új útvonalak, vagy ki lehet-e ezeket szervezni magánvasúti cégeknek.

A Trafikverketnek fel kell vennie a kapcsolatot a járatokat fogadó országokkal, és tárgyalásokat kell kezdenie velük az esetleges közös finanszírozásról.

A kormány egyértelműen környezetvédelmi okokkal magyarázza a lépést, szeretné tartani a károsanyag-kibocsátás semlegességére tett tervét, amelynek fontos része a különböző utazási alternatívák kínálata. Ez pedig nem is burkoltan azt jelenti, hogy a repülős utazásokkal szemben szeretnének valós választási lehetőséget adni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár a légitársaság is arra figyelmeztet, hogy nem kell mindig repülniNyugat- és Észak-Európában egyre többen döntenek úgy, hogy klímavédelmi megfontolásokból nem ülnek repülőre. Kutatások szerint az ilyet etikus fogyasztás hatékony egyéni cselekvés lehet a klímaváltozás ellen.

Igaz, a svéd kormány ezzel a tervvel nem vállalt nagy kockázatot, mert a környezettudatos gondolkodásnak amúgy is az átlagosnál jobb hagyományai vannak Svédországban, ráadásul a vonatkozás mostanában ettől függetlenül is egyre népszerűbb.

Ennek ellenére egyelőre csak egy nemzetközi éjszakai vonat közlekedik Svédországból, ez Malmőt köti össze Berlinnel, de csak nyáron, és hetente csak háromszor. Belföldön a Stockholm-Malmö-Göteborg háromszögben mennek éjszakai vonatok, illetve jár még a svéd-norvég Lappföldet a fővárossal összekötő Stockholm-Narvik vonat is.

Mégis nagy vita kerekedhet abból, ha dél felé sok éjszakai vonat indul, mert szinte biztos, hogy ezek nem lesznek nyereségesek, vagyis állami támogatással futnak majd. Ahogy a svéd sajtó írja, egy magáncégnek kiszervezett Linköping-Kalmar járatból az állam évente 21 millió svéd korona bevételhez jut, a Narvikba tartó éjszakai vonat viszont 116 millió koronát visz el (ez azonban a régió eléréséhez kulcsfontosságú eszköz, megszüntetése elszigetelné az ország északi részeit).

További fontos érve a kritikusoknak, hogy az üzletemberek biztosan nem fognak repülő helyett éjszaka vonatozni, vagyis az új járatok utasai főleg a turistákból, magánutazókból kerülnek majd ki. Így pedig az állam azokat a vagyonosabb családokat fogja támogatni, amelyek eleve a drágább európai nyaralásokat terveznek. Ezzel szemben a repülés tisztán piaci alapon elégíti ki ezeket az igényeket.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet klímaváltozás repülő Svédország vonat Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.