Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2023. július 9. 04:34 Adat

Így futott versenyt a százmilliárdokért Mészáros Lőrinc, Szíjj László és Orbán Viktor túravezetője

Nemrég bemutattuk, hogyan uralta le 2022-re a NER az építőipart a kormányközeli cégek korábbi éveknél gyengébb tavalyi teljesítménye ellenére is. Míg a Fidesz hatalomra kerülése idején a szektor legnagyobb szereplői nemzetközi, illetve a kormányhoz kevésbé kötődő magyar vállalatok voltak, tavaly már nagyon látványosan olyan vállalkozók dominálták a listát, akik ismerten jó kapcsolatot ápolnak a kabinettel. A top 15 cégből öt Mészáros Lőrincé volt, és további öt állt egyéb NER-es milliárdos tulajdonában.

Lefölözték a piacot

A szektorban ténykedő kormányközeli vállalkozók a piac lefölözésével pedig hatalmas vagyonokra tettek szert. A NER építőipari előretörése még látványosabb, ha nem a cégek bevételét, illetve piaci részesedését nézzük, hanem a profitjukat. Egyszerűen azért, mert ezek a vállalatok ágazati összevetésben is kimagasló nyereségrátával működnek:

ugyanakkora bevételből sokkal több profitot visznek haza, mint a nem kormányközeli vállalatok.

A legutóbbi cikkünkhöz hasonlóan a lenti ábra a 15 legnagyobb nyereségű építőipari vállalat sorrendjének alakulását mutatja 2010 és 2022 között. A változások követhetősége érdekében a tulajdonos típusa alapján ezúttal is eltérő színekkel jelöltük a különböző vállalatokat. A rózsaszínű vonalak a nemzetközi multik, a zöldek a nem kormányközeli tulajdonban lévő magyar cégek, míg a világoskékek azok a társaságok, amelyek NER-közeli vállalkozók tulajdonában állnak. Utóbbi körből a kék különböző árnyalataival kiemeltük a 2010-es évek elejét leuraló Simicska Lajoshoz köthető Közgépet, illetve a 2010-es évek második felétől felemelkedő Mészáros-vállalatokat.

Elsőre is szembetűnő, hogy a NER-cégek 2010 után nagyon hamar teret nyertek a listán, még előbb, mint ahogy ezt az árbevételük, és piaci részesedésük indokolta volna. Ez jól mutatja, hogy már a 2010-es évek elejétől kezdve sokkal nagyobb profitrátával dolgoztak, mint az iparág más szereplői.

Bár a fenti grafikon is sokat elárul az elmúlt szűk másfél évtized trendjeiről, az éves nyereségek ábrázolása nehézkesebb, így mint mondjuk az árbevételé. Míg ugyanis a bevétel ritkán változik nagyon élesen egyik évről a másikra, a profit esetében ez könnyebben előfordulhat. Ez az oka annak, hogy vannak cégek, amelyek egy-egy évre felvillannak, majd ugyanolyan lendülettel ki is esnek a top 15-ből*A grafikon éves adatokkal dolgozik, a közte lévő szakaszokat időarányosan tölti ki..

Éppen ezért csináltunk egy olyan grafikont is, amely összesítve mutatja a legnagyobb építőipari cégek nyereségét 2010-től kezdődően. A lenti ábrán így az látható, hogy miként nőtt az egyes cégek összesített nyeresége 2010-től kezdődően egészen 2022-ig.

Ez talán még szemléletesebben mutatja a trendeket és a nem ritkán politikai eredetű fordulatokat a szektorban. Kifejezetten szembetűnő a Simicska Lajoshoz köthető Közgép összesített profitjának kezdeti növekedése, és az is, hogyan áll meg ez a gyarapodás egyik pillanatról a másikra a Simicska Lajos és Orbán Viktor összeveszését követő évben. A Közgép 2010 és 2015 között 35 milliárd forintnyi profitot ért el, a kormányfő és az egykori Fidesz-pénztárnok konfliktusának elmérgesedése óta eltelt hét évben viszont alig több mint 2,5 milliárdot. Ez utóbbinak nagy részét is már új tulajdonosának, a Szijjártó Péter jachtoztató Szíjj Lászlónak termelte.

Simicska ment, Mészáros jött

Bár a Közgép helyére lépő Szíjj-féle Duna Aszfalt már ekkor is előkelő helyen állt a nyereségi toplistán, akárcsak Mészáros Lőrinc birodalmának központi cége, Simicska lázadása után egy időre láthatóan megbicsaklott a rendszer. Kellett egy-másfél év, mire teljesen sikerült betölteni NER-es cégekkel a Közgép helyén keletkezett űrt, addig a nemzetközi cégeknek a korábbi és a következő néhány esztendőhöz képest is jobban ment.

A Simicska-modell alapján azonban már 2017-re újraszerveződött a szektor kormányközeli része. Ekkor törtek előre sorban a Mészáros-cégek, és ebben az időszakban vált hatalmasság a Duna Aszfalt, illetve az Orbán Viktor túravezetőjeként emlegetett, Garancsi István Market Zrt. nevű cége is.

A 2010 és 2022 között legtöbb nyereséget termelő tizenöt építőipari cég közül mostanra tizenegy NER-es,

és mindössze egy olyan magyar vállalat van az elitben, amely nem egyértelműen kormányközeli. A top 15-be Mészáros Lőrincnek négy cége került be együttesen több mint 200 milliárd profittal, de még mindig felfér a toplistára a Közgép; a Duna Aszfalt és a Market pedig külön-külön is jóval 100 milliárd forint feletti összesített profitot hozott össze ebben a 13 évben.

Ez a 11 cég végig látványosan magasabb profitrátával működött, mint az ágazati átlag, de még a legnagyobb konkurenseknél is nyereségesebbek voltak. Ha az árbevétel-arányos nyereségük nem ennyire magas, és csak az iparági átlagot hozza, akkor 2010 óta ténylegesnél 180-200 milliárd forinttal kisebb profitot értek volna el. (És ennyivel több pénz maradt volna a döntően állami megrendelőknél.)

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat építőipar Garancsi István Mészáros Lőrinc nyereség Szíjj László Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2024. július 24. 12:40 Adat

Hiába nőnek meglepően a fizetések, nem merjük elkölteni

A jelenlegi helyzet jó példát mutat arra, hogy aligha csak a jövedelmek alakulásán múlik, mennyire visszafogott a háztartások fogyasztása.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.