Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. december 26. 16:34 Vállalat

Az Amazon robotok segítségével hajszolja a végletekig a dolgozóit

Az Amazon elsősorban a rendelések rendkívül gyors kiszállításának köszönhetően vált olyan sikeressé, hogy mára az Egyesült Államok második legnagyobb foglalkoztatója a versenyszektorban. A több, mint 800 milliárd dollárt érő cégnél azonban a The Atlantic és a Reveal közös riportja szerint igen nagy áldozatokkal jár az őrült gyorsaság, a dolgozók egészsége forog kockán.

Candice Dixon feladata – több száz kollégájához hasonlóan – a már összeállított rendelések konténerekbe rendezése volt a vállalat egyik kaliforniai telephelyén. A kész csomagokat robotok hozták Dixonnak, aki miután felpakolta őket egy gombnyomással jelezhette, hogy készen áll a következő darabra, amit szinte azonnal kézhez is kapott. Hogy Dixon mikor nyomta le a gombot, persze nem csak a robotokat vezérlő rendszer figyelte, hanem a főnökei is. A küldemények átpakolására engedélyezett idő ugyanis átlagosan 11 másodperc, aminek túllépése komoly következményekkel járt.

Kirúgás és gerincsérv között választhatnak a munkások

A szintidőt nem teljesítő kollégákat először csak figyelmeztették a cégnél, hogy ideje belehúzni a munkába. Akik ezután sem hozták az Amazon követelményeit, végül is rövidesen elvesztették az állásukat. A kőkemény elvárások és kijátszhatatlan teljesítménymérés azonban végül is meghozták a várt eredményt, a kaliforniai raktárból kézbesített küldemények száma meghaladta a napi egymillió darabot a tavalyi karácsonyi időszakban, amit a maga sajátos módján már a vállalat felső vezetése is elismerőleg méltatott:

a munkásokat "Million Unit Club" feliratú pólókkal jutalmazta.

A szigorú előírások teljesítésének is vannak következményei. Hiába nyüzsögnek csúcstechnológiás robotok a cég logisztikai bázisain, a rakományrendezők dereka és háta hamar megsínylik az intenzív munkát. Dixon gerince két hónap munka (és közel százezer csomag megmozgatása) után visszafordíthatatlanul károsodott, az 54 éves nő ma már alig tud felmenni a lépcsőn, a székéből felállni is csak fájdalmak közepette tud.

Túl fiatal vagyok vagyok ahhoz, hogy kilencven évesnek érezzem magam.

– mondta Dixon az újságíróknak, de valószínűleg jelenleg nem ez a legnagyobb problémája. Bár megfelelt az Amazon kvótáinak, a panaszai miatt abba kellett hagynia a munkát. A vállalat beismerte, hogy a sérülések a munkavégzés miatt alakultak ki, amiért kártérítést is fizetett. De egy folyamatosan érkező bért ez az összeg nem vált ki, előbb-utóbb el fog fogyni, új munkát viszont a raktáros az egészségi állapota miatt csak nagyon nehezen találhat.

Az Amazon sajátosan értékeli helyzetet

Dixon esete egyáltalán nem egyedi. A cégnél vezetett kimutatások szerint az Amazon bizonyos raktáraiban a munkahelyi sérülések aránya messze meghaladja az iparági átlagot – az említett kaliforniai telephelyen például négyszeres mértékben. Az Amazon szóvivője a lesújtó statisztikával kapcsolatban közölte, hogy

Azzal az óvatos döntéssel rontunk az adatokon, hogy nem rendeljük vissza a sérült dolgozókat a rakodóállásokra, ezt tudjuk, de a célunk az, hogy segítsünk a munkatársakat.

A jó szándékot azonban nem érezte a riportereknek beszélő raktárosok többsége, sőt, épp az ellenkezőjéről számoltak be. Az egészségük leromlását követően is folytatniuk kellett a feszített munkát, vállalva az állapotuk további rosszabbodását, vagy pedig mellőzte őket a cég, mintha csak tönkrement gépek lettek volna.

Az Amazon a biztonságos és egészségkímélő munkavégzéssel kapcsolatban tanácsokkal látja el a rakodómunkásokat, amelyek megtartását elő is írja a cég. Gyakran előfordul azonban, hogy a munkavédelmi és a teljesítménnyel kapcsolatos szabályoknak képtelenség egy időben megfelelni, és ezekben az esetekben a dolgozók kénytelenek a háttérbe szorítani a biztonságukat szolgáló előírásokat.

Például a csomagok magasra helyezésekor az állólétra használata csökkenti a sérülések kockázatát, a dolgozók azonban idő hiányában inkább ugrálva-nyújtózkodva pakolják fel a dobozokat a rakomány tetejére. A nehéz tárgyak mozgatásakor sincs többnyire mód nyugodtan leguggolni és a lábizmokkal (és esetleg egy másik kolléga megkérésével) tehermentesíteni a derekat, hanem marad a gyors hajolgatás, mert a szűk időkereteket tartani kell. A megszólaló raktárosok szerint arra is volt példa, hogy egy rosszulléteket okozó gázszivárgás ellenére is folytatniuk kellett a munkát. Sőt, egyikük elmondta, hogy bármennyire is gusztustalanul hangzik, mégis

gyakran kénytelen volt vécére is magával vinni a csomagokat, hogy míg odasétál, addig is szkennelhesse a vonalkódokat.

