Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. november 17. 06:26 Vállalat

Az év üzlete nem is a maszkban, hanem a gumikesztyűben van

Száz darab, vizsgálatoknál használatos latex kesztyűt tavaly decemberben még 1300 forintért ajánlottak egy budapesti állatorvosi rendelőnek. Márciusban ugyanezért már 2250 forintot kellett fizetni, augusztusban pedig négyezret. A lapunknak nyilatkozó kereskedők szerint van olyan vitril kesztyű, amely most ötször annyiba kerül, mint egy éve – ha egyáltalán be lehet szerezni az igényelt mennyiségben, és ez az egészségügyben elég nagy gondot okozhat.

Még fél évig hiány lesz

Bár tavasszal a maszkok drágulása vitte el a show-t, mindenki erről beszélt, valójában az összes védőfelszerelés, így a gumikesztyűk piacán is hasonló folyamatok zajlottak. Egy nyáron készült iparági jelentésben azt becsülték, hogy 2020-ban világszerte 585 milliárd egyszer használatos gumikesztyűre lehet szükség, ami azért problémás, mert az éves gyártási kapacitás ennek kevesebb mint kétharmada, csak 370 milliárd.

A maszkokkal szemben azonban otthoni varrással és a termelésbe gyorsan bevont új gépekkel a kesztyűproblémát nem lehet megoldani.

Bár a gyártók viszonylag gyorsan, már késő tavasszal léptek, a kapacitásbővítő beruházások átfutása 10-11 hónap, így 2021 második negyedéve előtt nem valószínű, hogy lesz elég gumikesztyű a piacon 

– mondta lapunknak Tóth András, az ágazat egyik legnagyobb szereplője, a Sempermed csoport magyar leánycégének vezetője.

Bár a műtétekhez használt steril kesztyűkből is sokkal többre van most igény, mint tavaly, a legnagyobb hiány az úgynevezett vizsgálókesztyűknél alakult ki. Ezek azok, amelyeket például az állatorvosi rendelőkben is háromszoros áron vesznek most, de nem steril körülmények között a kórházak is ilyeneket használnak. A gondot pedig az okozza, hogy az egészségügyön kívül még nagyon sok ágazatban is kell a kesztyű.

A kereskedők szerint minden kesztyű iránt megugrott a kereslet. Az egészségügyben a járvány miatt érthető módon sokkal több gumikesztyű fogy, az Országos Mentőszolgálat protokollja szerint például a mentősök most két-három kesztyűt is egymásra vesznek, de az olyan szakmákban is aktívabb lett a felhasználás, ahol ez korábban nem feltétlenül volt így.

Egészségügyi dolgozó beöltözik a budapesti Honvéd Kórházban 2020. márciusában. Fotó: AFP/Europress

Mindenki többet vesz, és az egészségügynek van a legkevesebb pénze

Tóth András szerint ugyanaz történt az iparban, a kereskedelemben és a lakosságnál is. Rengeteg – például élelmiszeripari – termelőüzemben volt eddig is kötelező higiéniai okokból a gumikesztyű használata, de a járvány miatt ez most fokozottan igaz.

A kereskedők tavasszal még azt gondolták, hogy az iparban csak a pánikvásárlások hajtják fel a keresletet, de az igény tartósan magas szinten maradt. Valószínűleg azért, mert a járványhelyzetben sokkal szigorúbban veszik az előírásokat az ipari cégek és a munkavállalók is. Bár a lapunk által megkeresett élelmiszeripari vállalatok kivétel nélkül azt mondták, hogy náluk nem volt érdemi növekedés, a kereskedők szerint a piac ipari szegmensének egésze nőtt.

Szintén komoly felfutás volt a kiskereskedelemben: az élelmiszer- és egyéb üzletekben is sokkal kiterjedtebb a gumikesztyű-használat, mint korábban. A Sparnál például lapunknak azt mondták, hogy a higiéniai szabályok szigorítása miatt másfélszer annyi gumikesztyűt vesznek, mint a járvány előtt, és a beszerzés nehézkes, mert tapasztalataik szerint is általános hiány van a termékből.

Mindeközben itthon a lakossági igény is nagyjából a duplájára nőtt, ráadásul a keresletnek ősszel a második hullám újabb lökést adott.

 

Ezek azonban nem magyar sajátosságok, a világon mindenhol ugyanezek a folyamatok játszódtak le. Lyczba Alexander az itthon szintén fontos piaci szereplőnek számító Mercator ügyvezetője azt mondta,

vannak olyan országok, ahol 2019-ről 2020-ra a teljes piacot tekintve is a kétszeresére emelkedett a felhasznált mennyiség.

Olyan hiány alakult ki, hogy a kereskedők vagy a korábbi sokszorosára emelték az árakat, vagy elkezdtek sakkozni a szállításokkal, hogy jusson elég kesztyű az egészségügynek is, amely a szűkebb anyagi lehetőségei miatt nehezen tudja felvenni a versenyt az ipari cégekkel vagy viszonteladó kereskedőkkel. Ez komoly kockázatot jelent az egészségügyben, hiszen tisztán piaci alapon jelenleg egyáltalán nem biztos, hogy jutna elég kesztyű például a magyar kórházakba.

