Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. február 1. 14:00 Vállalat

Egy balatoni faluban élő házaspár uralja a magyar YouTube-ot

A harmincas éveiben járó informatikust, Tavaszi Lászlót 2012-ben kirúgták a munkahelyéről. Felesége, Vass Mónika szabadúszó illusztrátorként dolgozott, de nem keresett túl jól, volt, hogy hónapokig nem kapott munkát. A nehéz helyzet azonban lehetőséget teremtett arra, hogy a házaspár belevágjon Mónika régi álmába, saját rajzfilmek készítésébe.

KerekMese néven elkezdtek pár perces animációkat feltölteni a YouTube-ra, mára pedig ők lettek a legmeghatározóbb magyar szereplők a platformon. A KerekMesének félmillió feliratkozója van, és összesen 760 milliószor tekintették meg a videóikat, amellyel toronymagasan vezetik a magyarországi csatornák rangsorát.

 

A gyerekmesék a legnépszerűbb tartalmak közé számítanak a YouTube-on, a harmadik legnézettebb magyar csatorna is a gyerekeket célozza. Érdekes nemzetközi példa az indiai Chuchu Tv, amely a semmiből lett a világ egyik legnagyobb csatornája.

Bár nemzetgazdasági szempontból nyilván teljesen elhanyagolható László és Mónika családi cégének a forgalma, aligha van olyan pár tízmilliós bevételű mikrovállalkozás, amely nagyobb hatással van sok százezer magyar hétköznapjaira. Havonta közel 20 millióan nézik meg a videóikat, és havi 2,4 millió egyedi látogatójuk van. Erre ők sem igazán találnak magyarázatot, mivel kevesebb mint 1,5 millió 15 évnél fiatalabb gyerek él Magyarországon.

Mónika korábban sokat dolgozott rajzfilmesként, László pedig amellett, hogy informatikus munkája volt, hangmérnökként végzett. Saját rajzfilmekben akkor kezdtek komolyabban gondolkodni, amikor kisfiuk születése után Mónika elég sok gyerekeknek szóló videót nézett meg a YouTube-on. Alapvetően angolul, mivel ekkoriban, 2011 környékén még nem igazán voltak magyar nyelvű videók kisgyerekeknek.

“Láttuk, hogy nagyon mennek ezek a gyerekdalok külföldön, pedig piszok egyszerűnek tűntek”

– emlékezett vissza Mónika. Aztán amikor Lászlót kirúgták, belevágtak a mesekészítésbe. Kezdetekben alapvetően angol nyelvű videókból inspirálódtak. “Könnyebb volt átvenni egy mintát, egy dallamot külföldről. Nem kellett sokat gondolkodni, csak a saját rajzstílusomat kellett belevinnem” – mondta Mónika.


Az egyik első videó 2013-ból.

László eleinte nem hitt abban, hogy ebből akár meg is lehetne élni, de az első videók feltöltése után 2-3 hónappal már lehetett látni, hogy ebből valami komolyabb is kisülhet. Az indulás után fél évvel már mindent feltettek a KerekMesére, és másfél év alatt jutottak el odáig, hogy meg tudnak élni belőle. Időközben több ügynökség és egy befektető is megkereste őket, de egyikükkel sem szerződtek le, nem érezték eléggé vonzónak az ajánlataikat, így a mai napig ketten dolgoznak a projekten.

A csatornán saját készítésű, pár perces gyerekdalok és mesék vannak, eddig közel 150 videót készítettek el. A legnépszerűbb Számoló dalt 30 millióan töltötték le, és összesen 13 videójuknak van legalább 10 milliós nézettsége. A házaspár már egyáltalán nem alapoz külföldi mintákra, teljes mértékben a saját ötleteikre hagyatkoznak. A munkafolyamat így sokkal lassabb, volt olyan dal, amelyet egy éven keresztül csiszolgattak.


A Számoló dalt több 30 milliószor töltötték le.