Mert persze a mosdók használatára fordított időt is szigorúan nyilvántartják a logisztikai telephelyeken, ezért sok munkásban időről időre felvetődhet az a kérdés, amit az egyik, mára urológiai betegségekre panaszkodó volt raktáros vázolt a The Atlantic és a Reveal riportereinek:

Vissza kell tartanod, vagy nem teljesíted a kvótád. Melyiket választanád? Nekem teljesítenem kellett a kvótát.

Mindeközben az Amazon futurisztikus, robotizált üzemekkel büszkélkedik, ahol a csúcstechnológiának köszönhetően a dolgozók nemcsak gyorsabb, hanem egyre könnyebb és biztonságosabb munkát végezhetnek. A cég szerint az emberek és a robotok egymást kiegészítve dolgoznak, amit szerte az iparágban mindenki irigyelhetne – csakhogy az újságírók adatai szerint épp azokban a raktárakban történik arányaiban a legtöbb sérülés, amelyek a leginkább automatizáltak.

A gépek ugyanis még nagyobb sebességre kényszerítik a munkásokat, ahelyett, hogy tehermentesítenék őket.

Meg van kötve a hatóságok keze az Amazon-nal kapcsolatban

Az Amazon sikere akkora, hogy alapítója, Jeff Bezos a világ egyik, ha nem a leggazdagabb embere lett. Ebből a sikerből az amerikai városok és államok is szívesen részesülnének, éppen ezért előfordul, hogy a hatóságok politikai utasításra elnézőbben lépnek fel a cég szabálysértései ellen, mint amennyire a törvény indokolná. Például miután felmerült, hogy a cég Indiana államban létesítené második központját, az egyik ottani telephelyen történt halálos balesetet kivizsgálásakor kivételesen elnézően léptek fel a hivatalok, miután a nyomozás eredményeit igyekeztek eltusolni.

Pedig a cég gyorsaságra való törekvése nem csak a dolgozókkal szemben támasztott irreális elvárásokban mutatkozik meg. Többek között a fárasztó munkával töltött kötelező 12 órás műszakok, a tapasztalatlan alkalmi munkások tömeges foglalkoztatása a csúcsidőszakok során is hozzájárulnak a sérülés- és balesetveszélyes körülményekhez, sőt előfordul, hogy még be se fejeződik egy új épület felhúzása, de már javában zajlik benne a munka. Ez a fokozott nyomás ráadásul nem csak a fizikai munkásokat viseli meg, hanem a vezetőket is:

Az elvárások arra ösztönöznek, hogy egy szívtelen gazemberré válj.

– mondta az Amazon egy korábbi menedzsere.

Idén karácsonyra még egyet csavar a dolgozókat szorító présen Bezos

A legnagyobb forgalom nyilvánvalóan az év végére esik – az ünnepi hajtás a Black Friday-jel kezdődik –, amit az Amazon idén sem rest tovább fokozni. Jeff Bezos októberi bejelentése szerint a cég huszonötödik karácsonyi szezonjában több millió termék esetében ingyenessé teszi az egynapos kiszállítást a kiemelt vásárlói számára. Ilyenkor az Amazon raktárait megjárt dolgozók ezrei tehetik fel magukban azt a kérdést, amit a cég egyik volt biztonsági vezetője is felvetett a vele készült interjú során:

Ha vásárolsz valamit az Amazonról, és dolgoztál már a cégnél, elgondolkodsz: vajon nem az én rendelésem fogja valakinek a halálát okozni?

Vállalat amazon internetes kereskedelem logisztika sérülés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2020. január 23. 10:54 Vállalat

Az MNB szerint is volt, aki korábban tudott a nagy T-Systems üzlet bukásáról

Mészáros Lőrinc és Jászai Gellért éppen a problémás időszakban kávézgattak.

Jandó Zoltán
2020. január 21. 13:18 Adat, Vállalat

Az UEFA szerint nincs még egy olyan csapat Európában, mint a Felcsút

A Puskás Akadémia bekerült a húsz legnyereségesebb európai futballcsapat közé. Bár az akadémia tényleg kilencmilliárdos profitot csinált, akadnak gondok a módszertannal.

Bucsky Péter
2020. január 21. 06:53 Vállalat

Audi vagy Mercedes? Ugyan, a Váci úti irodafolyosó húzza a magyar gazdaságot

Térképen mutatjuk a Váci úti végeláthatatlan irodatengerének cégeit, és azt is, hogy melyikben fizetnek a legjobban.

Fontos

Hajdu Miklós
2020. január 23. 16:47 Pénz

Annyira zuhan a forint, hogy kikényszerítheti a laza kamatpolitika végét

Lejtmenetben a forint, az infláció pedig a jegybank által megszabott határokat feszegeti.

Váczi István
2020. január 23. 06:54 Közélet

Évekre elúszhat a magyar vasúttörténet legdrágább fejlesztése

Megfeneklett a kínai-magyar kapcsolatok kirakatprojektje, a Budapest-Belgrád vasút magyarországi szakaszának fejlesztése. A magyarok a pénzre, a kínaiak a tervekre várnak.

Stubnya Bence
2020. január 22. 16:15 Pénz

Barry Eichengreen: Nem kell elsietni a magyar euróbevezetést

A német gazdaság bajban van, és ebből nekünk is le kell vonnunk a következtetéseket. Barry Eichengreenel, a Kaliforniai Egyetem professzorával interjúztunk.