Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. december 13. 07:30 Vállalat

Nem jött be az önállósodás, visszatért a YouTube-ra a legnagyobb magyar csatorna

Különleges kísérletbe kezdett idén áprilisban a legnagyobb magyar YouTube-csatorna. A pár perces rajzfilmeket készítő KerekMese lényegében az összes videóját elérhetetlenné tette a videómegosztón, és megpróbált saját lábra állni. A kísérlet azonban nem hozott áttörő sikert, és nagyjából három héttel ezelőtt visszatértek a YouTube-ra, ahol ismét elérhetők a videóik.

A KerekMesét egy balatoni faluban élő házaspár indította el 2012-ben, miután az informatikusként dolgozó férj, Tavaszi László elvesztette a munkáját. Ezt követően határozták el feleségével, a szabadúszó illusztrátor Vass Mónikával, hogy saját rajzfilmekkel próbálkoznak. Videóik elképesztő nézettségeket pródukálnak, a Számoló dalt például 35 millióan látták. A KerekMese a megtekintések alapján toronymagasan a legnagyobb magyarországi csatorna a YouTube-on, a vállalkozás történetéről tavaly jelent meg cégportrénk.

Az elmúlt években biztos megélhetést nyújtott a rajzfilmkészítés, a házaspár vállalkozása évi 20-25 millió forint adózott eredménnyel zárt. Régi tervük volt azonban, hogy függetlenítsék magukat minden platformtól. A végső lökést az adta meg számukra, hogy a YouTube-on számos változást vezettek be az év elején, amelyek főleg a gyerektartalmakat érintették.

Tavaszi szerint innentől kezdve nem lehetett hozzászólni, lájkolni az ilyen videóknál, és lejátszási listára sem lehet tenni őket. Ezeknél is meghatározóbb volt, hogy gyerekműsoroknál nem lehetett többé célzottan hirdetni. Tavaszi szerint emiatt a gyerekcsatornák árbevétele hirtelen 60-90 százalékkal esett, és náluk is ebbe a tartományba esett a nagyságrend.

Egy tesztidőszak után a 790 ezer követővel rendelkező KerekMese videói április végén priváttá váltak, és innentől kezdve csak saját oldalukon lehetett nézni a meséiket. Ezek szintén ingyenesek voltak, és a házaspár arra számított, hogy hirdetési bevételekből tudják majd pótolni a kieső forgalmat.

A YouTube-on megszokott 10-15 milliós havi megtekintés nagyjából tizedére esett, 1,5 millióra. „Erre számítottunk is” – mondta Tavaszi. A kijárási korlátozások végével azonban csökkent a nézettségük, „havi egymillió alá”. Hiába gyártottak négyszer annyi videót, mint korábban, a látogatottságuk teljesen beragadt. Akkor se változott, ha tesztelésből nem raktak fel egy ideig új videókat, és akkor sem, amikor a YouTube-ra elkezdtek visszapakolni egyes meséket.

A fő közönséget, akik valóban rajonganak a KerekMeséért, át tudtuk csábítani, a maradék 90 százalék viszont csak a YouTube-nak volt köszönhető. Kulcskérdés volt, hogy a felhasználók a kényelmet mennyire tudják háttérbe szorítani a tartalomért. Be kell látni, hogy kevésbé

– vonta le az egyik tanulságot Tavaszi.

A pénzügyi oldal sem úgy alakult, ahogy előzetesen bíztak benne. Viszonylag gyorsan leszerződtek egy hirdetéseket szervező ügynökséggel, akik Tavaszi szerint „jó hirdetéseket” hoztak, azaz gyerekbarát, odavaló reklámokat, amelyek miatt biztonságban érezték magukat.

A bevételek azonban jelentősen elmaradtak a youtube-os csúcsidőszaktól, amiben a koronavírus miatt megroppant reklámpiac is szerepet játszhatott. „Először elenyésző, nevetségesen kevés összeg jött be, és ez fél év elteltével sem közelítette meg az általunk elvárt szintet” – mondta Tavaszi, de pontosabb számot nem szeretett volna mondani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMennyibe kerül a krumpli? Öt perc figyelem!A világ legértékesebb erőforrása lett a figyelmünk. Érdemes lehet átgondolni, hogy mire fordítjuk.

Végül mintegy három hete jutottak el odáig, hogy újra nyilvánossá tegyék videóikat a YouTube-on. Ez idő alatt a videómegosztón is javultak a bevételi lehetőségeik, mivel a YouTube is korrigált. „Módosíthatták az algoritmust, a hirdetők pedig elkezdték kihasználni a célzott hirdetések tiltása után keletkezett űrt” – mondta Tavaszi.

Ennek ellenére szerinte sem a korábbi árbevétel, sem a korábbi nézettség szintjére nem fognak visszatérni az első benyomásai alapján. Emiatt továbbra is az a céljuk, hogy nyissanak más platformok felé és erősítsék saját oldalukat. „Összességében egyáltalán nem bánjuk, hogy megpróbáltuk. Ha nem tesszük, akkor mindig bennünk lett volna, hogy nem próbáltuk meg. Valószínűleg túl merészek és gyorsak voltunk” – mondta Tavaszi.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁzsiaiak és afrikaiak százezrei állnak top 10-es magyar Facebook-oldalak mögöttA tíz legnépszerűbb magyar Facebook-oldal felét nem is Magyarországról kedvelik a legtöbben. Havasi Balázst például Algériából, Mága Zoltánt pedig Bangladesből.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat KerekMese YouTube Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.