A magasabb minőségű munkára mára nagyobb terük van, mivel a kezdeti, hetente megjelenő videókkal ellentétben már csak három hetente töltenek fel videót. Egy átlagos vloggerrel szemben ugyanis nagy előnyük, hogy hosszú távon nézik a videóikat, így akkor is pörögnek a lejátszások, ha ritkábban töltenek fel újakat. “Tisztában vagyunk azzal, hogy ha egyáltalán nem fejlesztünk, akkor elalszik a tűz. Viszont ezzel az előnnyel tudunk koncentrálni a minőségre” – mondták.

A nagyobb energiabefektetés azonban nem feltétlenül kifizetődő ebben a szegmensben. Példaként a Tell Vilmos című meséjüket említik. Hiába dolgoztak rajta az átlagosnál jóval többet, viszonylag népszerűtlen maradt a videó, és a törzsközönségüknek sem tetszett.

“A piszok egyszerű Tomi-meséket viszont nagyon szerették az igazi rajongók. Ami minőségibb, arra egyszerűen kevesebben vevők a YouTube-on”

– mesélte a tanulságokról Mónika.


A Tell Vilmos nem jött be a rajongóknak.

Kritikákat persze rendszeresen kapnak a kommentekben, és ezt az egyik legnagyobb kihívásnak tartják a munkájukban. A hatalmas nézettség, a megosztó, olykor szélsőséges érzelmeket generáló tartalom (azaz a gyerekmesék) és az anonim platform (azaz a YouTube) kombinációja elkerülhetetlenné teszi a sok negatív kommentet. Az elején szinte csak ilyeneket kaptak, és mintegy félévente telefonon is megfenyegeti őket vagy feljelenti őket valamilyen hatóságnál egy felháborodott szülő a károsnak tartott tartalmaik miatt.

Volt, hogy a fenyegetések hatására módosítottak az adott videón vagy korhatárosnak állították be, egyszer pedig leszedtek egy 400 ezer letöltésnél járó mesét. “Nem egy nagy gyártó cég vagyunk, hanem egy család. Ebben az esetben inkább leszedtük, mert a családi békénk ennél sokkal többet ér” – mondta László. Ez a sajátos beletörődés a honlapjukon is visszaköszön. A céges honlapok jellemzője, hogy a róluk megjelenő cikkek közül csak a rájuk nézve pozitívakat tüntetik fel, a KerekMese honlapján az első ilyen cikk viszont a világ legrosszabb dalának nevezte az egyik videójukat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz Almdudlert és a Nutellát még Bud Spencernél is jobban szeretjükDavid Guetta és Vin Diesel a két legnépszerűbb külföldi nálunk a Facebook-oldalaik alapján, arányaiban viszont az Almdudlernek van a legtöbb magyar kedvelője.

A családi békét nem véletlenül hozták fel, ugyanis a másik legnagyobb kihívást a kapcsolatuk megtartása jelentette. A házaspár egy éve a Balatontól pár kilométerre fekvő 500 fős községben, Kerekiben él, és munkájukból adódóan egész nap együtt vannak. “Mi csak egy család vagyunk, akik azt csinálnak, amit szeretnek, de öt évbe került, hogy összecsiszolódjunk a munkával kapcsolatban” – mondták.

A YouTube mellett próbálkoztak DVD-eladásokkal és könyvkiadással, de ebben nem lettek sikeresek. Eleinte viszonylag sok DVD-t eladtak, de rengeteg munkájuk volt vele, és maga a formátum is elavulttá vált. Teljes mértékben saját erőből gyártottak le könyveket is néhány meséjük alapján, de ezek sem voltak kelendőek, szerintük a stílusuk egyszerűen nem megy át könyvbe.

Így lényegében kizárólag a YouTube-on vannak jelen, de a vloggerekre jellemző szponzoráció náluk egyáltalán nem jelenik meg. Részben azért, mert nincs nagyon érdeklődés irántuk, a néhány kivétel pedig tipikusan olyan volt, aki nem igazán látta át, hogy hogyan működik a YouTube. Így tehát a cégüknek lényegében kizárólag a YouTube-on futó hirdetésekből van bevétele, amely az elmúlt két évben 50, majd 65 százalékkal nőtt a nyilvánosan elérhető beszámolók szerint. 2017-ben 39 millió forintos árbevételük mellett 22 millió forint volt az adózott eredményük.

