Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2020. december 5. 13:08 Támogatói tartalom, Vállalat

A vállalati HR-esek legstresszesebb éve az idei

Ahol az IT befejezi a munkát, mint az otthoni munkavégzéshez szükséges technológiai feltételek biztosítása egy vállalatnál, ott lép színre a HR terület. A koronavírus-járvány miatt ma már lassan kuriózum számba menő, kollégák közötti személyes találkozások, kapcsolódások pótlása nagy lélegzetű feladat a HR szakembereknek és a vezetőknek is.

Bár a cégek túlnyomó többsége nyilvános kommunikációjában a dolgozókat tekinti a prioritásnak és a legnagyobb értékének, ezt az érintett munkatársak, és az ő jóllétükért dolgozó HR-esek nem mindig érzik így. A járvány első hullámának tapasztalatait már számba vevő, az idén nyáron készített globális felmérés szerint a vállalati vezetők 60 százaléka még mindig elsősorban adminisztratív, nem stratégiai, értékteremtő területként tekint a HR-re – ennek oka, hogy a munka nagyrészt a háttérben zajlik, és nehéz közvetlenül hozzákötni az üzleti eredményekhez.

Ezzel együtt a terület teljesítményét elismerik, 5-ből 4 cégvezető szerint a szakterületnek kulcsszerepe volt a járvány szervezeti hatásainak megfelelő kezelésében. Ugyanitt kiderült az is, hogy azok a cégek, ahol a HR területet már most stratégiai partnernek tekintik, a következő két évben a többiekhez képest kevesebb, 10 százalékos elbocsátást terveznek – míg a felmérésben részt vevő vállalatok átlagosan 17 százalékos leépítéssel számolnak.

Eltérő lehetőségek

Az egy éve még gyanakvással figyelt otthoni munkavégzés az idén áttörte az üvegplafont. Sok globális nagyvállalatnál már a hibrid, azaz vegyesen irodai és otthoni munkavégzést tekintik az optimális megoldásnak közép- és hosszabb távon.

A heti 1-2-3 napos otthoni munkavégzés lehetőségével azonban a fejlett országokban is csak a munkaerő mintegy 20-30 százaléka tud élni egy felmérés szerint, a tevékenységek többségénél ugyanis elengedhetetlen a személyes jelenlét a munkavégzéshez. Elég csak a szolgáltató vagy a termelő szektor kézimunka- és jelenlétigényes munkaköreire gondolni. A fejlődő országokban pedig, mint India, Mexikó vagy Kína, ahol általában magas a mezőgazdaságban vagy a gyártásban dolgozók aránya, még kevésbé van tér az otthoni munkavégzésre.

A KSH legutóbb 2018-ban járt utána részletesen, hányan dolgoznak rendszeresen az irodán kívül, azaz távmunkában és nem meghatározott rendszerességgel, azaz home office-ban Magyarországon. Az eredmények szerint az alkalmazottak mindössze 3,7 százaléka, 144 ezren dolgoztak távmunkában, ami a felmérésben a home office-t is magába foglalta. Az alábbi táblázat azt mutatja, hogy a statisztikai hivatal felmérésében szereplő alkalmazottak szerint lehetséges volna-e munkakörüket irodán kívülről is ellátni.

 

A magyar adatokból is látszik, hogy a fent említett hibrid modellt leginkább a fővárosban, az amúgy is magasabb végzettséget és hozzáadott értéket képviselő iparágakban, a pénzügyi szektorban, a tudományos, műszaki szolgáltatásoknál, valamint az IT és a távközlés területén lehet kihasználni, míg a legkevésbé a mezőgazdaságban, a vendéglátásban és az építkezéseken dolgozók tudnak élni vele.

