Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2018. szeptember 6. 11:51 Élet

Vakmerően provokál a Nike az amerikai kultúrharcban, de jól is kijöhet belőle

Az Egyesült Államok egyik felében nemzetáruló, a másik felében nemzeti hős Colin Kaepernick, a San Francisco-i amerikaifutball-csapat korábbi irányítója, akiből a Nike váratlan húzással fő reklámarcot csinált. Kaepernick kezdeményezte ugyanis az amerikai bűnüldözés igazságtalanságai elleni tiltakozássorozatot – ez abból állt, hogy letérdelt, amíg a meccsek előtt a himnuszt játszották -, ami egymás ellen fordította az NFL konzervatív tulajdonosait, illetve nézőinek jelentős részét, és a többségében afroamerikai játékosokat.

A Nike döntése elképesztően provokatív volt, hiszen Kaepernicknél kevés megosztóbb figura van most az USA-ban (legfeljebb maga Trump elnök, aki gyakran száll be a Kaepernick-vitába, természetesen az átellenes oldalon, volt például, hogy káromkodva követelte az NFL-tulajdonosoktól, hogy rúgják ki a tiltakozó játékosokat). Nem is érhetett sokakat meglepetésként, hogy rögtön hangos tiltakozás kezdődött, Nike-vásárlók gyújtották fel sneakerjeiket, vágták le a zoknijukról a Nike-logót.

Először a Nike részvényárfolyama sem reagált jól, 3 százalékot esett a reklám megjelenése után. Nyilván nem az elégetett cipőkről van szó (azokat már megvették a fogyasztók), hanem az esetleges bojkott hatásáról. (A részvény egyébként idén eddig közel 30 százalékot emelkedett, szóval volt honnan esni.)

Mégsem biztos, hogy a Nike rosszul jön ki ebből az ügyből. Eleve, becslések szerint csak ez a botrány 43 millió dollárnyi ingyenpublicitást hozott nekik (többségében pozitívat). Ezt megerősítette, hogy Trump elnök is úgy érezte, hogy hozzá kell szólnia ehhez az ügyhöz is – érdekes módon éppen Trump fejlesztette tökéletesre az elnökválasztási kampányában a módszert, hogy minden provokatív gusztus után reklámidőként felbecsülhetetlen értékű nyilvánossághoz jutott.

De ennél mélyebben kalkulált a reklám üzenete. A Nike fogyasztói ugyanis inkább nagyvárosiak, inkább fiatalok, és sokkal nagyobb arányban nem fehérek, mint az USA egésze. Ezért úgy érezhették, hogy egy ilyen pozicionálás hosszú távon egyáltalán nem fog ártani a brand értékének. (A cégnek egyébként sem idegen helyzet, hogy arcaival botrányba kerül, elég Lance Armstrongra vagy Tiger Woodsra gondolni.)

A #metoo hullám idején vált igazán látványossá, hogy az amerikai nagyvállalatok kulturálisan más világban élnek, mint az amerikai politikusok. Miközben az USA-ban egy elnökválasztáson az sem volt probléma, hogy Trumpról kiszivárgott egy felvétel, amin arról beszélt, hogy egy nőt egy sztár bárhol fogdoshat, addig a vállalatok már az első nyilvánosságra került panaszoknál kirúgták a gyanúba került vezetőket.

Ennek a fő oka az, hogy az amerikai nagypolitikában azokban a kulturális régiókban dőlnek el a választások, amelyek javarészt konzervatívak (középnyugati rozsdaövezet, Florida). A nagyvállalatok viszont azokra a fogyasztókra és elcsábítani remélt munkavállalókra utaznak, akik főleg az urbánus, jól képzett rétegből kerülnek ki. Ezért várhatóan a jövőben egyre inkább fel fog értékelődni a nagyvállalatok és a politika közötti kulturális üzengetés.

Élet colin kaepernick kultúrharc NFL Nike Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Avatar
2021. május 2. 18:01 Élet

Van megoldás a széthagyott közösségi rollerekre és biciklikre

Jól kialakított pontozórendszerrel és visszajelzéssel csökkenthető a nem megfelelő használat.

Torontáli Zoltán
2021. április 30. 12:40 Élet, Világ

Szicília az egy euróért kapható házak Mekkája lett

Újabb 900 ingatlannal bővült az egyébként sem szűkös kínálat.

Stubnya Bence
2021. április 29. 12:38 Élet, Világ

Beárazták a britek, hogy a természet mennyivel dobta meg a turisztikai bevételeket

2019-ben 7 milliárd fonttal. A természetet beárazva igyekszik előmozdítani a környezetvédelem ügyét az Egyesült Királyság.

Fontos

Stubnya Bence
2021. május 8. 07:34 Podcast

Miért fogadták el csendben az ápolók, hogy az orvosok helyzete javult, miközben az övék még romlott is?

Hosszú távon a magyar betegek érdeke is az, hogy az egészségügyi reformból kihagyott ápolók összefogjanak a helyzetük javításáért - Szabó Imrével és Fabók Bálinttal erről beszélgettünk az e heti G7 Podcastban.

Jandó Zoltán
2021. május 7. 05:42 Vállalat

A magyar cég, amely kiszívja a hőt a Földből

A Mol nem csapott le az ötletükre, így végül úgy döntöttek, maguk csinálják meg a világszinten is egyedinek számító fűtőművet, amelynek külföldön is lehet piaca.

Avatar
2021. május 6. 16:27 Közélet

A módosított magyar költségvetés tele van átláthatatlan és trükkös számítással

A kormány a saját prognózisától is eltér az előirányzatokban, és még regionális összehasonlításban is gyenge a teljesítménye.