 

Az angolszász médiumokban népszerű téma, és Magyarországon is több cikk foglalkozott már azzal, hogy az okostelefon, a közösségi oldalak milyen hatással lehetnek a gyerekek életére. A beszélgetésünk alapján Mónikának és Lászlónak semmiféle küldetéstudata vagy nevelési célzata nincs a mesevideóikkal, egyszerűen csak szórakoztatni szeretnék a gyerekeket és saját magukat. “A mesékben is inkább a cselekményre fókuszálunk, nem pedig arra, hogy minél nagyobb tanulság legyen” – mondta László.

Szerinte próbálnak az “etika határán belül mozogni”, de így is vannak szülők, akiknek az ő viccesnek szánt tartalmaik túlzóak. Mindenesetre szerintük a saját videóikban semmilyen ártalom nincs. “Nekünk négy gyerekünk van, és ha nekik nem káros, akkor másoknak sem lesz az “ – mondták. Szerintük a tiltás amúgy is kontraproduktív lenne, és szerintük inkább kiskorukban játszanak sokat a gyerekek a számítógéppel, “mint huszonévesen csavarodjanak rá”.

Az idősebb, 18 év körüli gyerekeiknél szerintük működött ez az elgondolás, a jelenleg 9 éves fiuknál viszont folyamatos konfliktusaik vannak, elsősorban a túlzásba vitt gameplay (videójátékozásról készült videó) nézése miatt. “Most már azt mondanám, hogy 8-9 éves koráig vagy ne nézzen semmit egy gyerek, vagy csak értelmeset” – mondta Mónika.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVoksán Virág és a Sziget mellett Orbán Viktor az egyik legfontosabb kulturális exportcikkünkA szomszédos országokat inkább nemzetközi sztárok teszik ismertebbé, nálunk a Schobert-házaspár után Orbánnak van a legtöbb külföldi kedvelője a Facebookon.

Vállalat cégportré influencer közösségi média YouTube Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2019. február 20. 14:39 Vállalat

Lagerfeld nem csak a divathoz értett, üzletileg is nagyot alkotott

A divatipar mellett a márkaépítés területén is sikeres volt a tegnap elhunyt divattervező.

Fabók Bálint
2019. február 20. 09:34 Vállalat

Csányi Sándor üzlettársa révén kerül közelebb a legnagyobb szlovén ingatlanprojekthez

A mintegy 100 milliárd forintos ingatlanberuházásról több körben tárgyalt az OTP Bank, a magyar befektető Nagy György lesz.

Bucsky Péter
2019. február 20. 06:53 Vállalat

Olyan jól blogoltak a magyar fiatalok, hogy a Facebook és a Netflix is az ügyfelük lett

A 13 éves Starschema Kft. még mindig startupokat megszégyenítő gyorsasággal növekszik, és az ütem fenntartása érdekében az Egyesült Államokban is terjeszkedik.

Fontos

Bucsky Péter
2019. február 19. 07:00 Pénz

Évi 50 milliárdot hagyunk az államnál egy ki nem használt adókedvezmény miatt

Százezrek nem élnek az szja-kedvezménnyel, pedig egy orvosi papírral évi 90 ezer forintot spórolhatnának. Aki eddig nem tette meg, öt évre visszamenőleg is kérheti.

Jandó Zoltán
2019. február 18. 06:53 Közélet

Káoszba süllyedt a kormány terve, hogy jobban szervezzék a nagy sportrendezvényeket

Nagyon úgy tűnik, hogy hiába volt rá törekvés, mégsem lesz egységes szervezési kerete és felelőse a magyarországi rendezésű nagy sporteseményeknek. Pedig lett volna logika benne.

Torontáli Zoltán
2019. február 17. 07:17 Élet

Mégis mit eszünk ennyire a Túró Rudin?

Szó szerint ízekre szedtük a kakaós masszával bevont túrórudat. Most kiderül, hogy miért van benne kukoricakeményítő, hidrogénezett olaj, vagy olyan vegyületek, mint a kálcium-laktát vagy a kálium-szorbát.