Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. május 4. 16:37 Adat

Soha nem látott visszaesés a magyar újautó-piacon

Áprilisban felére esett vissza az újonnan forgalomba helyezett személyautók száma az autópiaci adatokkal foglalkozó Datahouse szerint. Januárban még néhány százalékkal több autó került forgalomba, mint tavaly, de márciusban már 14 százalékos volt a csökkenés, áprilisban pedig jött a zuhanás. Legutóbb 2014-ben adtak el ennél kevesebb autót áprilisban.

 

Ahogy korábban írtunk róla, az internetes keresések alapján előre látható volt, hogy áprilisban be fog zuhanni az újonnan eladott autók száma. A Datahouse 2005-ig visszamenőleg teszi elérhetőve az újonnan forgalomba helyezett autók számát, és azóta nem volt ekkora csökkenés arányaiban*Bár három olyan hónap is volt, amikor nagyobbat zuhant az újonnan forgalomba helyezett autók száma, de akkoriban több autót adtak el, így arányaiban kisebb volt az esés..

 

A törés azért is különösen látványos, mert az új autók piaca az elmúlt évek jelentős növekedésének köszönhetően kezdte utolérni a több mint tíz évvel ezelőtti válságot megelőző szintet. A 2008-as válságnak hatalmas hatása volt az autópiacra, nagyjából harmadára estek vissza az eladások akkor.

A mostani visszaesés azonban még annál is jelentősebb lehet, mint amekkorát a forgalomba helyezett autók száma jelez. Az új autókat ugyanis nagyrészt rendelni szokták Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint. Azaz van, amikor hónapok telnek el a rendelés és a forgalomba helyezés között. „Még tavaly eladott autókat is adtak át áprilisban” – mondta Erdélyi.

Szerinte a jelenleg élő rendelésállomány még a most forgalomba került új autóknál is „sokkal kevesebb”, de pontos számot nem tudott mondani. A szakmai konszenzus szerinte az, hogy a forgalomba helyezett autók száma inkább hosszú távon tükrözi a piacot.

Az adatok alapján a kereslet nemcsak csökkent, hanem át is rendeződött, részben a kínálat hatására. Magyarországon először februárban adtak el Toyotából a legtöbbet, amely mostanra tovább erősítette a pozícióját. Az autópiac visszaesése mellett a Toyota növelte az eladott autói számát, és piaci részesedését közel a duplájára növelte (6,6 százalékról 11 százalékra a tavalyi és az idei év első négy hónapja alapján). Erdélyi szerint erre az a magyarázat, hogy a Toyota élen jár a hibrid autók terén, és ebben a szegmensben tudott erősíteni.

 

A Magyarországon is gyártott Suzuki azonban jelentősen visszaesett. Míg tavaly egyértelműen piacvezető volt Magyarországon, most több mint 60 százalékkal esett vissza az újonnan forgalomba helyezett Suzukik száma. Erdélyi szerint ennek az áll a hátterében, hogy leállt az esztergomi gyár, és viszonylag kevés autó volt készleten, így „nem nagyon tudott” eladni.

Az év első négy hónapja alapján leginkább a luxusautók piaca esett vissza (46 százalékkal), illetve az alsó-középkategóriás autóké (34 százalékkal). Egyedül az egyterű autók (MPV) eladása nőtt jelentősen, mintegy 50 százalékkal az év első harmadában (ennek hátterében a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása állhat). A legnépszerűbb autó idén eddig a Dacia Lodgy.

 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat autó autópiac suzuki Toyota Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Váczi István
2024. november 15. 12:49 Adat, Közélet

Nem látszik a béke a jövő évi magyar költségvetésen

Elvileg visszavette a kormány a honvédelmi kiadásokat a büdzsé első verziójához képest, de így is kifejezetten sokat szán honvédségi beszerzésekre.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.