Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. augusztus 14. 14:51 Élet

Jót tesz a gyerekeknek a dugódíj

A nagyvárosok úthálózatát egyre jobban megterhelő autós forgalom korlátozásának az egyik legtriviálisabb módja a dugódíj bevezetése, amiben sokan csak az autósok újabb lehúzását látják. Pedig a torlódások idő- és pénzveszteséget okoznak a közlekedőknek, a környezetet és a városlakókat pedig súlyosan terhelik a levegő- és zajszennyezéssel az araszoló autók. A belvárosi úthasználat fizetőssé tételét ezért Budapesten is évtizedek óta rebesgetik*Már 1992-ben készültek tanulmányok a budapesti útdíjazás megvalósíthatóságáról., azonban a világ számos nagyvárosában már rég bevett gyakorlat, így egyre inkább akad tapasztalat a hatásait illetően.

Egy nemrégiben készült tanulmány stockholmi adatokon vizsgálta meg, hogy érzékelhető-e a levegő minőségén és a lakosság egészségén a dugódíj bevezetése. A svéd fővárosban 2006 januárjában vetették ki a dugódíjat egy hét hónapos kísérleti időszak erejéig, majd 2007-ben megtörtént a díjfizetés tényleges bevezetése. A kutatók a többnyire kipufogógázokkal levegőbe kerülő úgynevezett szálló por (PM10) és nitrogén-dioxid koncentrációját mérték a stockholmi levegőben, és megvizsgálták azt is, hogy a jórészt a légszennyezés miatt kialakuló asztmás betegségek gyakorisága hogyan alakult a belvárosi gyerekek körében 2004 és 2010 között.

Az eredmények biztatóak, legalábbis a városlakók és a környezetvédők számára, a kevésbé környezettudatos autósok lehet, hogy nem örülnek.

A dugódíj bevezetésével ugyanis a svéd főváros légszennyezettsége jelentősen csökkent, és az asztmás tünetek is visszaszorultak a gyerekek körében.

Az alábbi ábrákon mindez jól látszik. A bal oldali grafikon azt mutatja, hogy mekkora különbség volt a levegő szálló por koncentrációját nézve a dugódíjas övezet és a zónán kívüli területek között (a kék vonalak szemléltetik az egyes időszakok átlagait). Az első, 2004 és 2006 közötti szakaszhoz képest a próbaidőszakban olyan gyorsan javult a belvárosi levegő, hogy még tisztább is volt, mint a fizetős övezeten kívüli mérési helyszíneken – és ugyanez volt a helyzet a végső bevezetés után is. (Ezt mutatják a 0 alatti értékek.) Érdekesség, hogy a próbaidőszak után azonnal visszaugrott a vizsgált helyszínek közötti különbség a korábbi szintre.

Ugyanez az ingadozás a jobb oldali diagramon nem figyelhető meg, a zónán belül élő gyerekek asztmás tünetei a próbaidőszak óta folyamatosan csökkentek a Stockholmon kívüli társaikhoz képest.

Forrás: NBER

A stockholmi légszennyezést a mérések szerint 5-15 százalékkal mérséklő dugódíj bevezetését Budapest eredetileg 2013-ra vállalta, ugyanis a négyes metró uniós támogatásának ez volt az egyik feltétele. Azonban ez nem történt meg azóta sem, sőt, jogszabályok lehetetlenítik el a bevezetését. Emiatt elképzelhető, hogy a metróépítésre kapott támogatás egy részét vissza kell majd fizetni az EU-nak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet asztma dugódíj környezetszennyezés légszennyezés stockholm Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Váczi István
2024. július 19. 11:22 Élet

Tavaly a mezőgazdaság mentette meg a magyar gazdaságot, idén viszont lehúzhatja

A forróság és a szárazság egyre inkább veszélyezteti a kukorica és a napraforgó termését, ami negatívan befolyásolhatja az ország gazdasági teljesítményét.

Torontáli Zoltán
2024. július 19. 05:26 Élet

Sok buktatót és csapdát kell elkerülnie, aki az otthonfelújítási milliókra pályázik

Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.