Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. február 3. 07:32 Élet

Simán leszólítják és castingra hívják a gyerekedet az utcán, és ez egyáltalán nincs rendben

Bevett szokás lett Budapesten, hogy kiskorú gyerekeket szólítanak le az utcán olyan modellügynökségek, amelyek többek között potenciális gyerekszereplőket keresnek az adatbázisukba. A módszer általában az, hogy a gyereket megszólító, általában szintén fiatalok bemutatkoznak, elmondják, hogy melyik ügynökséget képviselik, mobiltelefonon megmutatják az ügynökség honlapját és közösségi oldalát, majd felajánlják, hogy ha érdekli egy casting lehetősége a gyereket, akkor adja meg valamelyik szülője telefonszámát, amelyen egyeztetni tudják a részleteket.

A szülők egy részét rögtön kiveri a víz, már csak azért is, mert ismeretlenek szólították le a 14 év alatti gyereküket például az iskola kapuja előtt. Ezúttal azonban nem a bűnügyi rovatba tartozó esetekről van szó, hiszen mint kiderül, valóban létező modellügynökségek keresnek maguknak szereplésre alkalmas gyerekarcokat. A gyakorlat azonban ennek ellenére sincs rendben.

Ahogy Vereb Anita, a SmartLegal Schmidt and Partners adatvédelemmel is foglalkozó ügyvédje mondja, problémás lehet, ha a gyereket megszólítják és tőle személyes adatokat gyűjtenek, például a nevét vagy a szülője elérhetőségeit. Rögtön felmerül a kérdés, hogy milyen alapon kezeli a felvett adatokat az ügynökség, illetve annak megbízottja, mert az ilyen esetekben leginkább a hozzájáruláson alapuló adatkezelés jöhet szóba.

A gyerek helyett viszont ilyen esetben 14 éves koráig csak a szülője tud nyilatkozni, de 14 éves kor felett is csak a szülő hozzájárulásával érvényes a gyerek nyilatkozata.

Az a furcsa helyzet áll tehát elő, hogy az ügynökségnek először be kellene szereznie a szülő hozzájárulását ahhoz, hogy a gyerek elárulja neki a szülő adatait. Ez persze értelmetlen az adott szituációban, de egyben azt is jelenti, hogy valójában nem lehet így adatokat bekérni egy gyerektől.

Az ügynökségeknek mindenképpen a szülőn keresztül kellene eljutni a gyerekhez, ami az utcai toborzás esetén csak úgy képzelhető el, ha a szülő jelenlétében szólítják meg a gyereket, és teszik meg az ajánlatukat. Ám még ekkor is csak akkor lenne igazán tiszta az ügy, ha az ügynökség előzetesen megfelelő tájékoztatást adna arról, hogy pontosan ki lesz az adatok kezelője, saját maga, vagy esetleg más számára végzi a toborzást. Sőt, formailag azt is előre kellene tisztázni, hogy milyen célból, meddig és milyen alapon kezelik az elkért adatokat. Erre azonban egy utcasarkon aligha van reális lehetőség, egy honlap vagy egy közösségi oldal bemutatása pedig nemhogy a gyerek, de adott esetben még a szülő számára sem jelenthet biztosítékot arra, hogy létező ügynökségről, jogi személyiségről van szó.

Ha a szülő végül elviszi a gyereket egy castingra, ahol fotózzák és videófelvételeket készítenek róla, akkor fontos lehet tudni, mondja az adatjogász, hogy ehhez külön hozzájárulást kell adni. Ez nem azonos, illetve nem teljesen azonos azzal az adatkezeléshez adott hozzájárulással, amit esetleg korábban már megadott a szülő. A képmás felhasználásához adott hozzájárulás esetén ugyanis szintén alkalmazni kell az életkorból adódó többletkövetelményeket, vagyis 14 év alatt csak a szülő engedélye alapján, 14 év felett pedig csak szülői hozzájárulással fotózható egy gyerek. Ráadásul külön engedélyre van szükség a fényképek elkészítéséhez és utána a felhasználásához is.

