A 257 milliárdos propaganda is hozzájárulhatott Rogán Antal szankcionálásához
A kék kormányzati plakátok nyolc évvel ezelőtti megálmodása óta összesen több mint 257 milliárd forintot költött ilyen kommunikációs kampányokra a múlt héten amerikai szankciós listára tett Rogán Antal minisztériuma.
A Miniszterelnöki Kabinetiroda kampányokra kiírt tenderei a kezdetektől „az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátása” kódnév alatt futnak. Ez egészült ki 2018 végén az „Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai szintéren történő kormányzati kommunikációval kapcsolatos feladatok ellátásával”.
A közbeszerzéseket a minisztérium nagyon konzekvensen meg is számozza. Az utolsó elérhető tájékoztatás szerint előbbiből (az állampolgári tájékoztatásból) szűk nyolc év alatt 47 darab volt, míg utóbbiból (az Európa jövőjét érintő kommunikációból) 2018 novembere óta 39.
A közbeszerzések értéke elég széles sávban szóródott, igaz, az elmúlt három-négy évben a jelek szerint elkezdték valamennyire egységesíteni őket. Ebben az időszakban egyre gyakoribbak voltak az olyan kiírások, ahol a keretösszeg épp megegyezett egy korábbi tenderével.
A legnagyobb értékű közbeszerzések közel 12 milliárd forint összértékűek voltak. Ilyet írtak ki például 2020 májusában a covid-időszakban és 2022 februárjában, az országgyűlési választások előtt is. Akadt azonban mindössze 140 milliós tender is.
A 257 milliárdos teljes költés nagy része egy olyan cégcsoporthoz vándorolt, amely a piaci szereplők és az ágazati adatok alapján is masszívan túlárazva dolgozik. Ezért vélekednek többen úgy, hogy az ilyen kommunikációs kiadások is hozzájárulhattak Rogán Antal szankcionálásához.