A fővárosi kerületekben 2010 után sikerült a Fidesznek bőven kétharmad fölé kerülnie: a polgármesterek száma és a kerületekben élő lakosság alapján egyaránt 80 százalékosnál is nagyobb lett a kormánypárti fölény. 2014-ben aztán két kerületet elvesztett a Fidesz, de ez még mindig 70 százalék feletti fölényt jelent.
Az egyes kerületek között óriási különbségek vannak anyagi forrásokban: Belváros-Lipótvárosban több mint ötször annyi önkormányzati kiadás jut egy lakosra, mint Kispesten. A leggazdagabb és legszegényebb fővárosi kerület (utóbbi a civil vezetésű Soroksár, ha nem jelöltük külön, akkor az ellenzéknél vettük számításba) között 5,6-szoros a különbség. A legszegényebb fideszes vezetésű kerület a XVI., és ez alig teljesít jobban az MSZP-vezetésű Kispestnél. Érdemes azt is megnézni, hogyan változtak az egy főre jutó kiadások: a fideszes kerületekben 2010 és 2016 között 13 százalékkal nőttek, míg az ellenzéki vezetésűeknél 19 százalékkal. Az a két kerület viszont, amely lecserélte a kormánypárti vezetést 2014-ben, 4 százalékos visszaesést mutatott. De nem a pártváltás miatt: pont hogy 2014-től indult meg a növekedés, az előző jelentős visszaesés után*A települési önkormányzatoktól 2013-ban elvették az oktatási és egészségügyi intézményeket, főként ez okozta a kiadásaik – és bevételeik – visszaesését..
Ha azt is figyelembe vesszük, hogy a fideszes kerületekben 2016-ban 274 ezer forint volt a havi bruttó átlagjövedelem, míg az ellenzéki és civil kerületekben 256 ezer forint, akkor pedig azt látjuk, hogy a különbség gyakorlatilag elhanyagolható. A fideszes kerületekben a lakosok éves jövedelmének 6 százalékéval, míg az ellenzéki és civil kerületekben a lakosok éves jövedelmének 5,6 százalékával gazdálkodnak a kerületek.
Érdemes megnézni az uniós támogatásokat is, hiszen ezekre jelentős a kormány befolyása. Itt az látszik, hogy hiába szavaztak kormánypárti polgármesterekre a fővárosiak, a kormány uniós forrásokat alig-alig biztosított a kerületeknek és a fővárosnak. Budapest adja a magyarországi GDP 36 százalékát, és itt lakik a magyarok 18 százaléka, mégis a 2014 és 2020 közötti uniós időszakban a 18,9 ezer milliárd forintnyi uniós támogatásból csak 2 ezer jutott budapesti projektekre, ez az összes támogatás 11 százaléka. Igaz, mivel Budapest fejlettsége magasabb az EU átlagánál, csak a kohéziós alapok érhetők el, a strukturális források nem.
Természetesen a kevésbé fejlett régiók fejlesztésére több forrás kell, csakhogy sokszor erőltetett, haszontalan projektekre ment a pénz, amiket még be sem tudtak fejezni. Budapest úgy tudott forrásokhoz jutni, hogy például a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) már kész projektekkel állt a sor végén, és ha mások nem tudták elkölteni a forrásokat, akkor ezeket gyorsan be lehetett vetni. A Vitézy Dávid vezette BKK ugyanis előrelátóan úgy kötött villamos- és trolibeszerzésre szerződéseket, hogy néhány hét vagy hónap alatt le lehessen hívni az opciókat.
A kerületek 2016-ban alig jutottak uniós támogatáshoz: a zárszámadások alapján csupán 3,4 milliárd forintot kaptak ilyen forrásból. Ennek 72 százaléka jutott a fideszes kerületekbe, ami teljesen megfelel a lakosságarányos elosztásnak, nem jelentett előnyt, ha egy kerület a kormányhoz közelebb álló vezetéssel rendelkezett.
A bevételek és kiadások azonban csak a gazdálkodás egyik részét jelentik, ebből az önkormányzati vagyon változásáról nem sok mindent lehet kiolvasni. Márpedig az utóbbi két ciklusban ezzel kapcsolatban a fideszes kerületekben pattantak ki a legdurvább botrányok: Rogán Antal polgármestersége (2006-2014) alatt elképesztő mennyiségű ingatlant adott el az V. kerület. A Népszabadság korábbi becslése szerint 17,5 milliárd forint forgalmi értékű ingatlant 3,5 milliárdért adtak el. Ezt érdemes azzal összehasonlítani, hogy a kerület teljes éves bevétele volt 18 milliárd forint 2016-ban. Ferencvárosban is igen sok botrány pattant ki, leginkább a parkolás körül. De ahogy mi is beszámoltunk róla, több más kerületben is gyanús a parkolás üzemeltetése.
