Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. június 6. 12:12 Élet

Többet spórolunk, ha az ismerőseink pesszimisták

A fogyasztás szerte a világon hatalmasat esett az elmúlt hónapokban a járvány következtében, a zuhanás mértékében azonban izgalmas regionális különbségek mutatkoznak. A vírus helyi elterjedtségén túl bizonyos, az adott környékre jellemző társadalmi és gazdasági tényezők is meghatározzák a visszaesés alakulását. Amerikai kutatók például arra lettek figyelmesek, hogy az emberi kapcsolathálózatok kiterjedtsége is befolyásolja a vásárlások elmaradását.
 

A társas kapcsolatok mára ugyanis kulcsfontosságú információforrást jelentenek a fogyasztói döntések meghozatalakor, különösen az amerikai háztartásokban. Így ha valaki az ismerősi körében a költekezés mérséklését tapasztalja, valószínűleg maga is a spórolás mellett dönt, még akkor is, ha a közvetlen környezetében a járványhelyzet kevésbé súlyos. És persze az általánosabb gazdasági kérdésekkel kapcsolatos pesszimizmus is könnyen terjed, ami végső soron szintén a fogyasztás mérséklését eredményezi.

A járványügyi adatokat, a kártyatranzakciókat és a Facebook kapcsolódási indexét (Social Connectedness Index) elemezve kiderül, hogy a vírus helyi gazdasági következményeit jelentősen erősíti, ha egy megye lakossága élénkebb kapcsolatot ápol más, fertőzöttebb területeken élő emberekkel.

Ez a hatás különösen a ruházkodással és kozmetikumokkal, a személyes érintkezést igénylő szolgáltatásokkal és az utazással  kapcsolatos kiadások eseteiben jelentős, ezeken a területeken az átlagosnál mélyebb visszaesést eredményez. A kapcsolatok pedig különösen azon amerikai megyékben hatnak a fogyasztásra, ahol kisebbek keresetek és a népesség, illetve ahol nagyobb a 35 év alatti lakosság, a számítógépes és a távmunkát végzők aránya.

A kutatók megállapítása szerint a vírus közvetlen hatásainál nagyobb lehet az emberi kapcsolatokon keresztül terjedő pesszimizmus jelentősége a fogyasztási adatok alakulását nézve. Ez a vélekedés persze különösebben nem meglepő, régóta ismert tény, hogy a fogyasztói magatartást alapvetően befolyásolják az ismerősöknél hallott vagy látott példák, tapasztalatok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet fogyasztás kapcsolathálózat koronavírus recesszió Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Vámosi Ágoston
2025. április 9. 06:06 Élet

Szinte az egész országot letarolták a hajnali fagyok, óriási a kár a gyümölcsösökben

Csak a Nyugat-Dunántúl úszta meg, máshol a gyümölcsfák virágai nem bírták a fagyokat. Olyan gazdával is beszéltünk, akinél 60-80 százalékos a kár.

Stubnya Bence Torontáli Zoltán
2025. április 3. 17:00 Élet, Közélet

A köztéri ivás lett a kocsmák fő versenytársa, és ezen nem segít a kocsmaprogram

Egyre gyakoribb, hogy a lakossági panaszok miatt az önkormányzatok fellépnek a boltok előtti italfogyasztás ellen, de egy dohányboltnak már nem lehet megtiltani, hogy éjszakai szeszforrás legyen.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Fontos

Schaffhauser Tibor
2025. április 9. 17:20 Világ

Sokat veszíthetünk azzal, hogy még mindig nincs uniós klímacél 2040-re

Középtávú cél nélkül nehezebb a klímaátmenet, pedig a magyar elemzések szerint is megérné a gyorsabb átállás a kibocsátásmentes gazdaságra.

Vámosi Ágoston
2025. április 9. 14:35 Világ

Tovább durvul a kereskedelmi háború, és még kész sincs az EU válasza

Kína visszalőtt az 50 százalékos emelésre, az EU számára az a kérdés, hogy keménységgel vagy kompromisszumkészséggel kerülhet-e közelebb a céljához.

Torontáli Zoltán
2025. április 9. 12:55 Közélet, Vállalat

Megörökli a következő kormány a bankok és telekom cégek áremelési szándékait

Teljes piacok kényszerültek „önkéntesen kötelező” lépésre a hatósági beavatkozás réme miatt. Az inflációs nyomásból így jut a következő kormánynak is.