Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2018. szeptember 6. 11:51 Élet

Vakmerően provokál a Nike az amerikai kultúrharcban, de jól is kijöhet belőle

Az Egyesült Államok egyik felében nemzetáruló, a másik felében nemzeti hős Colin Kaepernick, a San Francisco-i amerikaifutball-csapat korábbi irányítója, akiből a Nike váratlan húzással fő reklámarcot csinált. Kaepernick kezdeményezte ugyanis az amerikai bűnüldözés igazságtalanságai elleni tiltakozássorozatot – ez abból állt, hogy letérdelt, amíg a meccsek előtt a himnuszt játszották -, ami egymás ellen fordította az NFL konzervatív tulajdonosait, illetve nézőinek jelentős részét, és a többségében afroamerikai játékosokat.

A Nike döntése elképesztően provokatív volt, hiszen Kaepernicknél kevés megosztóbb figura van most az USA-ban (legfeljebb maga Trump elnök, aki gyakran száll be a Kaepernick-vitába, természetesen az átellenes oldalon, volt például, hogy káromkodva követelte az NFL-tulajdonosoktól, hogy rúgják ki a tiltakozó játékosokat). Nem is érhetett sokakat meglepetésként, hogy rögtön hangos tiltakozás kezdődött, Nike-vásárlók gyújtották fel sneakerjeiket, vágták le a zoknijukról a Nike-logót.

Először a Nike részvényárfolyama sem reagált jól, 3 százalékot esett a reklám megjelenése után. Nyilván nem az elégetett cipőkről van szó (azokat már megvették a fogyasztók), hanem az esetleges bojkott hatásáról. (A részvény egyébként idén eddig közel 30 százalékot emelkedett, szóval volt honnan esni.)

Mégsem biztos, hogy a Nike rosszul jön ki ebből az ügyből. Eleve, becslések szerint csak ez a botrány 43 millió dollárnyi ingyenpublicitást hozott nekik (többségében pozitívat). Ezt megerősítette, hogy Trump elnök is úgy érezte, hogy hozzá kell szólnia ehhez az ügyhöz is – érdekes módon éppen Trump fejlesztette tökéletesre az elnökválasztási kampányában a módszert, hogy minden provokatív gusztus után reklámidőként felbecsülhetetlen értékű nyilvánossághoz jutott.

De ennél mélyebben kalkulált a reklám üzenete. A Nike fogyasztói ugyanis inkább nagyvárosiak, inkább fiatalok, és sokkal nagyobb arányban nem fehérek, mint az USA egésze. Ezért úgy érezhették, hogy egy ilyen pozicionálás hosszú távon egyáltalán nem fog ártani a brand értékének. (A cégnek egyébként sem idegen helyzet, hogy arcaival botrányba kerül, elég Lance Armstrongra vagy Tiger Woodsra gondolni.)

A #metoo hullám idején vált igazán látványossá, hogy az amerikai nagyvállalatok kulturálisan más világban élnek, mint az amerikai politikusok. Miközben az USA-ban egy elnökválasztáson az sem volt probléma, hogy Trumpról kiszivárgott egy felvétel, amin arról beszélt, hogy egy nőt egy sztár bárhol fogdoshat, addig a vállalatok már az első nyilvánosságra került panaszoknál kirúgták a gyanúba került vezetőket.

Ennek a fő oka az, hogy az amerikai nagypolitikában azokban a kulturális régiókban dőlnek el a választások, amelyek javarészt konzervatívak (középnyugati rozsdaövezet, Florida). A nagyvállalatok viszont azokra a fogyasztókra és elcsábítani remélt munkavállalókra utaznak, akik főleg az urbánus, jól képzett rétegből kerülnek ki. Ezért várhatóan a jövőben egyre inkább fel fog értékelődni a nagyvállalatok és a politika közötti kulturális üzengetés.

Élet colin kaepernick kultúrharc NFL Nike Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2019. április 25. 15:22 Élet

Komoly tudományos vita szól arról, hogy mivel kell szárítanod a kezed a vécében

Pedig igazából az egésznek nincs túl nagy jelentősége, ha néhány alapvető higiéniai szempontot figyelembe vesz az ember.

Fabók Bálint
2019. április 24. 11:35 Élet

Új korszak jöhet a hentesnél: a sertéshús drágább lehet, mint a marha

Már hónap alatt akár hatvan százalékkal is drágulhat a sertéshús ára Magyarországon a Kelet-Ázsiában egyre inkább terjedő sertéspestis miatt.

Torontáli Zoltán
2019. április 24. 06:47 Élet

Kinyomoztuk, hogy indulás előtt mennyi idővel legolcsóbb a repülőjegy

220 napon keresztül követtük egy tervezett londoni utazás legolcsóbb repülőjegyének árváltozását, és az eredmény sok szempontból elgondolkodtató lett.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. április 24. 17:35 Közélet

A Fidesz lemodellezte a szocializmus legnagyobb hibáit a magyar fociban, és elbukott

A magyar foci nem a rengeteg állami támogatás ellenére rossz, hanem épp amiatt. A korlátlan forrás ugyanis az eredményességre való törekvést utolsó csíráit is kiírtja a labdarúgásból.

Jandó Zoltán
2019. április 20. 07:58 Adat, Közélet

Kértek 170 milliárdot a magyar focira, a kormány négyszer annyit adott

Az volt a terv, hogy 2019-re a labdarúgás a költségvetés nettó befizetője lesz, azaz nem viszi, hanem hozza majd a közpénzt. Ehelyett az idén több mint 100 milliárd megy el focira.

Kasnyik Márton
2019. április 19. 17:09 Világ

Trump szeretett volna bűncselekményeket elkövetni, de nem sikerült neki

Nagyon súlyos, amit Trumppal és az oroszokkal szemben megállapít a két éve várt Mueller-jelentés. Az elnök mégsem bukik bele.