A válságos gazdasági helyzet kiélezi a versenyt a futárok között, akik nem órabérben részesülnek, hanem az egyes szállítások után kapják a díjazásukat. A járvány következtében jelentős keresletnövekedést tapasztaló házhoz szállító cégek sok állását elveszítő ember alkalmi mentsváraivá váltak, aminek a megnövekedett igények mellett az is kedvez, hogy a futárokat jellemzően rugalmas módon, alvállalkozóként foglalkoztatják. Így nemcsak a munkanélküliek, hanem valójában bárki regisztrálhat, aki többletbevételhez szeretne jutni, aminek következtében végső soron úgy látszik, inkább a futárok versenyeznek a megbízásokért, és nem a cégek őértük, az Egyesült Államokban legalábbis.
A fuvarok iránti elkeseredett hajszát példázza a Bloomberg által feltárt chicagói eset: a város lakói arra lehettek figyelmesek, hogy mobiltelefonok lógnak a fákról az Amazon átadási állomásai és bizonyos éttermek közelében. Az Amazon diszpécseri rendszerét mostanra jól kiismerő futárok ugyanis rájöttek, hogy jobb eséllyel kapnak megbízást, ha az árufelvételi pontok közelében helyezkednek el. Ez valójában nem mindig megvalósítható, de ha a fuvarszervező alkalmazást futtató készülékeiket a megfelelő helyen hagyják a futárok, és a működését felügyelik egy náluk lévő másik eszközzel akár távolabbról is, akkor nagy valószínűséggel megkaphatják a környékről induló kiszállítások nagyját.
A rendszer kijátszása már szervezett szinten is zajlik, a trükkösen elhelyezett készülékeken több különböző felhasználói fiókkal jelentkeznek be az ügyeskedők, akik némi jutalék ellenében biztosítanak így a velük kapcsolatban álló sofőröknek több fuvart. A jelenség már az Amazon számára is ismert, a cég azonban még nem tudott fellépni ellene – persze a simlis futárok és önjelölt fuvarszervezők minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy a tevékenységük rejtve maradjon.
A hivatalos kiszállító vállalkozások számára ugyanakkor nem csak az alvállalkozóik között igazságtalanná váló fuvarelosztás jelent gondot. Legalább ugyanilyen égető problémák adódhatnak abból is, hogy nem tudják pontosan, kiknek adják tovább pontosan a megbízásokat a csalók, és még az is lehet, hogy jogosítvány és a szükséges engedélyek nélkül végzi el valaki a kiszállítást.
Vállalat
Fontos