Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. május 4. 10:06 Adat

Tisztább lett a levegő az ingyenes parkolás bevezetése után, mint előtte

A parkolás április 5-i ingyenessé tételével sokan aggódni kezdtek, hogy a járvány kevés pozitív következményeinek egyike, a városi légszennyezettség visszaszorulása veszélybe kerül. Az azóta eltelt időszak tapasztalatai alapján ez a félelem nem látszik beigazolódni. Bár az alábbi ábrán jól látszik, hogy a leginkább a közlekedéstől függő nitrogén-oxid-koncentráció jókora ingadozásokat mutat Budapesten és néhány másik magyar városban, a légszennyezettség csökkenő trendje nem tört meg az utóbbi hetekben sem.

 


Ahhoz, hogy pontosabban számszerűsíthessük a járvány ellen hozott intézkedések hatását, érdemes egymáshoz hasonló napok légszennyezettségi adatait összehasonlítani*Ezt egy lineáris regressziós modellel tettem meg. a járvány előtti és utáni időszakból. Az elmúlt 12 év márciusainak és áprilisainak az időjárás*A középhőmérsékletet és a csapadék mennyiségét vettem figyelembe. és a naptár*Azonos napokat hasonlítottam össze, vagyis a hétfőkkel a hétfőkkel, a keddeket a keddekkel és így tovább. szempontjából hasonló napjaival összevetve a veszélyhelyzet bevezetése, illetve a parkolás ingyenessé tétele óta eltelt időszakot megállapítható, hogy a fővárosban*A számítás során az Erzsébet téri és a Széna téri mérőállomásokon rögzített adatok átlagait vettem figyelembe. 

a veszélyhelyzet első 25 napjában 28, majd a parkolás ingyenessé tétele óta eltelt áprilisi időszakban 54 mikrogramm/köbméterrel csökkent átlagosan a nitrogén-oxidok szintje.

A változás – Salgótarjánt leszámítva – néhány vidéki városban is szembetűnő, igaz, nem akkora mértékben, mint Budapesten. Jól látszik továbbá az alábbi ábrán, hogy többnyire az ingyenes parkolás bevezetését követő időszakban bontakozott ki igazán az óvintézkedések hatása.

 

Ez a fővárosban messze felülmúlja a karácsonyi időszakban*Vagyis a december 24-ével kezdődő időszakban. szokásos levegőtisztulás mértékét, míg Debrecenben és Székesfehérváron ahhoz hasonlóan alakul.

Más kérdés, hogy még így sem sikerül mindig az egészségügyi határérték alatt maradni. A nitrogén-dioxidnál ez éves szinten 40 mikrogramm/köbméter, a 24 órás határérték 85, míg az egyórás 100 mikrogramm/köbméter, de az utóbbit egy évben maximum 18-szor lehetne túllépni.

Komolyabb következtetések levonásához persze még mindig csak kevés adatunk van, és a most figyelembe vett tényezők nem is fedik le a levegőszennyezettséget befolyásoló tényezők mindegyikét*A veszélyhelyzettel kapcsolatos modellek magyarázóereje 8-20 százalék között mozog.. A veszélyhelyzet márciusi időszakára vonatkozó becslések és a fentebbi eredmények között is látszik némi eltérés, különösen a vidéki városokat nézve, miután kiegészültek az áprilisi adatokkal. Az olyan egyszeri, sokkszerű hatások ugyanis, mint akár a kijárási korlátozások bejelentése ilyen kevés megfigyelés esetén nagyot mozdíthatnak az eredményeken.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBudapesten jobban tisztult a levegő a veszélyhelyzet kihirdetése után, mint karácsonykor szokottA koronavírus megfékezésére vonatkozó igyekezet mellékhatásaként a levegőszennyezést sikerült mérsékelni.

Adat koronavírus légszennyezés légszennyezettség nitrogén-oxidok Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2020. május 22. 12:32 Adat

A BCG-oltás függ össze legerősebben a járvány súlyosságával számos tényező közül

Számos nyomon elindultak annak feltárásához, hogy miért bizonyos országokban vált súlyossá a koronavírus-járvány. Ezek egy részét a nemzetközi statisztikák is megerősítik.

Avatar
2020. május 21. 13:32 Adat

Satufék után padlógáz jön a magyar gazdaságban?

A járvány vége és a gazdaság helyreállása is nehezen előre jelezhető, de már az is óriási siker lenne, ha idén nem zsugorodna a magyar gazdaság 2019-hez képest.

Jandó Zoltán
2020. május 21. 09:19 Adat

Már nem Fejér a legfertőzöttebb megye az országban

Április eleje óta a főváros után Fejér megyében volt népességarányosan a legtöbb fertőzött, ez változott meg a mai adatközlést követően.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. május 27. 08:23 Közélet

Kilencvenmilliárdért építi meg az új Duna-hidat Paksnál a kormány kedvenc útépítője

A hídra főleg a paksi atomerőmű bővítése miatt van szükség, és 25 kilométernyi utat is építhet hozzá a Duna Aszfalt a következő három évben.

Váczi István
2020. május 27. 06:29 Közélet

Mire vége a járványnak, nagyon felkészültek leszünk rá

Az egészségügyi felszerelések terén önellátásra törekszik a kormány, sőt, mintha ezt más ágazatokra is ki akarná terjeszteni, ami furcsa egy nyitott gazdaságban.

Fabók Bálint
2020. május 26. 12:22 Vállalat

Utolsókat rúgja a nagy múltú Ajka Kristály, bontani kezdték az üveggyárat

A rendszerváltás idején még 1300 embert alkalmazó gyár fénykorában szinte kizárólag gazdag országokba exportált, mostanra azonban nagyjából 15 embernek ad munkát.