Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. február 9. 16:49 Élet

Ha sokallod itthon a traffipaxokat, ne indulj el nyugat felé

Bár az elmúlt időszakban többször is téma volt a magyar médiában a hazai traffipax-helyzet, sőt komoly vitákat is kavart a téma, nemzetközi összevetésben nem számít különösen aktívnak ebből a szempontból a magyar rendőrség. Az uniós országok többségében sokkal intenzívebben és gyakran hatékonyabb eszközökkel mérik az autósok sebességét a hatóságok, mint itthon.

Az SCDB közel 80 államról – köztük az összes uniósról – vezet traffipax-statisztikákat, és ezekből az látszik, hogy sem az ország területéhez, sem az úthálózat hosszához viszonyítva nincs sok sebességmérő készülék Magyarországon. Előbbi szempontból az EU-ban a belgák vezetnek, náluk ezer négyzetkilométerenként közel 70 trafi van, miközben nálunk ugyanez kevesebb, mint három.

Persze régiós összevetésben még ez sem számít olyan rossznak, hiszen csak Csehországban és Szlovéniában mérnek több készülékkel. A szlovákoknál például az SCDB szerint szinte egyáltalán nincsenek traffipaxok (az egész országban összesen egy tucatnyi), és Romániában is csak ezer négyzetkilométerenként egyet helyeztek ki.

 

Az egyes országok között nemcsak a traffipaxok számában, de azok típusában is elég komoly eltérések vannak. Itthon például szinte kizárólag olyan készülékeket használnak, amelyek csak a sebességet mérik, és az ilyen berendezések dominálnak a németeknél, a franciáknál és Ausztriában is.

Több helyen azonban egyre elterjedtebbek a közlekedési lámpákhoz kapcsolt mérőeszközök. Ezek egy része csak azt figyeli, hogy az autós zöld jelzésen hajt-e át, sok esetben azonban már sebességet is mérnek. Belgiumban és Hollandiában például az összes traffipax fele már ilyen kombinált készülék. Csak a közlekedési lámpa figyelembe vételét főleg az Egyesült Államokban és Kanadában ellenőrzik gépekkel, de Olaszországban is érdemesebb sárga jelzésnél inkább a lassítást, mint a gyorsítást választani.

A sok szakértő által a gyorshajtás elleni leghatékonyabb fellépésnek tartott átlagsebesség-mérés egyelőre nem különösebben elterjedt, de érdekes módon épp egy közép-európai ország jár élen ezen a területen. A SCDB adatai szerint a világszerte kihelyezett több mint 75 ezer mérőeszköz mindössze 5 százaléka ilyen, a bő 3800 berendezésből viszont 478 Csehországban van.

A cseheknél az összes trafi kétharmada átlagsebességet mér,

vagyis azt figyeli, hogy egy adott, jellemzően több kilométeres útszakaszt mennyi idő alatt teszi meg az autó, és ebből kalkulálja ki a sebességet.

A módszert azért tartják hatékonynak, mert nemcsak egy adott ponton – amit ráadásul sok esetben ismer az autós – mér, hanem egy teljes útszakaszon készteti lassításra a sofőröket. Az átlagsebesség-mérés bevezetésére egyébként itthon is van esély, legalábbis Halmosi Zsolt országos rendőrfőkapitány-helyettes tavaly ősszel arról beszélt, hogy ha adottak lesznek a jogszabályi feltételek, akkor bevezethetik.

Élet gyorshajtás sebességmérés traffipax Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Avatar
2019. április 18. 16:54 Élet

Vannak női szupersztárok, de messze még az esélyegyenlőség a művészetben

A 2015-ben eladott 100 legdrágább műalkotásból 99-et férfiak készítettek, de a helyzet így is sokat javult az utóbbi pár évtizedben.

Váczi István
2019. április 18. 14:37 Élet

Az IKEA valójában azért sikeres, mert meg kell szenvedni a bútoraival

Ha valamivel meg kell dolgozni, akkor az eredményt értékesebbnek találjuk, mintha ugyanazt készen kaptuk volna.

Jandó Zoltán
2019. április 18. 06:47 Élet, Vállalat

Elárasztják a töltők az országot, mégis extrém sport a villanyautózás

Robbanásszerű növekedésnek indult tavaly az elektromosautó-töltők piaca itthon, de a koncepció nélküli fejlesztések miatt az ország továbbra sem átjárható.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. április 19. 17:09 Világ

Trump szeretett volna bűncselekményeket elkövetni, de nem sikerült neki

Nagyon súlyos, amit Trumppal és az oroszokkal szemben megállapít a két éve várt Mueller-jelentés. Az elnök mégsem bukik bele.

Avatar
2019. április 17. 17:03 Közélet, Vállalat

A multik és a járadékszedők árnyékában élnek a magyar vállalkozások, de van remény

Egy kisebb válság közeledik, ami az államtól függő cégek és a multik meggyengítésével még jót is tehet a saját teljesítményükre alapozó magyar vállalkozásoknak.

Tóth István János
2019. április 16. 17:39 Közélet

Két példa a történelemből, ami megmutatja, miért nincs tudomány szabadság nélkül

Évszázados károkat okozhat Magyarországnak a pusztítás, amit a kormány most a kutatóhálózatoknál véghezvisz.