Tényleg elárasztanak mindent a nyugaton leselejtezett roncsautók? Valóban ennyivel több lett a terepjáró? Egyáltalán, hogyan alakul át a magyar autóállomány? Maseratiból, Teslából vagy Zaporozsecből van több az utakon? Erről minden autósnak vannak meglátásai saját tapasztalatok alapján, mi viszont most összeszedtük az összes elérhető statisztikát, hogy meg tudjuk válaszolni ezeket a kérdéseket.
Néhány érdekesség abból, amit megtudtunk: 2017 végén
volt a magyar utakon. De talán ennél is meglepőbb, hogy még mindig 42 ezer Lada van forgalomban, és Trabantból is 11 ezer, Wartburgból már csak 6537, Moszkvicsból pedig 362 darab. A szocialista blokk talán legrosszabb autójából, a Zaporozsecből is van még 35 darab. Talán csak egy hasonlóan rossz autó volt még, a román Oltcit, amiből már csak 16 darab közlekedik.
Összesen 3 458 293 darab személyautó volt forgalomban tavaly év végén, amiből 45 432 volt terepjáró. Érdekes, hogy bár úgy érezzük, egyre több ilyen autó van az utakon, a statisztikák szerint nem nőtt a számuk olyan sokkal.
Az biztos, hogy az új autó értékesítések nagyon beindultak: 2013-hoz képest több mint a duplájára nőtt az újonnan eladott autók száma. Érdekes módon szinte kivétel nélkül mindegyik márka eladásai nőttek az utóbbi évek mindegyikében, a sorrendjük kezd átalakulni. A Suzukit a Volkswagen, az Opel és a Ford is leszoríthatja a legnépszerűbb márkák listájáról. Ráadásul ezekből nem csak új, hanem használt autó is jön be szép számmal nyugatról.
A legöregebb üzemképes személyautó Magyarországon egy 1897-es francia gyártású Panhard Levassor. Általában persze a volt szocialista autók a legöregebbek, de például az olyan nagyobb presztízsű márkák is igen öregek, mint a BMW (12,6 év) vagy a Mercedes (14,5 év), ezek túlnyomó többsége nyugaton kidobott modell.
Az egyes márkák átlagéletkora között nagy különbségek is lehetnek, de a legnépszerűbb márkák egyformán öregek. Összegyűjtöttük a legfiatalabb és legöregebb márkákat is: a Dacia és az Infiniti a leginkább új autókkal jelen levő márkák az utakon.
Hiába nőtt az új autó eladások száma elég dinamikusan az elmúlt években, a 2013-as 13 éves átlagéletkor 2017-re 14,1-re nőtt. Ahhoz, hogy a 2013-as személyautó állomány ne öregedjen, évente 234 ezer autót kellett volna eladni. A mostani éves 271 ezer autó eladás elvben azt jelentené, hogy végre fiatalodik a flotta, ha az öreg kocsikat ki is dobják. De nagyon sok használt autót hoznak be főleg nyugati uniós országokból. Mivel erre nem volt elérhető adat, megpróbáltuk kiszámolni, mennyi autó érkezhet használtan Magyarországra nyugatról.
Azt tudjuk, hogy évente hány darab új személyautót adnak el, és a NAV adataitól az is látható, hogy mennyi regisztrációs adót szednek be. Mivel ezt akkor kell megfizetni, amikor egy autót először helyeznek forgalomba Magyarországon, ki lehet vonni az új autók számát, és akkor megkapjuk, hogy megközelítőleg mennyi használt autó érkezett.
Számításaink szerint a behozott használt autók száma messze elmarad az új autók számától, de dinamikusan növekszik: a 2013-as 10-ről 2016-ra 20 ezerre*A NAV az adatokat 2017-re csak az év második felében fogja nyilvánosságra hozni, kérdésünkre nem küldtek friss adatokat.. A selejtezett autók száma is növekedni kezdett számításaink szerint. A 2013-as 82 ezer után 2016-ban 143 ezerre emelkedett, de ez még mindig igen kevés, messze elmarad az új autó beszerzésektől.
Egy másik módszerrel azt is megnéztük, a különböző autómárkák között milyen arányban vannak a külföldről használtan importált autók 2017 végén.*Az autó nyilvántartásban elérhető, hogy melyik évben gyártották az összes autót, ami 2017 végén a magyar utakon futott. Ezt összehasonlítottuk a KSH adataival, amely azt tartalmazza, hogy melyik évben mennyi autót helyeztek forgalomba Magyarországon. Azokat a márkákat vizsgáltuk, amelyekből legalább 100 darab futott az utakon. Az jött ki, hogy az Audi, a Fiat, a Volkswagen és a BMW személyautókból van az utakon a legtöbb használt import. Gyakorlatilag minden második Audit használtan külföldről hoztak be a 2000 és 2017 közti időszakban. A leginkább itthoni eredetű állománya a Toyotáknak és a Chevroleteknek van, ezek közül csak minden tizedik használt import.
Viszont ha úgy számoltunk, hogy a KSH adatait vettük alapul (amiben az összes, először Magyarországon üzembe helyezett autó benne van, tehát az új és a használt import is), és ebből levontuk az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) az új autók eladására vonatkozó adatait, akkor viszont sokkal nagyobb számok jönnek ki. E szerint az utóbbi években már több használt autót hoztak be Magyarországra, mint amennyi újat adtak el. Kérdés, ez miért nem látszik a NAV adatokban is.
Mint minden másban, egy főre jutó autók számában is nagy különbségek vannak Magyarországon. A magyar megyék közül ezer főre jutó legtöbb autó Pest megyében van (411 darab), míg a legkevesebb Borsod-Abaúj-Zemplén megyében (289 darab). Az ezer főre jutó személygépkocsik száma nem csak a gazdasági fejlettségtől függ, hiszen a messze leggazdagabb térség, Budapest esetében közepesen sok autó van. A kevésbé városias megyékben viszont magasabb az autók száma, feltehetően már csak azért is, mert a kisebb falvakban nem túl jó a közösségi közlekedés minősége.
2010 és 2017 között Veszprém és Zala megyékben nőtt a legjobban a személyautók száma, hét év alatt 59-63 százalékkal. A többi nyugat-dunántúli megyében is nagyon magas volt a növekedés, feltehetően azért is, mert egyre többen ingáznak Ausztriába. A legkisebb növekedés 9 százalékkal Budapesten volt.
Érdemes még az autóbuszok összetételét is megvizsgálni. Még mindig minden ötödik busz a magyar utakon Ikarus, pedig a kilencvenes évek közepe után, tehát az elmúlt 20 évben csak néhány száz távolsági busz készült Ikarus néven, tehát az Ikarusok többsége igen öreg, számításaink szerint átlagéletkoruk 25 év. A rendszerváltás után létrejött egyetlen stabilan működő magyar buszgyár, a Kravtex 1501 busza volt forgalomban. Ennél is több busz van a két magyarországi német autógyár buszos márkáiból: Mercedesből 2302 darab, a VW csoporthoz tartozó MAN-ből 1548 darab.
A legalább 9 főt szállító kisbuszok közül minden második vagy Ford vagy Mercedes. Ezek se fiatal járművek, közel 14 év az átlagéletkoruk, ami nem jó jel, ha a várható baleseti arányra gondolunk. Itt már szinte teljesen kikoptak a volt szovjet járművek, két darab Latvia és egy darab Robur tűnik csak fel.
Élet
Fontos