Kezdeményezni kell

Nemcsak az országok és iparágak között, hanem egy-egy szervezeten belül és egyéni szinten is nagyok az eltérések abban, hogyan végzik otthonról a munkát. Az online tér más viselkedést követel meg, mint az offline, egyben felerősíti az egyéni különbségeket. Aki például alapvetően visszahúzódóbb alkat, most még nehezebb lett láthatóvá válnia a szervezetben – erre a vezetőknek kell jobban odafigyelniük. Ha nem kommunikálnak velük eleget, az emberek egy idő után jelentéktelennek érzik magukat – ezért a figyelem, a sok kommunikáció, célok kitűzése, értékelés mind nagyon fontosak – hangsúlyozta Demény Soma HR szakértő a Telekom Magenta podcast sorozatának legújabb részében, amelyben a koronavírus HR-szempontú kihívásait és az erre adott válaszokat járták körül szakértők segítségével. Az adás ide kattintva hallgatható meg:  

Az otthoni munkavégzés egyik velejárója, hogy muszáj lett kezdeményezni a beszélgetéseket, mert nem adódik rá lehetőség, hogy csak úgy összefussunk kollégákkal kávézás, liftezés vagy ebéd közben – tette hozzá. Most, a második hullám idején, aminek annyira se látni a végét, mint tavasszal az elsőét, még fontosabb, hogy a cégek tudatosan álljanak hozzá a helyzet kezeléséhez. Több tévhit is megdőlt az utóbbi hónapokban, például az, hogy ha az embereket nem látják, akkor nem dolgoznak, vagy az, hogy ha otthonról dolgozik valaki, nem lehet követni a teljesítményt – mert lehet, csak máshogy. 

Bizalmi kérdés

Most jött el az igazság pillanata, végre élesben is be lehetett vetni korábbi menedzsment tréningeken felhalmozott tudást. Friedl Zsuzsanna a Magyar Telekom Chief People Officere szerint ez elsősorban a vezetőfejlesztés, teljesítményértékelés terén van így, ahol már évek óta a felhatalmazó, munkatársakat bevonó vezetési stílus felé igyekeznek terelni a vezetőket. Eleinte ugyan azt tapasztalta, hogy a vezetők megrettentek a kontrollvesztéstől, sokan átmentek egy mikromenedzser típusú, operatív, státuszoltató működésbe, de aztán rájöttek, hogy ez nem fog menni és felszínre jött a sok éves képzés eredménye – amiben az agilis munkamódszerek is sokat segítettek.

Otthoni egyenlőtlenségek

Sokszor fordul elő, hogy bár az otthoni munkavégzés feltételeit sikerült tökéletesen egyenlően biztosítani a munkavállalóknak, maga a helyzet tökéletesen igazságtalanul csapódik le egyéni szinten Nagy-Józsa Dorka coach, a Y2Y tanácsadó cég ügyvezető igazgatója szerint. Aki kisgyerekkel, esetleg gondozásra szoruló szülővel van otthon, egyenlőtlen helyzetbe kerül a többiekhez képest – ilyenkor a vezetők dolga a tudatos hozzáállás és mérlegelés a feladatok elosztásánál.

Ráadásul felmérések szerint az első karantén időszak alatt a nők havi 28 órát töltöttek a gyerek miatt pluszban otthon, míg a férfiak mindössze 1-et. Ezzel egybecseng egy globális tanácsadócég felmérése is, amely szerint az apukák 70 százaléka úgy gondolja, egyenlő módon osztják meg partnerükkel a háztartási teendőket, azonban az anyukák mindössze 44 százaléka gondolja ugyanezt.

A cikk megjelenését a Magyar Telekom Nyrt. támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom Vállalat HR informatika otthoni munkavégzés távmunka Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

László Pál
2024. augusztus 24. 14:21 Podcast, Támogatói tartalom

Az ár- és divatérzékeny magyar vásárlók imádják a használt ruhát és az ultra fast fashiont is

Az ultra fast fashion az elmúlt években ötszörösen vagy még nagyobb mértékben nőtte túl a divatipar többi részét.

Debreczeni Anna
2024. július 24. 09:41 Támogatói tartalom

Megérkezett a bankkártyák Usain Boltja, amivel igénylés után szinte rögtön fizethetünk is

Ha valaki új kártyát igényel az Erste Banknál, akkor ezentúl nem kell megvárnia, amíg a plasztiklap elkészül, mert egy órán belül használhatja a mobilján keresztül.

László Pál
2024. május 28. 09:45 Podcast, Támogatói tartalom

A generatív MI olyan, mint az úthenger – dönteni kell, hogy elé állunk vagy felülünk rá

Minden cégnek jobb, ha inkább felül, és megpróbálja irányítani ezt a dolgot.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.