Öt új dollármilliárdost teremtettek a gumikesztyűk

Persze ez nem jelenti azt, hogy a gumikesztyű-gyártóknak és forgalmazóknak ne menne jól a szekér. Az árak a többszörösükre emelkedtek, de ezt részben a költségek megugrása is okozta. Alapesetben a gumikesztyű árában nagyjából 60 százalék az alapanyag költsége, ám a megugró kereslet miatt a különböző tőzsdei gumiárak is körülbelül 50 százalékkal emelkedtek tavasz óta. Ebből a szempontból egyébként a távol-keleti tőzsdék fontosak, a kereskedelem nagy része ugyanis ott zajlik, és a kesztyűgyárak többsége Malajziában, Thaiföldön vagy Kínában van. A globális export nagyjából nyolcvan százaléka származik ebből a három országból.

A globális gumikesztyű-kereskedelem hőtérképe. Kékkel azok az országok, ahonnan többet exportálnak, mint amennyit importálnak.

Az alapanyagárak mellett megdobták a gyártási költséget a járványügyi intézkedések a gyárakban, az állami korlátozások, és egy idő után már a csomagolóanyag beszerzése is gondot okozott, illetve jóval drágább lett.

Sok esetben azonban a gyártók és a kereskedők is kihasználják a brutális túlkeresletet, és hatalmas haszonnal adnak túl az egyébként rém egyszerű és így békeidőben nem túl magas profitrátával értékesített termékeken.

 

Korábban írtunk már arról, hogy a lengyel hátterű, de szintén a Távol-Keleten gyártó Mercator a harmadik negyedévben a forgalmát négyszeresére, a nyereségét pedig több mint 274-szeresére növelte. Bár ez a növekedés kiugró, a többi gyártó- és forgalmazócég sem panaszkodhat.

  • A maláj Hartalega üzleti évének szeptember végén záródó első felében árbevételét 67 százalékkal növelte, adózott nyeresége pedig négyszeresére, 770 millió maláj ringgitre nőtt, ami jelenlegi árfolyamon valamivel több mint 56 milliárd forint.
  • A szintén maláj Kossan az első kilenc hónapban hasonló árbevétel-növekedést produkált, igaz náluk a profit csak bő háromszorosára ugrott, forintban kifejezve 40 milliárdra.
  • A thai Sri Tang úgy is megnégyszerezte nyereségét, hogy még csak a júniusig tartó első hat hónapjáról számolt be, holott a harmadik negyedév még a korábbiaknál is erősebb volt a gyártóknál. Az 1,3 milliárd bahtos profit forintban nagyjából 13 milliárdnak felel meg.
  • Az ugyancsak malajziai Top Glove pedig már a teljes 2020-as üzleti évét lezárta augusztus 31-én, méghozzá közel 2 milliárd ringittes, tehát nagyjából 140 milliárd forintos nyereséggel, ami ötszöröse az egy évvel korábbinak. A biznisz azonban náluk is az utolsó három hónapban robbant be: a teljes profit jó kétharmada jött az utolsó negyedévben, és ekkor az éves növekedés majdnem hússzoros volt.

Ennek fényében nem meglepő, hogy a Bloomberg már augusztusban arról írt, hogy Malajziában csak a gumikesztyűipar öt új dollármilliárdost termelt ki idén. Hozzátéve persze, hogy ez a vagyon olyan könnyen el is repülhet, ahogy jött, hiszen a mesés profitok természetesen feltolták ezeknek a cégeknek a tőzsdei értékét, ám ez feltehetően nem marad örökké így.

Ez már így marad

A gyártók mellett a kereskedők is elég jól keresnek, a Mercator például vélhetően nem a termelési sokkon, inkább az értékesítési tevékenységen szedte meg magát. A piacon ugyanis nem általános, hogy a gyártók egyben kereskedők is, inkább az jellemző, hogy szerződésben állnak különböző disztribútorokkal, akik saját márkanév alatt adják el a termékeket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy gumikesztyűket gyártó cég 274-szeresére növelte a nyereségétA lengyel Mercator Medical a járványnak köszönhetően hatalmas formában van, nyereségrátája a 60 százalékot közelíti.

A túlkeresletes piacon a gyártóknak súlyoznia kellett, nem mindig tudtak az összes partnerüknek szállítani. A legjobb pozícióban azok a kereskedők voltak, amelyek vagy saját termelőkapacitással rendelkeznek, vagy annyira fontos vevői a gyártóknak, hogy továbbra is benne maradtak a kiszolgált körben.

A Top Glove malajziai gumikesztyű-gyára 2020 augusztusában.
Fotó: AFP/Europress

A lapunknak nyilatkozó piaci szereplők szerint több céggel is előfordult, hogy jóval kevesebb termékhez jutott csak hozzá, mint korábban, mivel a konkurensek elvitték a gyártóktól a kesztyűket. Normál esetben ilyenkor visszaesik a kereskedő árbevétele, most azonban nem feltétlenül ez történt. A vállalatok ugyanis megpróbálták behozni ugyanazt a profitot, amit korábban, azzal az egyszerű megoldással, hogy sokkal drágábban adták azt a kevés kesztyűt, ami jutott nekik. Mivel pedig a piac ennyire túlkeresletes, értékesíteni is tudták a termékeiket. Szakértők szerint ez volt az egyik legerősebb árfelhajtó tényező.

A piacon úgy látják, hogy a mostani helyzet egész biztosan hónapokig megmarad. A vakcina hozhat enyhülést a keresletben, de a várakozások szerint az igény akkor is jóval a korábbi felett marad, ha megszabadulunk a koronavírustól. Így viszont az árak is magasan maradhatnak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat gumikesztyű hiány koronavírus védőfelszerelés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.