Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. augusztus 6. 13:08 Adat

A magyar iskolákban a fordítottja történik annak, mint ami az ország javát szolgálná

A friss kompetenciamérési adatok a nyolcadikosok gyengülő szövegértési képességein túl a felzárkózással és az integrációval kapcsolatos, a magyar közoktatási rendszernek régóta felróható hiányosságokkal kapcsolatban is kedvezőtlen fejleményekről árulkodnak. Pedig tavaly a 2021-es adatokat elemezve még arra reményteli következtetésre jutott a Belügyminisztérium, hogy

javult az iskolák hátránykompenzáló képessége.

Az otthoni könyvek számától kezdve a szülők iskolai végzettségén keresztül a számítógéppel való ellátottságig számos szocioökonómiai tényezőt együttesen kifejező családiháttér (CSH)-index és a kompetenciapontszámok közötti összefüggés ugyanis jellemzően erősebbé vált tavaly – kivételt e tekintetben épp a nyolcadikosok jelentenek, akik szövegértési tudása sosem látott szintre esett egy éve.

A CSH-index egy egységnyi növekedésével együtt járó átlagos kompetenciapontszám-változás egyaránt 117 pont volt a tizedikesek körében, a matematika és a szövegértés területén is. Másként fogalmazva: ha összehasonlítunk két tizedikest, akik CSH-indexei között éppen egy egységnyi a különbség, a jobban szituált fiatal számolási és olvasási eredményei várhatóan 117 ponttal lesznek jobbak a szerényebb hátterű társához képest.

Ekkora különbségre a mérés történetében nem volt még példa, és látványos a legfelsőbb, már középiskolai évfolyam elszakadása is e tekintetben a hatodikosoktól és a nyolcadikosoktól, a tizedikeseknél tehát kiváltképpen számít a tanulók teljesítményében a családi hátterük.

A hatodikosok legfrissebb eredményei is arra mutatnak rá, hogy az iskolák tavaly kevésbé tudták ellensúlyozni a családi háttér okozta különbségeket az egy évvel korábbi szinthez képest. A legfiatalabb vizsgált évfolyamon adódó különbségek azonban még 2022-ben is jellemzően elmaradtak a 2010-es években mért szintektől, tehát az elmúlt 12 évben a hatodikosok körében csökkent a jobb és rosszabb hátterű gyerekek képességei közötti különbség.

A nyolcadikosokra nézve a teljes vizsgált időtávon inkább a stagnálás jellemző. A matematika területén már többször regisztrált a tavalyihoz hasonló különbségeket az Oktatási Hivatal az elmúlt évtizedben, ám a szövegértést tekintve az egységnyi CSH-index növekedéshez köthető pontszámváltozás 2022-ben az utoljára 2010-ben látott szintre süllyedt, míg a köztes években mindvégig élesebb eltérések mutatkoztak a különböző hátterű nyolcadikosok szövegértésében.

A fenti ábra fontos tanulsága továbbá, hogy

épp a legidősebb, vagyis a közoktatásban legtöbb évet eltöltő csoportban befolyásolja a legerősebben a családi háttér a képességeket

– sikeresen integráló iskolarendszerben épp e jelenség fordítottját várhatjuk, a felzárkóztatás jóvoltából az évek múltán az otthoni körülmények háttérbe szorulnának. Ez a jelenség nem új keletű, nagyjából tíz éve alakult ki, amikor már hatályos volt az erősen központosító, a tanulók helyett inkább az iskolák közötti különbségek mérséklését célzó köznevelési törvény.

Miért baj ez? Ahogy előző témába vágó cikkünkben írtuk, ha egy ország az oktatás segítségével meg tudja találni a hátrányos helyzetű családi környezetből származó tehetségeket, és ők ki tudnak bontakozni, akkor a munkájukból, eredményeikből később az egész ország profitál. És persze nem csak a kiemelkedő tehetségekről van szó, hanem arról, hogy minél kevesebben kerüljenek ki az általános iskolákból funkcionális analfabétaként, rájuk ugyanis legfeljebb segédmunka-alapú társadalmat lehet építeni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kompetenciamérés siralmas eredményének okai összetettebbek annál, mint amivel a kormány ezt magyarázzaÉles területi egyenlőtlenségek mutatkoznak a magyar nyolcadikosok szövegértési kompetenciáiban, hiába a közoktatás egyik fontos funkciója az integráció.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAhova születsz, ott is maradsz – a magyar közoktatási rendszer egyik nagy kudarcaA balkáni szint felé csúszó magyar közoktatás egyik legnagyobb problémája, hogy nem képes kiegyenlítő hatást gyakorolni a társadalmi-gazdasági különbségekre.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat felzárkóztatás kompetenciamérés közoktatás oktatási egyenlőtlenség Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.