Ez alól csak szűk körben van kivétel a bírói gyakorlat alapján: ha a fénykép kifejezetten konkrét felhasználásra készül, akkor az elkészítéshez való hozzájárulás kiterjed a nyilvánosságra hozatalra is. Ilyen lehet például, ha a felvételkészítés előtt tájékoztatják a szülőt, hogy a fényképek egy konkrét cég reklámkampányához készülnek és azokat a cég a honlapján, illetve nyomtatott vagy internetes sajtóban közzéteszi, és a szülő ennek tudatában megadja a hozzájárulást a fénykép elkészítéséhez.

-mondja a szakértő.

Érdemes tehát a szülőnek nagyon körültekintően eljárni, amikor engedélyezi a gyermeke fotózását és már az elején tisztázni, hogy mire terjed ki az engedély.

Az ügynökségek ugyanis valószínűleg igyekeznek minél szélesebb körű hozzájárulást nyerni, és nem szerencsés, ha egy jogvitában kell utólag tisztázni, hogy kiterjedt-e az engedély például arra, hogy a gyerek óriásplakátokon szerepeljen.

Óvatosságra inthet, ha az ügynökség nem ad át adatkezelési tájékoztatót, vagyis nem tájékoztat pontosan arról, hogy a gyűjtött személyes adatokat, ideértve a fényképeket vagy például a gyermek azonosító adatait hogyan, meddig és milyen célból tárolja.

Élet adatvédelem casting fotózás gyerek leszólítás modellügynökség szülő toborzás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Váczi István
2019. november 21. 10:14 Élet

Elkaszálta egy bíróság a Ryanair csomagszabályzatát

Túlzónak minősítette egy spanyol bíróság a brit fapados légitársaság csomagszabályzatát, és megtiltotta számára, hogy a jövőben változatlan formában alkalmazza.

Fabók Bálint
2019. november 19. 12:10 Adat, Élet

Magyarországon 330 ezren élnek WC nélkül, Romániában ötmillióan

Ha valaki nem értesült volna róla, ma van a WC világnapja, ami elsőre talán megmosolyogtató lehet egy számítógép mögül a nyugati világból. Az esemény azonban egy kifejezetten súlyos problémára igyekszik felhívni a világ figyelmét. Az öblítővizes (vagy angol) WC hiánya ugyanis rendkívüli egészségügyi kockázat, az ENSZ becslése szerint sok százezren halnak meg évente a higiénikus WC-k hiánya miatt.

Avatar
2019. november 17. 07:13 Élet

Téves és káros hiedelem, hogy a korán kelés javítja a diákok teljesítményét

Több tudományos módszerrel is megállapították, hogy jót tesz a diákok teljesítményének, ha ki tudják aludni magukat.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. november 20. 16:23 Vállalat

Az állami média állami hirdetésein is Mészáros Lőrinc és köre keres

Az állami média reklámbevételének 12 százalékát tarthatja meg az a Mészáros Lőrinchez köthető cég, amely megnyerte az MTVA közbeszerzését.

Jandó Zoltán
2019. november 19. 17:30 Világ

Magyarország nem nyert a nagyhatalmak háborúján, bezzeg a csehek és a szlovákok

Bár az Egyesült Államok külkereskedelme elég látványosan átalakult a Kínával folytatott kereskedelmi háború miatt, Magyarország ebből nem tudott profitálni.

Bucsky Péter
2019. november 19. 06:59 Közélet

Hatmilliárdos gödörből kell kihúzni Tarlósék elfuserált projektjét

Még a tesztkapukat is leszerelik a bedőlt e-jegyrendszer után, 8,6 milliárdért cserébe két szervere és pár kétséges hasznú szoftvere marad a BKK-nak.