A vagyon állománya a fideszes kerületekben 2010 és 2016 között 10 százalékkal nőtt, míg az ellenzékieknél jóval többel, 23 százalékkal. A fideszes kerületek azonban gazdagabbak: egy főre 870 ezer forint jut, az ellenzékiekben 739 ezer, a két 2014-ben oldalt váltó kerületben pedig 853 ezer. Az egyes kerületek között ebben is nagyok a különbségek: egy újpesti lakosra tizedannyi vagyon se jut, mint egy ferencvárosira. A legjobban Terézvárosban (+150 százalék) növelték a vagyont, négy kerületben azonban csökkent annak értéke – Óbuda-Békásmegyeren 14 százalékkal.
Az önkormányzati kiadásoknál vagy vagyonnál az életminőség szempontjából érdekesebb az átlagfizetés. Kerületi bontásban a fizetések 2017-ig érhetők el, a KSH adatai szerint ebben az évben bruttó 377 ezer forint volt a havi átlagfizetés a fővárosban, ami közel harmadával magasabb volt az országos 297 ezer forintos átlagnál. Mi azonban nem a KSH, hanem a NAV adataiból dolgoztunk, amelyek az összes adóbevallást tartalmazzák, nem csak a főállású, legalább 5 főt foglalkoztató szervezeteknél dolgozókat, így az egyéni vállalkozókat is. Így számolva alacsonyabb, 269 ezer forintos a 2017-es bruttó átlagjövedelem.
Az egyes kerületek között ebben is nagyok a különbségek: a legmagasabb bérek Hegyvidéken vannak (havi 373 ezer forint), a legalacsonyabbak Soroksáron (havi 220 ezer forint) – ez utóbbi az országos átlagtól is elmarad. A fideszes kerületekben 8 százalékkal magasabbak voltak a bérek, mint az ellenzékiekben. De érdekes módon 2010 és 2017 között a fideszes kerületekben csak 29 százalékkal nőttek a bérek, míg az ellenzékiekben hajszálnyival jobban, 30 százalékkal. A legnagyobb növekedést a 2014-ben ellenzékivé vált Zuglóban és a fideszes XVIII. kerületben lehetett mérni (mindkettő 35 százalék), a legkisebbet 26 százalékkal a végig fideszes Óbuda-Békásmegyeren.
A gazdasági fejlődést a kerületekben működő vállalkozások árbevétele szemlélteti. Ezen a téren sem jeleskednek a fideszes kerületek: csupán 3 százalékkal nőtt 2010 és 2017 között az ilyenekben működő cégek árbevétele, az ellenzékieknél 81, a fideszesből 2014-ben ellenzékivé vált két kerületnél pedig 56 százalékkal.
Az adatok alapján a fideszes kerületvezetők nem igazán érzik a gazdaságfejlesztést, sokszorosával növekednek a cégek az ellenzéki kerületekben.
Mivel nagyon eltérő a kerületek mérete, azt is érdemes megnézni, hogy egy lakosra mekkora gazdasági teljesítmény jut. Ezt az egy lakosra jutó céges árbevétellel tudjuk szemléltetni. Ebben is óriásiak a különbségek: az V. kerületben egy lakosra 72 millió forintnyi éves céges árbevétel jut, míg a XX. kerületben csak 2,4 millió. Ez nagyban befolyásolja a kerületek gazdasági lehetőségeit.
Ennél azonban sokkal inkább szeretnek dicsekedni a polgármesterek az adott kerület népességének alakulásával, persze csak akkor, ha gyarapodást mutat. Megnéztük, hogy a 2010 és 2017 közötti időszakban hogyan változott a városrészek lakossága, hogyan alakult a belföldi vándorlási különbözet.
A fideszes kerületek lakossága ebben az időszakban 2,5 százalékkal növekedett, az ellenzéki és civil vezetésűeké 3,3 százalékkal.
Ha a 2014-ben ellenzékivé vált két kerületet nem vesszük figyelembe, akkor 3,5 százalékkal nőtt az ellenzéki és civil vezetésű kerületek lakossága.
A kormányzat számára a családpolitika kiemelten fontos terület, ezért érdemes megnézni azt is, sikerült-e a fideszes polgármestereknek a gyermekvállalási kedvet felpörgetniük. Ebben az önkormányzatoknak fontos szerepe lehet, hiszen ők üzemeltetik a bölcsődéket és óvodákat, illetve a védőnői szolgálatot is, illetve jelentős támogatásokkal is segítik a kerületek a babákat vállaló családokat.
Ahogy a fenti grafikonon látható, a fideszes kerületekben érezhetően kevesebb születés jut ezer főre. Igaz, ebben az említett jóléti intézkedéseknél valószínűleg fontosabb szerepe van a kerületi lakosság összetételének, konkrétan annak, hogy mennyi szülőképes korú nő él egy-egy városrészben. Az mindenesetre látható, hogy gyakran azokban a kerületekben született több gyermek, ahova többen költöznek.
Közélet
Fontos